2021

Frida Hansson

Glasberga förskola, Östertälje förskoleområde
Södertälje

Presentation

Presentation av Frida Hansson

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är barnskötare och är IKT-ansvarig på min förskola och har i uppdrag att utveckla digitalitet i vår undervisning.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom att ha olika sorters av digitala verktyg framme och tillgängliga för barnen, att det är naturlig del i våra lärmiljöer. Vi kan till exempel läsa böcker på olika språk, barnen kan använda tecknande, även digitalt, på olika sätt.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det underlättar mycket i mitt arbete, till exempel när det gäller att dokumentera barnens utveckling, att nå ut till barnens vårdnadshavare. Det underlättar för att göra barnen delaktiga i vår pedagogiska dokumentation, reflektionstillfällen och så vidare.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Under Coronatiden har jag tagit del av och använt digitala verktyg i större utsträckning. Dels för att hålla föräldramöte, dels för att göra vårdnadshavare delaktiga i den undervisning som bedrivs. Det har också varit väldigt uppskattat av vårdnadshavare.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har under utvecklingsdagar haft workshops där kollegiet fått prova på och utveckla sitt digitala kunnande. Vi har även gjort sammanställning kring vad kollegor önska lära sig mer om och haft gemensam genomgång. Vi inspirerar, stöttar och lär av varandra och är inte rädda att prova oss fram.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Vi använder appen ”Polyglutt” varje dag, som är en digital inläsningstjänst – med digitala barnböcker. Där kan barnen själva och tillsammans med andra lyssna på sagor på olika språk och med genrer på böcker som vi kanske inte har på förskolan. Även appen ”Puppet pals” där barnen kan göra egna sagor och berättelser med hjälp av både figurer i appen men också lägga till egna fotografier eller teckningar i sina berättelser.

Handelsprogrammets arbetslag

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Presentation av Handelsprogrammets arbetslag

Foto: Handelsarbetslaget på Bessemerskolan. Främre raden från vänster: Reine Henricsson, Eva Åsberg, Ann-Chatrine Friberg, Lena Dyremark (bitr.rektor), Rosie Gustafsson. Bakre raden från vänster: Fredrik Norman, Anna Åsbergh, Jonas Laine.

Vem är ni och vad jobbar ni med?
– Lärare på Handelsprogrammet

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Elevernas lärande anpassas efter branschens behov och samhällets digitala utveckling.
• Under år 1 förbereds och tränas eleverna med att använda flera olika digitala verktyg och där till exempel videoinspelningar (enskilt/grupp) som antingen bäddas in i Power Point, Prezi, Canva eller omvandlas till qr-kod på ett CV, för att kunna skrivas ut vid ansökan av APL-plats.

• Under år 2 använder eleverna dessa färdigheter och verktyg bland annat när de driver UF (Ung Företagsamhet) för olika digitala presentationer och tävlingar men även för att skriva loggbok under sin APL i appen LoopMe.

• Under år 3 blir eleverna mer förtrogna med detta arbetssätt och det används självklart av eleven under APL men även vid redovisningar, gymnasiearbetet och inte minst för att uppdatera sina Cv:n inför yrkeslivet efter avslutad student.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll?
– Vår lärarroll har påverkats genom att vi som lärare är tillgängliga genom:
• Planering: Unikum-skolans lärplattform där all planering och bedömning sker, Teams – skolans kommunikationskanal.
• Lektion: ”Blended learning” det vil säga både analoga och digitala verktyg, anpassade efter elever som är i klassrummet eller på distans.
• Efterarbete: LoopMe – digital loggbok för APL, arbetsplatsförlagt lärande. Forms – för utvärdering. ”Exit ticket” lektionsfeedback. Unikum för samtal och bedömning

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?
– Bessemerskolans digitalisering har påskyndats genom pandemin. Vi har utvecklat nya och förbättrade undervisnings- och examinationsformer ex tydligare ramverk för lektionsupplägg. Ämnesövergripande samarbeten genom inspelade presentationer.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Handelsprogrammets arbetslag har ett nära och systematiskt samarbete med varandra men också med Bessemerskolans IT-samordnare.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den?
– LoopMe: Digital app för loggbok /feedback. LoopMe används både i skolförlagd undervisning för uppdrag och feedback, men också under APL, arbetsplatsförlagt lärande, genom loggboksskrivande. Eleverna har digital kommunikation med både ansvarig lärare samt handledare. I LoopMe finns för eleverna olika uppdrag som är kopplade till kurser, mål och skolans värdegrundsarbete.

