2022

Kirsi Rutanen och Emma Lindgren

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Presentation av Kirsi Rutanen och Emma Lindgren

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Skolbibliotekarier, arbetar med MIK och Läs- och skrivfrämjande

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom att utveckla multilitteracitet, digitala kompetenser och MIK-färdigheter

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Vi har möjlighet att fortsätta utveckla och förfina vårt lektionsmaterial, hålla det au jour och följa vetenskapliga landvinningar. Våra lärare brukar kommentera att trots att vi har hållit lektionen med dem förut i andra klasser så märker det att vi har lagt till något nytt och det är alltid spännande att se vad det är. Det gör att planeringsfasen är rolig och inspirerande för oss när vi gör vår förnyade omvärldsbevakning inom ämnet. Vi kan arbeta med en mångfald av verktyg för att det ska funka för en mångfald av elever och grupper.

– Då vi på gymnasiet arbetar med föreläsningar så förbereder vi våra elever för högre studier och materialet delar vi på teams så att eleverna kan se om och använda materialet som källor för vidare studier.

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?’
– Vi satt med på många lektioner som sköttes digitalt under pandemin och det som vi tar med oss därifrån är att teknologin i sig inte sköter utbildningen. Läraren måste vara en god pedagog, ha en tydlig planering och en klassrumskultur som funkar även på distans. Där kunde vi bibliotekarier hjälpa till med kunskaper om Guided inquiry och ISP.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi bibliotekarier föreläser för kollegiet i samband med uppstartsveckor och har gjort det sedan 2015, tanken är att bygga på deras MIK-kompetens och att påminna om biblioteket såsom en samarbetspartner. Vi har hittills täckt in bland annat Källkritik, Källtillit, truth decay och läsfrämjande åtgärder. Det är vår del av det hela. Utöver det så har vi en IT-strateg som jobbar med fortbildning av kollegiet i lärplattformar och liknande.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Vi arbetar i Slides för att skapa vårt undervisningsmaterial, vi har köpt pro-versionen av den för att kunna spara och använda alla finesser i den. Allt vårt material är public domain och det används av bibliotekarier/lärare både i Sverige och utlandet. Då en lärare kommer till oss med en idé för samarbete så skapar vi lektionsmaterial som vi sedan använder i arbetet med eleverna. Ett sådant konkret tillfälle är det vi kallar för Kick-Offs. De används för att presentera ett tema eller en bok vi ska arbeta med. Det kan sedan genera annat material. Vi har även pro-versionen av Canva och av Wondershare Filmora för att kunna skapa material för att dela ut eller lägga upp filmklipp på vår Youtube-kanal. Vi håller även föreläsningar inom till exempel mångfald, sexuellt samtycke, HBTQI och liknande. Sök Bessemerbiblioteket på slides.com.

Lena Bergman-Holm

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje

Presentation

Presentation av Lena Bergman-Holm

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare med lång erfarenhet från grundskolan som klasslärare 1-7, speciallärare och på senare år lärare på SFI och SVA grund.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– 
Oftast genom att dela skärm och visa. Genom lathundar och instruktioner. Instruktionsfilmer. Eleverna hjälper också varandra. Visa olika verktyg. Elever som behöver kan få låna Ipad från skolan.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Jag använde en del redan före pandemin och det är jag glad för. Det kom till stor användning senare. Ju mer man utforskar desto mer hittar man, själv, eller genom tips från kollegor. Det finns ofta mycket mer att lära sig använda inom olika program, och de utvecklas hela tiden.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I våra regelbundna Pedagogiska Forum har vi möjlighet att dela med oss i tvärgrupper.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
• Youtube, Svenskastart, Digitala spåret, Elevspel, Mentometer, Kahoot, Skolverket, Sanoma, ILT, Lunis, SFI-bloggen,  Språkplay, UR.
• Svenska.se, Synonymer.se, Antonym.se, Biblio.se m fl.
•Forms, Drive, Classroom, Teams, Meet.
– Både vi lärare och eleverna gillar till exempel UR:s serie ”Hitta hem” med mycket tillhörande material att jobba med.
Då vi arbetar med vissa moment kan man ge en länk så att eleverna kan fortsätta träna med självrättande uppgifter i Digitala spåret t ex. Med Kahoot kan träna på allt möjligt på ett lättsamt sätt och Mentometer kan bidra till att alla kan tycka, välja, uttrycka känslor och åsikter om olika ämnen. Båda verktygen är helt anonyma!

