2021

Josefine Nordberg Karlsson

Tortuna förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Josefine Nordberg Karlsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förskollärare och arbetar som pedagog i en barngrupp bestående av förskolans yngsta barn, toddlarna (1 till 2,5-åringar). Utöver det är jag lärcoach och ICDP-inspiratör på förskolan, så givetvis försöker jag att kombinera dessa uppdrag så mycket som möjligt, i mina möten med såväl kollegor som barn och vårdnadshavare på förskolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag arbetar med förskolans yngsta och de digitala verktygen kan verkligen förhöja läsupplevelsen för barnen i gruppen. Vägen till det livslånga lärandet anser jag grundas på en glädje i att utforska, och särskilt de yngsta barnens intresse fångas av de föränderliga miljöer som de digitala verktygen ger oss möjlighet att skapa tillsammans.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De digitala verktygen underlättar verkligen för mig som pedagog; De är tidsbesparande och effektiva i det dagliga arbetet, både vad gäller exempelvis förarbete till undervisning, som i reflektionsarbetet efter undervisningstillfället. Vi har dessutom kunnat ta del av ett helt fantastiskt utbyte av kunskap och erfarenheter genom digitala forum.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– För oss pedagoger på Tortuna förskola så har det inneburit att vi fått kunskap om hur vi kan använda oss av digitala möten, vilket verkligen har varit tidsbesparande och bra ur miljösynpunkt, då vi sluppit många resor för att delta fysiskt. Det hoppas jag verkligen att vi får möjlighet att fortsätta med även när pandemin släpper sitt grepp.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Det handlar ju om att få alla i kollegiet att våga vara med på resan. Vi får inte börja för stort, men vi bör ha ett tydligt mål med den digitala utvecklingen så att alla kan se syftet med den, för att få alla pedagoger att vilja testa. Vi lärcoacher har fått se till att göra lärandet begripligt även för våra kollegor. Och så är det såklart viktigt att ha roligt när vi gör det. Små stationer med IT på våra kompetensutvecklingsdagar har varit inspirerande.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Då måste jag ju säga att Vklass är det verktyg som vi främst använder oss av. Här kan vi dokumentera, få kontakt med vårdnadshavare, synliggöra lärandet i barngruppen och snabbt överblicka antalet barn på förskolan för att kunna planera våra dagar och undervisningstillfällen på bästa sätt.

Jörgen Carlson

Tvärreds förskola
Ulricehamn

Presentation

Presentation av Jörgen Carlson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 38 år gammal och har sedan jag slutade barn- och fritidsprogrammet alltid arbetat inom förskolan. De sista nio åren har jag arbetat som förskollärare. Jag fullkomligt älskar mitt jobb som ger mig möjlighet att utmana barnen och lägga grunden till ett lustfyllt lärande. Glädje och utbildning ska gå hand i hand!

– Under det senaste året har jag arbetat som ikt-pedagog (utöver min förskollärartjänst). Vilket bland annat har inneburit att jag tillsammans med vår rektor bestämt vilka kunskaper vi anser att pedagogerna behöver för att arbeta med ikt. Sedan har jag fått utarbeta workshops inom till exempel green screen och stop motion. Detta arbete har vart mycket roligt och givande. Uppdraget har också inneburit tät kontakt med kommunens ikt-strateg, där man kunnat bolla tankar och idéer. Äntligen kunde man påverka hur förskolan ska arbeta, planera och tänka kring ämnet digitalisering!

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 1–2 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Alla barn lär sig på olika sätt och det är förskolans uppdrag att erbjuda barnen olika vägar att ta till sig utbildningens innehåll. Vissa barn tycker till exempel att det är roligt att räkna hur många barn som står i ”matledet ”, medan andra tycker om att praktisera matematiken då de bygger en byggnad i Minecraft.

För att inte tala om de svårigheter förskolan haft att möta innehållet i lpfö-18 som lyder.
”Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information” (Lpfö-18, s.19).