Arbetslaget består av följande lärare:
Ann-Chatrine Friberg, Personlig försäljning2, Servicekunskap, Gy arbete, Handel-spec
Rosie Gustafsson, Svenska, Engelska
Reine Henricsson, Entreprenörskap, Entreprenörskap och företagande, Företagsekonomi, Näthandel
Fredrik Norman, förstelärare, Engelska, Religion
Jonas Laine, Idrott och hälsa, Historia
Anna Åsberg, arbetslagsledare, Praktisk marknadsföring1, Personlig försäljning 1 o 3, Servicekunskap, Handel-spec
Eva Åsberg, Servicekunskap, Affärsutveckling, Branschkunskap, Praktisk marknadsföring2, Inköp1, APL samordnare

 

Helen Larsson

Rosenlundsskolan (särskola) F-6
Jönköping

Presentation

Presentation av Helen Larsson

Finalist till Lärarpriset Guldäpplet 2021

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är speciallärare och jobbar med klassansvar på en grundsärskola i Jönköping. Jag har ansvar för samtliga teoretiska ämnen för en åk 2 som läser ämnen. Utöver det är jag även it-pedagog på F-6, både för grundsärskolans och grundskolans personal. Jag gör mitt bästa för att stötta personal på skolan genom till exempel it-terapi, workshops, instruktionsfilmer och bollplank för hur undervisningen kan utvecklas genom det digitala. För att nå ut med tips och idéer kring hur digitala verktyg kan samverka med analoga arbetssätt, startade jag 2019 instagramkontot @mitt_digiloga_klassrum.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag strävar efter att elever ska känna sig inkluderade och delaktiga. De ska få känna att de lyckas och att de utvecklas. Med stöd av digitala verktyg kan jag på ett bättre och enklare sätt skapa en lärmiljö som möjliggör detta. Elever får ta till sig kunskap på olika sätt och de får också visa sin kunskap på olika sätt. Med digitala verktyg kan de få ta till sig och visa sin kunskap på sätt som tidigare inte var möjligt.

– Jag erbjuder olika stöd till eleverna och jobbar utifrån att normen är att vi är olika och därför också behöver olika stöd. De digitala verktygen skapar här förutsättningar för att få elever att känna sig delaktiga samt att de når längre i sin kunskapsutveckling. Jag tycker också att de digitala verktygen öppnar upp för att på ett sätt som blir mer konkret och tydligare, kunna föra samtal med eleverna om deras lärande och utveckling.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag använder digitala verktyg som en naturlig del av undervisningen. Att kunna väva in anpassningar genom digitala verktyg i grundpedagogiken är en stor vinst, vilket gör att jag inte behöver jobba med så mycket speciallösningar för enskilda elever. Samtidigt är det viktigt att lyfta fram att det inte finns en universell lösning som fungerar i alla klasser. Stödet och valet av hur de digitala verktygen används är beroende av de elever jag har i klassrummet. Allt anpassas utifrån dem, så även digitala arbetssätt och stöd.

– När det gäller att planera, genomföra undervisning och efterarbete av denna samt
annat inom läraryrket, så anser jag att digitala resurser är tidsbesparande och effektiva.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag anser att skolans digitalisering verkligen fick sig en skjuts framåt under coronatiden. Lärarkåren tvingades mer eller mindre att under kort tid utveckla sitt användande av digitala resurser och arbetssätt. En eloge till alla lärare som tog sig an denna nya utmaning med bravur, även om den krävde mycket energi och tid.