Lena Koinberg

Rosendalsskolan
Vallentuna

Presentation

Presentation av Lena Koinberg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förstelärare i NO och undervisar elever i åk 7-9 i NO och teknik. Jag är i grunden civilingenjör och arbetade 15 år i IT-branschen innan jag omskolade mig till lärare.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Vi arbetar på Google classroom. Allt elevernas material finns där på ett tydligt och välstrukturerat sätt vilket gör det enkelt för dem både att veta vad de ska göra under lektionerna och att ta igen sådant som de har missat om de har varit borta.

–Mina elever arbetar med testbaserad inlärning. Vi använder oss av olika digitala verktyg för att öva in begrepp och grundläggande fakta. Att det är lätt för eleverna både att få reda på vad de ska kunna och och att öva in kunskapen ger en effektiv faktainlärning, vilket i sin tur gör att vi hinner med många laborationer och andra former av fördjupande övningar.

– Vi använder även digitala verktyg för att programmera micro:bits, skapa digitala modeller i Tinkercad, studera satellitdata, med mera.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?

– Då jag redan innan hade all lektionsinformationen på Google classroom så var det väldigt lätt för mig och mina elever att ha lektioner på distans. Något som var nytt och som vi har fortsatt med är digitala möten och utvecklingssamtal. Det är väldigt smidigt att jag är på skolan, eleven är i skolan eller hemma och föräldrarna kopplar upp sig från sina arbetsplatser.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett bra samarbete inom arbetslagen så mycket sker genom spontant kollegialt lärande. Kunskapsöverföring kan även ske genom att en lärare håller en dragning i aulan eller på en av våra ämnesträffar. Under hösten kommer jag exempelvis att medverka på F-3:s ämnesträffar med målet att vi inom det arbetslaget ska få fler att känna sig bekväma med programmering så att det blir en naturlig del av undervisningen i alla klasser.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Det är viktigt med en bra lärplattform där jag snabbt och smidigt kan dela material med mina elever och de kan skicka in uppgifter till mig. Jag tycker att både Google classroom och Showbie har fungerat väldigt bra.

– Tyvärr så är det fler och fler webbtjänster som kräver relativt dyra premiumabonnemang för att vi lärare ska få tillgång till de funktioner vi behöver. En väldigt enkel och mycket användbar webbtjänst är whiteboard.fi som har digitala mini whiteboards. Jag ber eleverna svara på något genom att skriva det på whiteboard.fi. Jag ser alla elevers svar samtidigt som de inte kan se varandras svar. Det är bra vid alla möjliga tillfällen, t.ex. vid genomgångar i matematik, när eleverna ritar kopplingsscheman i fysik och vid exit tickets.

Lindskolan
Huddinge

Presentation

Presentation av

På bilden Lindskolans lärarlag, fr v: Jenny Pettersson, Helena Perlskog, Nella Celik, Pernilla Schöld, Annett Andersson, Katarina Sjöberg och Camilla Eriksson.

Lindskolan är en kommunövergripande grundsärskola för elever med autism och autismliknande tillstånd och består av en förskoleklass samt årskurs 1-9. Med klasser i spannet från elever med multifunktionsvariation som läser efter ämnesområden, till de som läser ämnen. Ett av skolans viktigaste uppdrag är att ge eleverna verktyg till kommunikation.

Lindskolans lärare har, under flera år, utvecklat arbetet med kommunikation genom digitalt stöd. Lärarna arbetar också med programmering, i alla klasser, och har översatt detta abstrakta till något som fysiskt går att ta på och uppleva.

Med hjälp av tekniken har också elever som inte kan ta sig till t ex havet, fått uppleva känslan av att vara under ytan, tillsammans med fiskarna.

Lärarnas presentationer:
Jenny Pettersson
Helena Perlskog
Nella Celik
Pernilla Schöld
Anette Andersson
Katarina Sjöberg
Camilla Eriksson.

 

Linn Hedgården

Ullvi skola
Leksand

Presentation

Presentation av Linn Hedgården

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som klasslärare på en liten skola utanför Leksand. Vi undervisar i B-form, det vill säga att vi har två årskurser i samma klass. Jag undervisar klass 1-2 i alla ämnen utom idrott.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Elevernas lärande kan stärkas på många olika sätt. Färdighetsträningen kan göras väldigt lustfylld med hjälp av olika appar där eleverna får träna bokstavsljud/läsning, taluppfattning, huvudräkning och stavning, med mera. Dessutom är det väldigt enkelt för mig att nivå- och individanpassa uppgifter med hjälp av digitala verktyg och det är snabbt och lätt gjort att ge individuell återkoppling som för lärandeprocessen framåt.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll? (t ex när det gäller planering, lektion och efterarbete)
– Även om eleverna arbetar såväl analogt som digitalt så har jag alltid ett digitalt stöd i klassrummet. Projektorn står alltid på i klassrummet där eleverna kan se lektionsstrukturen, vad de ska arbeta mot för mål och vilka uppgifter de ska genomföra och hur arbetet ska gå till. Där har jag också alltid en timer på för att de lätt ska kunna se hur mycket det är kvar av lektionen eller arbetsmomentet. Under våra rörelsepauser har vi så gott som alltid en digital video vi utgår från. 