– Idag är en stor del av barnen i förskolan är redan ute på flertalet digitala plattformar där de matas med information (många gånger genom video). Så att få möjligheten att påvisa hur enkelt det är att ”luras” med en green screen är en häftig upplevelse. Där och då förstår förskolebarnen att allt man ser inte är på riktigt. Förklara det utan tekniken.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– När jag ser tillbaka på mina 19 år inom förskolan då vi dokumenterade, eller snarare sagt ”scrapbookade” barnens utveckling i deras pärmar. Så är jag oerhört tacksam att vi fått de snabba digitala verktygen för att dokumentera verksamheten och barnens individuella utveckling. Då hade man någon bild som var tagen med en kamera med filmrulle i. Idag har vi en helt annan möjlighet att påvisa barnens utveckling genom digitala bilder som vi kan använda oss av på olika sätt, ljudupptagningar vid till exempel barnintervjuer eller videoklipp som kan påvisa lärandet på ett otroligt tydligt sätt.

– Idag har vi även mycket smidiga plattformar både vad det gäller kontakten mellan oss pedagoger och vårdnadshavarna. Det blir enkelt och tydligt för alla att se vad verksamheten på förskolan erbjuder. Vi pedagoger har också fått enklare vägar att samarbeta och utvecklas tillsammans genom till exempel Microsoft teams. Vi förskollärare har under lång tid slitit för att få in våra planerings timmar i schemat, vilket fortfarande är tufft och ibland nästan omöjligt. Men med dagens teknik kan vi hålla kontakten i våra pedagogiska forum även om vi inte alltid kan sitta tillsammans.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Den stora lärdomen covid-19 gett oss på förskolan är så klart de digitala mötena. Vilket i början var lite ovant men som har utvecklats till ett idag helt självklart sätt att hålla möten på.
Våra möjligheter att erbjuda alla vårdnadshavare att delta på sitt barns utvecklingssamtal har känts så bra. vilket tidigare vart svårt eftersom en del av våra vårdnadshavare har långa restider till sina arbeten. Vilket har inneburit att bara en av dem kunnat delta. Under det gångna året är det en mycket större andel vårdnadshavare som deltagit på sina barns utvecklingssamtal.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har så klart börjat med att samtala om hur vi ser på digital kompetens och utbildningen i relation till detta. I början upplevde vi att det fanns ganska skilda tankar hur vi skulle arbeta. Men efter mycket samtal har vi skapat en gemensam väg för hur vi vill arbeta och vad vi står för.  Detta arbete har vi följt upp med gemensamma workshops som riktat sig mot skapande aktiviteter som till exempel green screen, stop motion och möjligheten med att skapa/spela in filmer.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– En stor och omtalad favorit har faktiskt vart appen ”Book Creator”. Det är en app som vi använder för att dokumentera barnens utveckling inom till exempel fjärilar. Vi använde denna appen då vi beställt hem fjärilslarver. Då buken med larver kom till förskolan så berättade vi inte för barnen vad burken innehöll. Utan vi intervjuade dem om vad de trodde det var som fanns i burken (med flera följdfrågor). Barnen förklarade sina förkunskaper under en ljudupptagning. Barnen trodde att det var allt ifrån ormar, grodor, silverfiskar och fjärilar i burken.

– Vi gjorde sedan ytterligare två inspelningar under projektets gång. Då dagen kom då vi skulle släppa ut fjärilarna, tittade vi igenom barnens digitala böcker tillsammans. Nu kunde barnen verkligen ta på sina nya kunskaper och se tillbaka på sin utveckling. Vissa barn skrattade faktiskt åt vad de från början berättade att burken innehöll då de tittade igenom sina böcker. Ren och sann lycka och glädje!

Karin Cederblad

Björkängs förskola, Ritorp-Viksbergs förskoleområde
Södertälje

Presentation

Presentation av Karin Cederblad

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som förskollärare samt pedagogisk lagledare på Björkängs förskola i Södertälje. Jag arbetar i en femårsgrupp men har också tid avsatt för mitt IKT-uppdrag. Jag inspirerar och stöttar kollegor i hur vi kan använda digitala verktyg tillsammans med barnen. Vi har också nätverk där vi delger varandra av goda exempel från verksamheten.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I vår organisation vill vi fortsätta utveckla tanken om att barnen ska påverka sin dag och att de ska vistas samt uttrycka sig i miljöer som är kreativa, inspirerande och estetiskt tilltalande. De digitala verktyg vi använder gör att barnen får ytterligare sätt att undersöka på och där vi väver in de digitala verktygen i våra projekt