– För egen del kommer jag ta med mig erfarenheten av att undervisa klassen på distans. Det var något jag aldrig hade trott skulle ske under mina år i grundsärskolan. Men det gick! Och det var nyttigt och lärorikt att testa.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På skolan har vi haft olika satsningar inom kompetensutveckling kring digitalisering där alla pedagoger varit delaktiga. Dessutom sker ett kollegialt lärande under min it-terapi. Det är nämligen inte bara jag som ger stöd åt kollegor utan de som kommer, lyssnar på varandras frågor och tillsammans ger vi stöd åt varandras utmaningar och problem.

– Genom att vara ödmjuk och hjälpsam, försöker jag få kollegorna känna att de utvecklas utifrån sin nivå, att de ska ta ett steg i taget och känna att de blir trygga med de digitala verktyg som de tar sig för. Genom workshops, instruktionsfilmer, inspiration och it-terapi försöker jag vara ett stöd i ett få med kollegorna på den digitala resan.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag får nog svara Ipaden i sig! Det finns så otroligt många funktioner som kan ge eleverna stöd i sin kunskapsutveckling samtidigt som vi kan använda den på ett kreativt sätt som utmanar elevernas fantasi och skapande. Med en Ipad och ett genomtänk arbetssätt behövs inte en uppsjö av appar!

– Exempel på stödfunktioner är att eleverna kan tala in sin text, de kan få texten uppläst och de kan få lyssna på böcker. Andra stödfunktioner är att lägga in visuellt stöd i QR-koder som är kopplade till olika uppgifter. Det kreativa skapandet kan utrycka sig i att eleverna ritar vattnets kretslopp i en ritapp för att sedan tala in eller skriva ner sin kunskap om detta. Vi lär oss också hur ett foto kan göras svartvitt för att sedan skrivas ut och med färg måla på fotot. Så att jobba digilogt, är möjligt i skolans samtliga ämnen!

Henric Ekstrand

Sandeplanskolan i Höllviken
Vellinge

Presentation

Presentation av Henric Ekstrand

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är mellan- och högstadielärare i NO, teknik och matematik. Jag kommer från industrin men har sadlat om till lärare och trivs alldeles förträffligt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT-stöd kan sänka trösklarna för elever med låg exekutiv förmåga så att de kan arbeta alltmer självständigt. Stödet kan formateras multimodalt så att eleven handleds genom en progression av svårighetsgrader för samma centrala innehåll. Repetitionen stödjer inlärningen samtidigt som progressionen i svårighetsgrad tränar eleven i självständighet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Den initiala investeringen i arbete och tid är hög men därefter blir tidsbesparingen stor och jag får mycket mer tid för personlig handledning av elever med stora behov. Animeringarna som jag skapar kan förklara komplexa naturvetenskapliga samband och eleverna kan träna så mycket de vill samtidigt som jag kan följa deras progression. Tidsbesparande och skaparglädje för mig, och mycket roligare för eleverna.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Distansundervisningen avslöjade helt nya och oväntade mönster i gruppdynamik och individuella prestationer. Vi kompletterar därför klassrumsundervisningen med stunder av ”distansundervisning”; till exempel så använder vi ofta mörker (släcker alla lampor och rullar ned mörkläggningsgardinerna) för att skärma av eleverna från varandra. Eleverna får arbeta digitalt under relativt stor tystnad, och där alla instruktionerna ges via skärmarna. Effekten på elevernas fokus och respekt för varandras arbetsro är överraskande stor.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett IKT-råd med entusiastiska pedagoger, bibliotek- och IT-ansvariga, samt skolledning. Vi anordnar workshops för resten av personalen på studiedagar och ställer alltid upp övrig tid.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag använder Adobe Character Animator för att skapa och animera en pedagogisk agent. Agenten använder jag för att undervisa elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och elever med låg exekutiv förmåga. Agenten undervisar med min röst, men eleverna avgör själva vilken identitet de vill tillskriva agenten, vilket öppnar helt nya möjligheter i den didaktiska relationen. Agenten levererar lektioner via en egen Moodle lärplattform, vilket gör att jag även kan undervisa elever som av olika skäl har låg skolnärvaro. Arbetsuppgifter konstruerar jag med H5P. Grafiken och animeringarna skapar jag med de olika programmen i Adobe Creative Cloud. Vi använder även IXL för matematik.

