Guldäpplets Jubileumsbok –
länkar till lästips, referenser och källor

Innehåll

Andrey Shupliakov, Kod som nyckel till ungas framtid
Ann-Britt Dahl, Framtidens mediecentral
Anna Kindblad, Miljöer för lärande: Att bygga tillgänglig undervisning
Anna Törnquist, Om skolans rum och lärande
Arja Holmstedt Svensson och Kristina Björn, Fjärde steget för skolans digitalisering
Araceli Calle-Fernández, En global modersmålsundervisning
Brit Stakston, Sociala medier som världsbild och som slagfält för unga
Camilla Askebäck Diaz, I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut…
Charlotta Granath, ”Sjöng du någonsin i något av lägren?”
Daniel Nilsson, Utveckling av digitala vägar för att stötta alla elever
Ellinor Hallerström, Förskola och lyftet att arbeta i team/lag
Emelie Hahn, Digitalisering och internationalisering i symbios
Ewa Skantz Åberg och Annika Lantz-Andersson, Lärares professionella digitala kompetens – en kollektiv angelägenhet
Felix Gyllenstig Serrao, Vision om morgondagens skola – den aktiva skolan
Fredrik Heintz, Framtidsspaning
Helen Larsson, Det digiloga klassrummet – ett förhållningssätt för framtidens grundpedagogik
Jan Hylén, Vi behöver ett gemensamt språk om digital skolutveckling
Jenny Edvardsson, Att vara läsare – då, nu och i framtiden
Johan Sköld, Ta verkligheten in i klassrummet och klassrummet ut i verkligheten
Linda Bjällerstedt och Sara Bergström, Lekfulla former för lärande – där IT och drama möts
Linda Mannila, Att vara evig nybörjare
Linus Österholm, Smarta bärbara verktyg och arbetsförlagt lärande
Lotta Bergseth och Jenny Sköld, Lära genom att göra – elever aktörer i medielandskapet
Malin Frykman, Samspelande stödkedja för likvärdig digitalisering
Maria Olsson, Så skapar vi wow-upplevelser i klassrummet
Marie Törnqvist, Spetskompetens med hjälp av det utökade klassrummet
Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson, På väg mot framtiden – och ut i rymden – med 3D i skolan
Mikael Alexandersson, Utmaningen för det digitaliserade klassrummet: Att göra sanningen sann
Mona Wiklander, Från skrivprocess till skolutveckling
Patricia Diaz, “Upp med händerna!” – När digitala verktyg bidrar till något större
Per Dahlbeck, ”Barnens perspektiv är det vi alla kan lära av”
Peter Becker, Inledning: Guldäpplet – klokare tillsammans, samt Klokare tillsammans – den slingrande vägen för den professionella reflektionen
Peter Karlberg, Standarder och styrdokument – utvecklingens infrastruktur
Roger Säljö, Reflektioner kring IT och skola
Staffan Selander, Design för undervisning och lärande i en tid av förändring
Troed Troedson, Läranderevolutionen ligger fortfarande framför oss
Ulrica Elisson Grane, Escape room i undervisningen
Åke Grönlund, Frihet är bäst tillsammans



Kod som nyckel till ungas framtid, av Andrey Shupliakov

What happened to jobs at high risk of automation?, Alexandre Georgieff, Anna Milanez, OECD Social, Employment and Migration Working Papers No. 255 (2021)
Framtidens arbetsmarknad – Framtidens skola, av Jan Hylén. Studentlitteratur (2019). 
Frameworks & Resources, Battelle for Kids (2019)
Arbeta formativt med digitala verktyg, av Patricia Diaz. Studentlitteratur (2019).
Actionable Gamification: Beyond Points, Badges and Leaderboards, av Yu-kai Chou. Createspace Independent Publishing Platform (2015).How We Help Networks 



Framtidens mediecentral, av Ann-Britt Dahl

Mediapoolen, västra Götaland



Miljöer för lärande: Att bygga tillgänglig undervisning, av Anna Kindblad

Tillgänglighetsmodellen, Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.