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– För mig har arbetet med de digitala verktyg vi använder oss av skapat ytterligare ett sätt att vara medforskande och att lära av varandra. Ytterligare ett sätt för alla barn att kunna uttrycka sig utifrån sina förutsättningar och vara delaktiga i ett sammanhang. Vi kan också utmana barnen i deras fortsatta utforskande.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag tänker att vi pedagoger har fått andra sätt att mötas och då har tekniken varit viktig. Många har stärkt sina kunskaper för att sedan också våga mer tillsammans med barnen.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har haft workshops och nätverk

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Min favorit för tillfället är Polyglutt. Eftersom det finns i en Ipad så lockar det barn som vanligtvis inte är intresserad av böcker och berättande i bokform. Men när vi kan projicera boken på väggen så blir fler delaktiga. Jag har också märkt att vissa barn senare har fattat intresse för analoga böcker när de varit delaktiga i boksamtal via de digitala böckerna. Man kan zooma in detaljer som barnen fastnar för och det skapar spännande dialoger.

 

Karolin Wagner

Innovitaskolan Landskrona
(tidigare PeterSvenskolan)

Presentation

Presentation av Karolin Wagner

Finalist till Lärarpriset Guldäpplet 2021

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som slöjdlärare för elever i åk 3–9. Jag är även förstelärare på skolan och arbetar med frågor som rör likvärdig undervisning och bedömning, anpassningar och lektionsstruktur. I min undervisning får eleverna ”riktiga” uppgifter och projekt för att få ut slöjden i vårt samhälle och på så sätt blir undervisningen så verklighetsbaserad som möjlig.

– I augusti i år tog jag på mig nya utmaningar och arbetar en del på slöjdlärarutbildningen på Göteborgs Universitet. När jag inte arbetar i skolan så driver jag min hemsida (I slöjdsalen) och ett Instagramkonto (karolin_wagner_slojd). Jag tycker det är viktigt att dela med mig av mina erfarenheter, kunskap och att inspirera andra slöjdlärare runt om i landet.

– Jag har ett brinnande intresse för mitt ämne och vill visa att genom ämnet slöjd tränar eleverna på många förmågor som går in i alla andra ämnen i skolan. För några år sedan fick jag även äran att vara med och ta fram en digital plattform för slöjdlärare, Terminsplanera.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom att använda IT och digitala verktyg som 3D-printer och digitala skärmaskiner i mitt ämne, förstärker och förnyas slöjden och hänger med i utvecklingen. Genom att visa eleverna framtiden och inspirera dem till att tänka utanför boxen motiveras eleverna till att vilja lära sig mer. Att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, som är en av slöjdämnets förmågor, motiveras eleverna till att testa digitala verktyg i kombination med olika material och traditionella hantverkstekniker.

– Många elever idag tar till sig kunskap på olika sätt, att arbeta med digitala hjälpmedel och it och hitta arbetssätt där eleverna kan visa sina kunskaper på olika sätt gör det lättare för eleverna att nå målen.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Med hjälp av digitala verktyg kan jag differentiera min undervisning på ett sätt som ger eleverna likvärdiga förutsättningar att lyckas i skolan. Möjligheten att få en bättre överblick på elevernas arbete och lättheten till direkt feedback är även en bidragande faktor.

– Utan digitala verktyg och IT kan jag inte bedriva den undervisningen jag vill och eleverna behöver. En undervisning där de ställs inför problem och uppdrag de skall lösa som oftast har en koppling till näringslivet och samhället. Med digitala verktyg och IT får jag som lärare ett större utbud att med hjälp av olika medier hjälpa eleverna att förstå mitt ämnes innehåll och även hitta roligare arbetssätt för dem.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Eftersom jag undervisar i ett praktiskt ämne så räcker det inte bara med att skicka hem uppgifter till elever med en liten skriftlig förklaring. Jag har under en längre tid anpassat uppgifter till elever som av olika anledningar inte kommer till skolan. De kan ta del av undervisningen hemma med hjälp av filmklipp, instruktioner, videokonferenser, kontinuerlig feedback digitalt och materialkitt och på så sätt visa vissa kunskaper.