Ida Hoffren

Junibackens förskola
Ulricehamn

Presentation

Presentation av Ida Hoffren

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jobbat som förskollärare i snart 10 år. 32 år snart fyllda och gillar musik, film och att hänga med vänner. Gillar roadtrips med vänner.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Erbjuda olika inlärningssätt för att lära sig de olika delar som finns i förskolans läroplan.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Använder olika digitala verktyg i min planering för min verksamhet. Underlättar för mig och det går snabbare med de digitala verktygen i stället för att göra allt själv.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Digitaliseringen har nog stannat av lite på grund av Corona. Men nu är det nya tag.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har workshops där vi får tid och testa de digitala verktyg vi har och får tid till att planera in det i vår utbildning på ett bra och givande sätt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag gillar Infomentor, dock hade jag velat använda hela Infomentor och inte bara portfolio och bloggen. Annars gillar jag mikroskopägget för det använder vi mest. Gillar att utforska tillsammans med barnen genom att zooma in på olika saker tillsammans.

IKT-nätverket för förskolan i Södertälje

Södertälje

Presentation

Presentation av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje

Deltagarna i IKT-nätverket för förskolor i Södertälje kommun är nominerade som en permanent arbetsgrupp med representanter för de 13 förskoleområdena i Södertälje kommun. På bilden ovan syns delar av nätverket vid ett digitalt möte hösten 2021.

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– IKT-nätverket förskolan i Södertälje är ett kollegialt team som arbetar med kvalitet i undervisningen med stöd av digitalisering i den kommunala förskolan. I nätverket ingår representanter från samtliga Södertäljes förskoleområden.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Nätverkets gemensamma arbete ger barnen i förskolan förutsättningar att ta till sig kunskap och kunnighet på flera sätt med stöd av de digitala verktygen. Att ge barnen möjlighet att leka, upptäcka och att vara medskapare i det undersökande arbetssätt som genomsyrar förskolorna i kommunen – här bidrar tekniken på ett förtjänstfullt sätt. Tekniken blir en naturlig del av leken för barnen–  och metodiken för medarbetarna. Här är nätverket en viktig faktor för att det ska bli lätt att göra samt för likvärdighet och inkludering mellan olika förskoleområden i kommunen. Målet är att bidra till att barnen i förskolan ges förutsättningar att bli anställningsbara medborgare när de går ut gymnasiet mellan 2034 och 2039 beroende på när de tar studenten.

Hur arbetar ni på i nätverket för att få med hela förskolans personal på den digitala resan?
– Förskolorna i Södertälje har ett utpräglat nätverksarbete där de delar med sig av sina erfarenheter. Under året som har passerat har hela förskolan i Södertälje haft TeachMeet löpande under en hel vecka, där alla generöst delat med sig av hur de på olika sätt arbetar i sina lärmiljöer med och utan digitala inslag. Det fina är att var och en väljer, samt att de digitala inslagen inte är något vid sidan av – de är inkluderade i planering och arbete.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den?
– Microsoft Office 365 och Teams – som vi använder som vår dagliga yta för vårt nätverksarbete. I vårt Teams ställer vi frågor, hjälper, stöttar och kommunicerar med varandra. Via vårt Teams kommer vi nära varandra trots att vi arbetar på olika förskoleområden över hela kommunen. Teams är vårt ”konferensrum” där vi har dokumentation, nätverksmöten, fortbildningar och nära till varandra. Alla förskolor har Teams och arbetet fortgår i olika konstellationer med stark närvaro av kunskapsdelning.