– All min planering gör jag vid min dator och mycket av efterarbetet. Tack vare att jag har möjlighet att arbeta en till en med Chromebook så använder jag mig mycket av Google classroom i min undervisning. Där kan jag lägga ut uppgifter till klassen som behandlar samma område för alla, men där eleverna kan arbeta på olika nivåer. Jag upplever att den del av skrivprocessen där eleverna ska producera egna texter är mer lustfylld digitalt än analogt. Det är lättare för eleverna att gå in och ändra i sina texter på datorn än när de skrivit för hand. Till exempel om de missat versal i början av en mening så kan det synas rester när de suddar på papper men på datorn bli det ett snyggt och fint resultat och det är inte så ansträngande för dem att redigera. 

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?’
– Framförallt känner jag att vi som lärare blivit än mer digitala. Plötsligt tvingades vi delta i Google meet- och Teamsmöten digitalt och vande oss snabbt vid det. På min skola höll vi alla utvecklingssamtal via Google meet och upptäckte då att vi i mycket större utsräckning hade två vårdnadshavare med på samtalen, än vi haft tidigare. Många vårdnadshavare pendlar till sina arbeten i andra städer och då kan det vara svårt att komma till skolan för ett samtal, men att logga in via en länk kan många hinna med.Vi har fortsatt med att erbjuda digitala utvecklingssamtal även detta läsår och de flesta valde den formen för samtalen.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Varje vecka har vi pedagogisk dialog där vi fortbildar oss tillsammans, ofta med digitala inslag. Då jag arbetar på en liten skola har vi täta samarbeten mellan alla lärare och det är lätt att snabbt be varandra om hjälp. Vi har också en tradition av att dela med oss till varandra kring såväl digitala som andra pedagogiska tips.

– I Leksands kommun har alla skolor en digiledare som alla pedagoger kan få stöd av och vi har också en digitaliseringsutvecklare som samordnar kommunens gemensamma kompetensutvecklingsdagar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Bildstödsprogrammet Widgit online använder jag dagligen för att skapa bildstöd och stödstrukturer vilket bidrar till en tillgänglig lärmiljö för alla. Kan inte tänka mig att undervisa utan att använda bildstöd, det underlättar såväl stegvisa instruktioner som arbetet med att befästa ord och begrepp i samtliga ämnen. Google classrom där jag delar nivåanpassade uppgifter till eleverna, jag gillar det för att det är så enkelt att använda. Jag kan gå in och följa elevernas arbete under processen och ge återkoppling direkt i dokumentet. 

– Spel ett använder flera av mina elever för att få färdighetsträning i den tidiga läsinlärningen, som ett komplement till läsinlärningen i grupp och individuellt. Inläsningstjänst använder vi för att kunna läslyssna på texter.

– Svenskaportal använder jag också i färdighetsträningen.

Linnéa Bergfalk Erkmar

Enheten för flerspråkighet
Partille

Presentation

Presentation av Linnéa Bergfalk Erkmar

Nominerad tillsammans med Mundhir Hajir

Vem är du och vad jobbar du med?
– Sedan 2016 arbetar jag som lärare på en enhet som tar emot nyanlända elever. I mitt arbete som lärare undervisar jag nyanlända elever på en introduktionskurs, genomför kartläggningar samt stöttar ut eleverna till mottagande skola. Mitt uppdrag innefattar även att stödja skolor i kommunen i frågor som rör andraspråkselevers lärande.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
5-10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– På introduktionskursen introducerar vi eleverna redan i ett tidigt skede till olika digitala resurser som kan stötta dem i sitt lärande. I detta arbete är det viktigt att utgå från elevernas tidigare erfarenheter eftersom deras vana av att använda digitala resurser kan se olika ut. För att göra lärandet tillgängligt för alla har vi samlat användbara resurser på en webbplats och skapat filmer där vi visar hur dessa resurser kan användas konkret i undervisningssituationer.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Vi hade redan innan pandemin bröt ut börjat spela in filmer där vi visar hur de digitala resurserna kan användas i undervisningen. Genom våra filmer och digitala föreläsningar kunde stödet kring användandet av digitala resurser fortsätta även under pandemin. Som ett led i att tillgängliggöra vårt stöd kommer vi fortsätta att utveckla vår webbplats med aktuella resurser.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Min kollega och jag brukar hålla i föredrag kring digitala resurser som kan användas i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Därtill har vi i kollegiet återkommande träffar där vi hjälper varandra kring de resurser som finns samt delar med oss av tips på bra digitala funktioner.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– En favoritfunktion är läshjälpsfunktionen som finns inbyggd i olika digitala tjänster. Med hjälp av den kan eleven bearbeta digitala texter med hjälp av funktionens inbyggda talsyntes och översättningsfunktion.