– Jag känner och tror att ”coronatiden” har öppnat upp en massa nya sätt att bedriva sin undervisning på. Jag kommer att bland annat att fortsätta med att spela in mina presentationer så att eleverna kan ta till sig dem när de vill. Även att besöka olika muséum runt om i världen digitalt är något jag kommer att fortsätta med.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Just nu ingår vi i en kollegial kompetensutveckling där vi tillsammans genomgår specialpedagogik för lärande. Jag tillsammans med min kollega på skolan håller i handledningen och en av modulerna vi kommer att arbeta med är just ”tillgängligt lärande med digitala verktyg”. Detta gör att all pedagogiska personal på skolan tillsammans utvecklas för att få kunskaper om vad vi med digitala verktyg och It kan göra för att undervisningen skall bli bättre och roligare för eleverna. Vi kommer att få en gemensam inblick i hur vi anpassar undervisningen så att detta hjälper elever med svårigheter att ta till sig kunskap.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
• Tinkercad.com använder jag mig av i min undervisning när vi ritar upp föremål för att 3D printa.. Detta är ett lätt och pedagogiskt sätt att 3D modellera där eleverna snabbt blir bitna till att formge större och mer avancerade modelleringar.
• Google classroom – för att strukturera och planera min undervisning och samla allt på ett ställe för eleverna samt ge kontinuerlig feedback under arbetets gång. Med hjälp av detta verktyg får eleverna olika valmöjligheter till att dokumentera sin arbetsprocess i slöjden och på så sätt kommer fler elever att nå målen.
• Makepixelart.com/free eller Microrevolt.org/knitPro använder jag när eleverna skall skapa egna mönster tex när eleverna arbetar med tekniker som korsstygn, virkning, stickning eller väver med pärlor.
• Silhouette Studio använder jag mig av i min undervisning när eleverna skall skapa motiv att skära ut i vinyl eller göra egna schabloner.
Imovie kan eleverna använda sig av när de skall dokumentera sin arbetsprocess.
• Qr-koder kan jag använda mig i en skriftlig arbetsbeskrivning för att eleverna snabbt skall komma till en viss sida eller hänvisa till en video för att lösa sina problem.
• Chatterpix Kids är en rolig app för de små barnen när de skall lära sig namn på verktyg och redskap i slöjdsalen.
• Appen pic collage använder vi ibland när eleverna skall göra kollage för att visa sin inspiration. Då hänger eleverna upp sina resonemang på bilder och kan lättare vissa en högre kunskapsutveckling.

Katarina Järvborn

Marbäcks förskola
Svedala

Presentation

Presentation av Katarina Järvborn

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag arbetar som förskollärare/utvecklingsledare och driver pedagogisk utveckling genom att använda de digitala verktygen för lärande i relation till styrdokumenten, grundat i en medveten pedagogisk teori, vilket bidrar till att lyfta kvaliteten på utbildningen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Ju fler digitala verktyg barnen får att uttrycka sig genom, desto större makt får de i sitt eget kunskapande där de kan upptäcka både sitt eget och andras lärande.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag arbetar innovativt och kreativt med de digitala verktygen. Jag sår ett frö av nyfikenhet, lust och glädje hos barnen, vattnar fröet med reflektion och eftertanke. Fröets rötter är väl förankrade i styrdokumenten och blomman som sedan växer upp ur jorden vilar stadigt på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag har förlagt mer undervisning i utemiljön vilket har varit gynnsamt då nya digitala verktyg har introducerats och skapat nya perspektiv på lärandet. Detta kommer jag/vi absolut att fortsätta med.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi ser kontinuerligt till att de digitala verktygen introduceras på ett tydligt och konkret sätt, där tid ges för att grundligt lära sig verktyget/appen. Utan en grundtrygghet hos personalen när det gäller de digitala verktygen, så kan heller inte en utveckling ske i undervisningen. Att våga pröva, våga göra fel, förändra, testa nytt, diskutera idéer och vara öppen för förändring är framgångsfaktorer.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag har flera favoriter men för att förstärka pågående lek och utmana barnen vidare älskar jag att projicera upp en stor bild på väggen. Bilden utmanar barnen på olika sätt beroende på vilket pedagogiskt syfte jag har valt. Till exempel att projicera upp en bild av en tågräls där barnen sedan utmanas i att konstruera en fortsättning av rälsen.