Se också nätverksmedlemmarnas personliga presentationer:

Amanda Hällqvist, förskollärare, Svingeln förskola

Anna Thunstam, förskollärare, Mölnbo förskola

Anne-Marie Lillsunde, bitr rektor, Kaxberg förskola

Claudia Odell, förskollärare, Rösberga förskolecenter

Ellinor Hallerström, förskollärare, Vattentornet förskola

Jessica Nilsson, barnskötare, Ljungbacken förskola

Frida Hansson, barnskötare, Glasberga förskola

Karin Cederblad, förskollärare, Björkängs förskola

Lise-Lott Rådbjer, bitr förskolechef, Rosenlund/Fornhöjdens förskoleområde

Mariam Kourie, förskollärare, Björkens förskola

Mikaela Hynninen, administrativ chef, Gullpudran förskola

Mirjam Lindberg, förskollärare, Kaxberg förskola

Rebecca Backholm, utvecklingsledare, Måsens förskola

Susanne Ivarsson, förskollärare, Hölö förskola

Tina Langevik, pedagogista, Lärande och hälsa

Ina Eriksson

Hökåsens förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Ina Eriksson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar på Hökåsens Förskola. Är nu på en avdelning med barn 3–5 år. Jag har arbetat inom barnomsorgen över 30 år men brinner fortfarande för mitt arbete eftersom ingen dag är den andra lik.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– På många olika sätt. Bland annat så kan jag synliggöra deras lärande bättre. Och barnen kan vara delaktiga mycket mer i sin utveckling och lärande. Lärprocessen får ett annat djup med it. Jag kan lätt spara ner vad vi har arbetat med och skriva ut det så att det blir synligt för alla på avdelningen. Barnen kan se sitt lärande från ett annat perspektiv.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Tillgång till mina digitala verktyg gör det enkelt för mig och mina elever att söka efter information på nätet, på frågor och funderingar som kan dyka upp. Jag kan på ett lätt och överskådligt sätt göra dokumentationer i PicCollage, under eller efter processen. Är även lätt att ha Ipaden med i barngruppen och kunna dokumentera med både ord och bild vad som händer under dagen. Gör våra processkrivningar i Keynote och dessa delar vi genom ASM med samtliga medarbetare och rektor. Då har jag möjlighet att läsa allas processer som de har på sina avdelningar.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag har märkt att våra vårdnadshavare är mera delaktiga i Vklass, där vi lägger ut all vår dokumentation samt nyheter/veckobrev, eftersom de inte får komma in på avdelningen nu under pandemin. Det har också ställt större krav på mig att hålla dokumentation och nyheter aktuella, vilket gör att det har blivit en daglig rutin som numer görs per automatik.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Har små workshops på kompetensutvecklingsdagarna samt genomgång på våra APT så att alla medarbetare har samma möjlighet att få tillgång till alla våra digitala verktyg, samt att de får reda på nyheter som gäller på min arbetsplats. Jag har också avsatt en lärcoachtid varje vecka där mina kollegor har möjlighet att få hjälp och svar på sina frågor och funderingar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag gillar Polyglutt. Delar den på reflektionsskärmen så att alla barn kan vara med och vara delaktiga i sagan hela tiden. Kan zooma in detaljer som annars inte kommer fram på samma sätt, som när jag läser en vanlig bok. PicCollage är också en app som jag använder mycket. Att synliggöra barnens byggen, lek, samt deras egen dokumentation. Book Creator använder jag för att göra böcker till varje barn, som jag sen använder när jag har utvecklingssamtal med elever och deras vårdnadshavare.