Lisa Eriksson

Makerzone
Sollentuna

Presentation

Presentation av Lisa Eriksson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är SO-lärare men arbetar just nu i princip med alla ämnen då lektioner jag har är ämnesövergripande.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla
– Jag arbetar dagligen med att lära eleverna hur de kan blanda analogt och digitalt för att fördjupa sitt lärande och för att öka förståelsen för ämnet men även för hur samhället ser ut idag. Det kan vara allt från enkla tips för att kunna arbeta smartare till att skapa mer multimodala arbetsformer med hjälpa av ljud, bild och programmering. Om eleverna känner till hur de kan utnyttja de funktioner som finns i de digitala verktyg de har möjlighet att använda i skolan ökar det tillgängligheten och de har större möjlighet att arbeta med uppgifter på ett sätt som ökar deras motivation men de kan även hitta rätt vägar till att förbättra sin studieteknik och har fler möjligheter att lösa uppgifter på ett sätt som gör att de verkligen lär sig något. Det bli även enklare för mig som lärare att arbeta med tillgänglighet då jag har fler verktyg att ta till för att öka möjligheterna för alla elever.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Den har så klart påverkat mig men faktum är att mycket av det som vi tog in i klassrummen (videomöten, inspelningar mm) redan fanns i mitt klassrum. Att verkligen se till att alla elever lär sig dokumentera på olika sätt är nog det jag tycker är den viktigaste lärdomen från pandemin.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I min roll arbetar jag tillsammans med alla lärare i kommunen. Vi har en diditaliseringsplan som vi följer och där är jag med och samarbetar med- och fortbildar mina kollegor. Nu har vi precis avslutat en rad workshops i uppstarten och ska närmst djupdyka tillsammans i ämnesgrupper som är kommunövergripande.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag jobbar dagligen i Google Workspace och i Apples iWork-appar. Presentationsverktyget är med mig dagligen, inte bara för att presentera utan det fyller så många fler funktioner. En bra funktion är att göra interaktivt material till eleverna.

Lisa Höglund

Jonsereds skola
Partille

Presentation

Presentation av Lisa Höglund

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat som lärare i över 30 år, varav de senaste 20 åren på Jonsereds skola i Partille kommun. Jag älskar mitt jobb som speciallärare och har ett fint samarbete med kollegor. Sedan mars 2020 har jag fått ställa om mitt arbetssätt på grund av att jag är i riskgrupp för Covid. Jag bedriver all min undervisning på distans och därav har jag utvecklat mitt digitala arbete avsevärt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Mitt arbete som speciallärare bedrivs på distans via olika digitala plattformar, som till exempel Google Meet. På så sätt utvecklar eleverna sin digitala kompetens samtidigt som de tillgodogör sig sitt behov av specialundervisning.

– Min huvuduppgift som lärare är att göra lärandet tillgängligt för alla våra elever.
Vissa elever är en utmaning att nå fysiskt i skolan. Jag märker tydligt att en del elever föredrar digitala möten där jag har individanpassat innehållet vid min planering. Det blir lättare för eleven att fokusera på en skärm där det händer en sak i taget. Genom den digitala undervisningen kan jag snabbt och enkelt skifta innehåll på lektionerna och bygga vidare på elevernas frågor och intressen.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Under tiden som jag har utvecklat mitt digitala arbete har jag i vissa perioder undervisat elever med problematisk skolfrånvaro. I vissa fall kan det förenkla relationsskapandet med digital undervisning på distans. Kollegiet har utvecklat sina digitala planeringar, något som förenklar i kommunikationen och informationen till elever, vårdnadshavare och kollegor.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I Partille kommun har vi uppstartsdagar med digitala föreläsningar kring nya digitala tjänster. På skolan sprider vi goda exempel på kategoriträffar och arbetsplatsträffar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– När jag träffar elever så använder vi Meet. Vi startar med ett delat Googledokument där jag har förberett innehåll och mål för lektionen. Jag använder ofta Jamboard och Math Apps för att kunna konkretisera matematik. Vid arbete med läsning  använder Partille kommun Polylino, där man kan individanpassa maximalt, både intresseinriktat och svårighetsgrad. Det senaste som jag sätter mig in i mera än förut är NE:s digitala läromedel med koppling till LGR-22.