Lena Koinberg

Rosendalsskolan
Vallentuna

Presentation

Presentation av Lena Koinberg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är i grunden civilingenjör och arbetade tidigare i IT-branschen. För några år sedan utbildade jag mig till lärare och jag arbetar nu som förstelärare i NO. Jag undervisar NO och teknik i årskurs 7–9

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Användande av appar gör det lätt för eleverna att repetera kunskap och kontrollera att de kan grundläggande begrepp och fakta. Appar är bra då de snabbt synliggör elevernas lärande för mig som lärare, vilket gör att jag kan anpassa min undervisning efter elevernas behov. IT-verktyg ger också möjligheter till variation vad gäller examinationsformer. En fördel med att använda digitala verktyg är även att elevernas digitala kompetens förbättras.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– När jag planerar hur vi ska arbeta med ett område så planerar jag även vilka IT-verktyg vi ska använda. Genom att använda digitala verktyg på olika sätt vid olika tillfällen så skapas en variation i undervisningen, vilket både jag och eleverna uppskattar. I NO använder vi digitala verktyg för att öva begrepp, synliggöra elevernas lärande, göra simuleringar och variera examinationsformerna. I tekniken programmerar vi och skapar digitala modeller. Framför allt i tekniken så kan det krävas en ganska stor insats av mig som lärare för att kunna genomföra undervisningen på det sätt som jag vill. Exempelvis så måste jag själv lära mig ett program för digitala modeller innan jag kan planera ett projekt där eleverna ska skapa digitala modeller.

– Mina elever gillar att använda digitala verktyg så de är alltid positiva till att testa nya digitala verktyg i undervisningen. Eleverna har stor förståelse för att nya digitala verktyg inte alltid fungerar lika bra under lektionen som de gjorde när jag provade verktyget innan lektionen. Som lärare så gäller det att våga testa olika digitala verktyg för att kunna hitta de verktyg och arbetssätt som fungerar i ens eget klassrum.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Då mina lektioner alltid bygger på digitala verktyg så var det väldigt enkelt för mig och mina klasser att arbeta digitalt. De fysiska genomgångarna ersattes med inspelade genomgångar och demonstrationer. I övrigt så arbetade vi som vanligt med material i Google classroom och avslutande exit tickets i Socrative. Generellt så uppskattar eleverna inspelade instruktioner när vi gör något svårt, exempelvis då vi använder ett digitalt verktyg för första gången. Inspelade instruktioner är något som jag har använt mig av både innan, under och efter corona så det är inget nytt för mig eller mina elever.

– Jag tror att distansundervisningen har fått många lärare att hitta nya arbetssätt och hoppas att distansundervisningen fått fler lärare att våga testa olika digitala verktyg.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På Rosendalsskolan har vi många kunniga och engagerade lärare. Det gör att vi kan bolla idéer och utbyta erfarenheter med varandra. Skolans ämnesträffar samt att vi har tvålärarskap i flera ämnen gör att vi har ett naturligt samarbete med våra ämneskollegor.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– För att hjälpa mina elever att lära sig begrepp och fakta så använder jag mig av fyra appar. När jag vill att alla elever ska visa sina kunskaper på samma gång så använder eleverna Whiteboard.fi där de skriver sina svar på digitala mini whiteboards. Teoretiska lektioner avslutas med att eleverna gör självrättande exit tickets i Socrative. När vi repeterar ett område och övar till prov så har vi frågesporter i Kahoot. Inför de nationella proven i NO så använder eleverna flipfrågor i Quizlet för att snabbt kunna öva in alla grundläggande begrepp och fakta för hela kursen. Jag har svårt att säga att en av apparna är min favorit då apparna kompletterar varandra och används vid olika tillfällen.

– Mitt fokus detta läsår ligger på att utveckla de digitala projekten i tekniken. Där använder eleverna Micro:bits med tillbehör när de programmerar samt Tinkercad för att skapa digitala modeller. Digitala projekt i tekniken är riktiga favoriter för både mig och eleverna!