Jesper Stejdahl

Jesper Stejdahl
Eksjö

Presentation

Presentation av Jesper Stejdahl

Vem är du och vad jobbar du med?
– Är legitimerad lärare i svenska och matematik upp till årskurs 6, samt idrott och hälsa upp till årskurs 9. Jag undervisar just nu på mellanstadiet i matematik och svenska. Jag är mentor för årskurs 6 samt förstelärare.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Mitt uppdrag som förstelärare är att utveckla undervisningen med hjälp av digitaliseringen och genomföra en förändring av andra ordningen. Förändring av andra ordningen innebär att undervisning sker på ett sätt som utan tekniken tidigare varit omöjligt. Det innebär en högre grad av integrering av de digitala verktygen i pedagogiken.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Positivt. I stort sett allt jag gör.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Vi har tvingats till att digitalisera oss snabbare. Vi har fått öva och pröva inför en eventuell skolstängning och hemundervisning. Det har gjort att ”alla” tvingats” hänga på.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett digitalt råd på skolan där rektor är med, och där även representanter centralt är med för att planera. Vi vill inte att digitaliseringen ska vara fristående fortbildning, utan ”väver in” den i allt, exempelvis ”Lektionsdesign – differentierad undervisning” som vi genomför detta läsår.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Inläsningstjänst, Begreppa och webbmatte. Tre otroligt starka tjänster, sidor som ger mig möjlighet att kommunicera undervisningen på flera olika språk.

 

Jonatan Tensetti

Vittra Västra Hamnen
Malmö

Presentation

Presentation av Jonatan Tensetti

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare i engelska och svenska samt IKT-pedagog. Nybliven tvåbarnsfarsa med ett brinnande intresse för öl, baseball och digital learning.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Digital undervisning skapar en större global värld där deras kunskaper från alla ämnen kan sättas i en verklig kontext.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det går betydligt snabbare att få en formativ överblick över eleverna kunskapsinhämtning. Eleverna har verktyg för att innan, under och efter dela sitt kunskapande med mig och jag kan få statistik, indikationer och idéer som inbegriper alla elever.

– I stället för att begränsa stoffet som jag lär ut så öppnar de digitala verktygen dörren för att kunna gå direkt till källan och kanske till och med interaktion med personer som eleverna annars aldrig skulle få en chans att kommunicera med.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Vi drabbades väldigt lite av pandemin på vår skola, men det positiva var att lärarna och eleverna var snabba med att anpassa sig. De som blev hårdast drabbade var elever med särskilda behov.

– Vårt största hinder var elever som av olika anledningar inte dök upp under lektionstid. Där hittade jag lite olika lösningar för att se att de ändå tillgodogjorde sig undervisningen. Bland annat fick de kolla på videor med uppgifter kopplade till materialet. Jag hade även hjälp av Pear Deck för att skapa presentationer där eleverna kunde ge direkt feedback på om de förstod eller inte i stället för att prata i mun på varandra. Den största utmaningen var att testa elevernas muntliga förmåga, men där hittade jag Loom som möjliggjorde för eleverna att spela in videor samtidigt som de visade sina presentationer. Mycket av det gjorde jag redan innan pandemin och när eleverna var hemma så intensifierade jag bara dessa moment. Det som jag tyckte engagerade eleverna mest kommer jag att behålla även efter pandemin.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Jag håller i workshops som utgår från hur jag undervisar blandat med goda exempel från kollegorna. Vi tittar även på olika fall och diskuterar hur vi kan använda olika verktyg beroende på situation. Min önskan är att kollegorna anammar ett TPACK- tänk och själva kommer på lösningar i stället för att fråga mig eller någon annan kunnig.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag utgår från CLIO för att få en bred planering av läsåret. Uppgifterna läggs ut i Classroom och görs ofta i Docs där jag har möjlighet att ge feedback i form av kommentarer som jag har i min kommentarsbank. Betyg och uppgifter har jag i separata Sheets-dokument som jag delar med respektive elev och vårdnadshavare vid behov. Jag använder YouTube för att hitta andra som är bättre än jag på att förklara. Som ensam lärare i engelska har jag bjudit in andra lärare på andra skolor och pratat betygsättning via Meet. När nationella provet i skrivning genomförs sätter jag upp det via Inspera. Jag använder Pear Deck för att få direkt feedback från elever och Loom för att höra deras muntliga förmåga. Det är svårt att välja ett enda verktyg eftersom i princip allt jag gör i min undervisning är digitalt.