Presentation
av Daniela "Ela" Strandberg
Vem är du och vad jobbar du med?
– En finlandssvensk pedagog som tidigare jobbat som klasslärare och specialklasslärare inom den svenskspråkiga delen av skolvärlden i Finland i drygt 10 år, skapat och drivit egna Escape rooms (även Escape room-koncept för undervisning), översatt läromedel och skapat Läroteket. Sedan tre år tillbaka är jag bosatt i Sverige. Under förra läsåret arbetade jag som klasslärare i årskurs fem i Uppsala Enskilda Skola. I dag föreläser jag och skapar pedagogiska material för låg- och mellanstadiet – ett digitalt material med Escape room-inspirerade mikrolektioner och ett material som ska hjälpa till att bygga relationer och motarbeta utanförskap i skolan.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Att utgå ifrån hur hjärnan fungerar då det kommer till inlärning, överföra den förståelsen till eleverna och genom att implementera de mest effektiva studieteknikerna i undervisningen har hjälpt till att fånga upp alla elever, oavsett kunskapsnivå eller utmaningar. Göra kunskapsmålen tydliga, begripliga och lätt tillgängliga för både elev och förälder. Arbetet med kontinuerlig repetition där samtliga elever behöver anstränga sig att plocka fram den inhämtade kunskapen och placera den i olika kontexter och förankra den i vardagen, samtidigt som jag hela tiden får en överblick av elevernas kunskapsnivåer och om det jag undervisat gått hem hos alla. Lekfull inlärning i olika miljöer och utgå ifrån och stärka elevernas inre motivation. Skapa gemenskap, bygga relationer, värna om skoltrivsel och elevernas välmående.
– Allt detta lyckades jag förstärka med hjälp av en egen webbsida för klassen (elasklass.se). Jag laddade varje dag upp det viktigaste från skoldagen – kortfattad information i form av olika bildspel eller videoklipp. En webbsida ger möjligheterna att göra det hela visuellt attraktivt och att ordna upp allt så att det är lätt att navigera sig fram. Jag skapade digitala spel som även laddades upp på webbsidan – lekfull repetition. Webbsidan engagerade föräldrarna. Många ansåg att det var roligt, spännande och lärorikt att besöka den och vi kunde därmed stärka grunden för eleverna att återberätta det de lärt sig i skolan och skapa diskussioner kopplat till det runt middagsbordet. Elever som var frånvarande kunde följa med undervisningen hemifrån och var rätt så up to date då de kom tillbaka till skolan. Elever gick frivilligt in på webbsidan under kvällar och helger för att repetera. De elever som hade lite svårare att ta till sig information i storgrupp under en hel skoldag, kunde använda webbsidan, där allt det viktigaste fanns tydligt sammanfattat, som komplement och stöd hemma i lugn och ro.
– På webbsidan hade eleverna varsitt låst område där elev och förälder kunde läsa den skriftliga positiva feedback jag eller andra elever gett till just den eleven, varje vecka. Genom att systematiskt jobba med positiv förstärkning, belysa elevens styrkor och utgå ifrån dem kunde jag se en ökad skoltrivsel och inre motivation inför lärandet. De positiva effekterna sträckte sig även till föräldrarna och tillbaka till skolan.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Jag har haft förmånen att arbeta på en skola med fantastiska kollegor och skolledning som verkligen prioriterar utvecklingsarbete. Inom arbetslaget finns gemensamma satsningar där kollegiet fått inspireras av fortbildare, litteratur och varandra, för att sedan utvecklas med varandras stöd och pepp. Sedan skolårets början har jag hjälpt skolledningen att implementera arbetssätt där pedagogerna utgår från elevernas styrkor och jobbar systematiskt med digital positiv förstärkning mot skolans samtliga elever. Kollegiet förkovrar sig i att använda digitala bilder som stöd i undervisningen och lärare skapar webbsida för klassen som komplement till undervisningen. Personalen på skolan fortsätter skapa och implementera ändamålsenliga arbetssätt med de digitala verktyg som skolan har tillgång till.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Utepedagogik där inlärningen, befästandet av kunskap och den så värdefulla repetition sker i olika miljöer. Naturen inbjuder till rörelse. Eleverna får jobba på ett lekfullt och gruppstärkande sätt i den friska luften med hela kroppen samtidigt som kreativiteten kan stimuleras på ett annat sätt än innanför klassrummets fyra väggar. Chanserna ökar att fler minnesstigar fram till de inhämtade faktakunskaperna skapas, färdigheter utvecklas och bland annat “hjärnans minnesmästare” hippocampus stärks av stimulerande miljöer och pulshöjande aktiviteter. På tal om minnesmästaren är mikrolektionskonceptet Grej of the Day (GOTD), med fokus på wow-fakta, också något som kittlar hippocampus och ökar ivern, engagemanget och kunskapsinhämtningen hos såväl elever som föräldrar. Mikrolektionskonceptet har jag utnyttjat på så många olika sätt i undervisningen och det är alltid lika populärt.
– För mig har såklart Läroteket (som i dag används över hela Sverige och Svenskfinland och som inspirerats av GOTD) varit ett verktyg som bidragit till att stärka inlärningen hos mina elever. Ju mer vi kan, vet och förstår hur vår hjärna fungerar då det kommer till inlärning, desto lättare kan det vara att lära sig nya saker. Då eleverna får en förståelse för hur hjärnan registrerar, bearbetar, lagrar och plockar fram information och vilka hinder det kan finns för dessa fyra funktioner, är det lättare att nå fram till dem, motivera dem att aktivt repetera genom att anstränga sig… och att lära sig för att lära sig, lära sig för att besitta kunskap, gärna resten av livet, i stället för att enbart lära sig för betygens skull.