Lena Lindgren

Partille gymnasium
Partille

Presentation

Presentation av Lena Lindgren

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som gymnasielärare i italienska, franska och kommunikation på gymnasiet. Jag är utvecklingsledare för internationella frågor i vår förvaltning och driver flera samarbetsprojekt med andra skolor i Europa. I uppdraget ingår också att stötta skolor och lärare som vill utvecklas genom internationella samarbeten och främja att elever i Partille kommun får nya perspektiv genom möten med andra.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Eleverna utvecklas genom möten och samarbeten. De får möjlighet att vidga sina perspektiv och använda språken de studerar i verkliga situationer. Det skapar större motivation för lärande om det finns riktiga mottagare och gemensamma projekt. Man kan genom IT skapa möten som inte annars hade varit möjliga.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Som språklärare är det lätt att hitta autentiskt uppdaterat material som är intressant för eleverna: filmer, korta videoklipp med övningar till, nyheter, spel med mera.
För elever och föräldrar är det lätt att följa med i vad som sker på lektioner när det läggs upp på Google classroom. Det är också tidssparande att läsa och kommentera elevernas arbete och ge formativ respons genom delade dokument i classroom.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Vi var tvungna att ställa om extremt snabbt och vi gjorde det bra. Eleverna fick god undervisning digitalt under den tiden de behövde studera hemifrån – men vi lärde oss också uppskatta och värdera det fysiska mötet och när de väl var på plats så gjorde vi de aktiviteter som bäst lämpade sig för när-undervisning och vi ”slösade inte tid” på sådant de kunde göra på distans. Bland annat lärde jag mig att använda spel, film och videor i språkundervisningen på nya sätt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har en tradition av kollegialt lärande i flera forum; arbetslag, ämneslag och tvärgrupper. Vi har en dela-kultur som gör att vi sprider våra kunskaper till varandra. Under pandemin fick vi jobba hårt och hjälpa varandra i en ständigt pågående diskussion om hur man undervisar på bästa sätt på distans.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
Etwinning.net är en suverän plattform där du hittar fortbildning, inspiration, kontakter med andra lärare, projekt och skolor i Europa och i så kallade Europa plus länder. För min egen språkundervisning har jag hittat flera skolor och lärare att samarbeta med på olika sätt, till exempel så samarbetar jag med andra italiensklärare i Europa och eleverna får bland annat skriva texter, göra videor, presentera olika traditioner och platser på en gemensam digital yta som heter Twinspace. Där får de riktiga mottagare av det de producerar och det skapar motivation och lärande på riktigt.  I en del undervisningsgrupper har de också träffats on-line via Zoom och Google Meet för diskussioner och samtal.

Linda Bergman Wennström

Siljansnäs skola
Leksand

Presentation

Presentation av Linda Bergman Wennström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som lärare matte och engelska på mellanstadiet och då vi har ett ämneslärarsystem på vår skola undervisar jag i samtliga klasser i 4–6. Jag är också förstelärare i matematik, där mitt uppdrag är att utveckla elevernas (och min) förmåga att resonera.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Digitala verktyg kan hjälpa eleverna att både få stöd och utmaningar. Dessutom gör de att de får möta en mer varierad undervisning, vilket gör dem intresserade och alerta. Eleverna blir också mer självgående när de har digitala kompensatoriska hjälpmedel så lättillgängliga. Det här gör undervisningen mer likvärdig och inkluderande och gör att det inte blir lika tydligt eleverna emellan vilka anpassningar som görs för var och en.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag gillar att prova nya saker i min undervisning och här ger de digitala verktygen ständigt nya möjligheter att förbättra och förändra mina lektionsupplägg. Det är också lättare att överblicka elevernas arbete och utveckling då många av de verktyg jag använder har sådana funktioner.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Det är fantastiskt att se hur snabbt eleverna har blivit vana att ta del av information digitalt och att vi nu enkelt kan koppla upp eleverna i ett digitalt möte för genomgångar eller för att de ska delta i en lektion hemifrån gör att de inte missar så mycket som de annars hade gjort när de tvingas vara hemma från skolan vid minsta symptom. Jag tycker faktiskt också att det är viktigt att lyfta fram att allt fokus på digitalisering har gjort att vi på ett annat sätt uppskattar och ser värdet av “vanlig” undervisning och en kombination av olika arbetssätt, digitala eller inte, är det bästa.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har kommungemensamma workshops som vi sedan arbetar vidare med på skolan och vi har även en härlig dela-kultur där vi stöttar varandra att komma vidare och prova nya saker. Vår rektor är mycket intresserad och drivande i digitala frågor och detta underlättar denna process.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Det är svårt att välja en, det är just möjligheten att variera och prova olika saker som jag gillar. Google classroom har varit guld värt under pandemin för att förmedla information, uppgifter, länkar och få en överblick över klassernas arbete och tillsammans med övriga appar i Google workspace är det nog det jag använder mest.

Linnea Bergfalk Erkmar och Mundhir Hajir

Enheten för flerspråkighet i Partille kommun
Partille

Presentation

Presentation av Linnea Bergfalk Erkmar och Mundhir Hajir

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Vi heter Linnéa och Mundhir och vi arbetar som lärare i en introduktionsklass för elever som är nya i den svenska skolan. I vårt uppdrag ingår också stöttning till kommunens olika skolor i frågor som rör exempelvis språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och digitala resurser som kan underlätta andraspråkselevers lärande.

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Vi har genom utbildning och arbete sett många fördelar med att använda IKT-verktyg i undervisningen eftersom dessa tillgodoser elevernas olika behov vad gäller språk och andra kunskapsområden.

– Vi lärare som möter nyanlända elever och träffar andra lärare som är verksamma i ordinarie undervisning är väl medvetna om hur viktig skolan är i arbetet med att förebygga utanförskap i samhället. Eftersom skolan har en betydande roll för integrationen är det viktigt att elever i ett tidigt skede ges möjlighet att känna gemenskap genom deltagande. Deltagande ger en känsla av tillhörighet och hopp om framtiden. Att ta sig över den språkliga barriären blir fundamentalt viktigt och i detta arbete har IKT-verktyg en stor roll eftersom dessa kan överbrygga barriären mellan språken – både mellan första- och andraspråket och skol- och vardagsspråket.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll?
– Digitala verktyg och resurser påverkar vår lärarroll på flera olika sätt exempelvis genom att samla och tillgängliggöra elevernas arbeten på en och samma yta vilket kan ge oss en större överblick över det som har gjorts och ska göras. Överblicken hjälper oss lärare att möta eleverna där de befinner sig kunskapsmässigt vilket i sin tur förstärker vår roll som lärare.

– Med hjälp av digitala resurser har vi spelat in några undervisningsfilmer vilket har möjliggjort för mottagaren att bearbeta innehållet i sin egen takt och utan yttre faktorer som kan påverka koncentrationen.

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?
– Vanligtvis brukar vi åka ut till skolor för att fortbilda om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och andra metoder som rör andraspråkselevers lärande. Under coronatiden fick vi anpassa oss efter rådande situation och tänka om kring hur vi fortsätter med vårt stöd. Resultatet blev att vi spelade in utbildningsfilmer där vi demonstrerar hur man konkret kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande i flera ämnen med hjälp av de digitala resurser vi har tillgång till i kommunen. Arbetet resulterade också i en hemsida som lärarna kan besöka för att få tips på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och digitala resurser. Vi fick bra respons av lärarna eftersom vårt stöd tillgängliggjordes för alla lärare, även för dem som inte alltid hade tid att kontakta oss under dagarna.

Några av våra filmer finns på denna länk.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår enhet delar vi kontinuerligt med oss av våra erfarenheter av digitala resurser. Vi brukar diskutera på vilka sätt olika digitala hjälpmedel kan stötta våra elevers språk- och kunskapsutveckling. Våra närmaste kollegor på enheten är modersmålslärare och studiehandledare och de sprider i sin tur sina kunskaper vidare till kommunens olika skolor.

Har ni någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den?
– Vissa program, exempelvis den webbaserade versionen av Microsoft Word, har en inbyggd läshjälpsfunktion. Denna funktion ger eleverna möjlighet att bearbeta alla digitala texter genom att översätta ord för ord och få texten uppläst både på svenska och på andra språk. Vi har sett att detta bidrar till elevernas deltagande i ordinarie undervisning.

Guldäpplets forskardialog
Linnea och Mundhir medverkade i Guldäpplets forskardialog  i mars 2022.
Tema: Att få med alla på tåget med digitala verktyg – flerspråkighet, studiemotivation och elevhälsa
Se Guldäpplets forskardialog i efterhand