Om skolans rum och lärande, av Anna Törnquist

Anna Törnquists skisser över nybyggda Floraskolan (F-9) i Skellefteå (Pdf)
Rundvandring på Floraskolan, film av Skellefteå kommun från skolans invigning



Fjärde steget för skolans digitalisering, av Arja Holmstedt Svensson och Kristina Björn

Att leda i förändring, av Arja Holmstedt Svensson, Gleerups (2016)
Upphandla för utveckling, av Kristina Björn, Gleerups (2017).
Tillit och innovation, av Leif Denti, Socialmedicinsk tidskrift 3/2018.



En global modersmålsundervisning, av Araceli Calle-Fernández

Coalition of Community-Based Language Schools i USA 
Ethnologue Languages of the world
Euronews Educating in the metaverse: Are virtual reality classrooms the future of education?
European Centre for Modern Languages of the Council of Europe https://www.ecml.at/
EU Nyckelkompetenser för livslångt lärande
EU eTwinning
Expoelearning Todas las Tendencias de Educación, eLearning y Formación online
Heritage Language Network
Genially https://genial.ly/
Institutet för språk och folkminnen Modersmålsundervisning
Meta Oculus och Building the Metaverse Responsibly
Metaverse School https://metaverse.school/
Microsoft Microsoft HoloLens | Mixed Reality Technology for Business, A new reality for education
Mälardalens universitet Därför är det viktigt att värna om modersmål
Ny Teknik Vad är metaverse, och varför pratar alla om det nu?
Projects Abroad Projects abroad
Regeringen: SOU 2019:18 För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål. Betänkande av Utredningen om modersmål och studiehandledning på modersmål i grundskolan och motsvarande skolformer. Stockholm: Utbildningsdepartementet.
Sametinget Språksituationen i Sverige – Sametinget
Skolverket Rätt till modersmålsundervisning
Skolverket Arbeta med entreprenörskap i grundskolan
Stockholms universitet Modersmålsämnets betydelse för individ, skola och samhälle 
TED Talk Hur man räddar ett språk från att dö ut?
Teknikveckan Varför pratar alla om metaverse och vad är det? 
The Endangered Languages Project Endangered Languages Project Introducing the project  
Unesco Banco del estudiante Bartselana 
Unesco Languages matter!
Unesco Why mother language-based education is essential
Unesco 40% don’t access education in a language they understand



Sociala medier som världsbild och som slagfält för unga, av Brit Stakston

Artiklar av Brit Stakston på Blankspot.se



Camilla Askebäck Diaz, I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut…

Digitala verktyg i matematikundervisningen, av Helena Kvarnsell och Camilla Askebäck Diaz. Gothia Fortbildning (2020).
Escape room i undervisningen – Öka elevernas engagemang med spelifierat lärande, av Camilla Askebäck Diaz och Ulrica Elisson Grane, Natur Kultur Läromedel (2021).
F i ämnen – En handbok i digital studieteknik, av Camilla Askebäck Diaz och Patricia Diaz. Bonnierförlagen Lära (kommande 2022).



”Sjöng du någonsin i något av lägren?”, av Charlotta Granath

Prata demokrati, en manual för skolledare, av Charlotta Granath. Myndigheten för ungdoms. och civilsamhällesfrågor, MUCF (2021)
Prata demokrati i gymnasiesärskolan, av Charlotta Granath. Myndigheten för ungdoms. och civilsamhällesfrågor, MUCF (2021)
Prata demokrati i gymnasieskolans yrkesprogram, av Charlotta Granath. Myndigheten för ungdoms. och civilsamhällesfrågor, MUCF (2021)
MIK-handledning, av Charlotta Granath, Lotta Bergseth och Jenny Sköld, Axiell (2022)



Utveckling av digitala vägar för att stötta alla elever, av Daniel Nilsson

Dalles Matte, Daniel Nilssons matematikwebbplats
Prefix Matematik 1A, digitalt läromedel av Daniel Nilsson. Gleerups



Förskola och lyftet att arbeta i team/lag, av Ellinor Hallerström

Digitalitet i förskolan 2020/2021 (PDF) – Södertälje kommun (med lägstanivå, nivå på kompetens och material som alla i förskolorna förväntas kunna behärska)  
Information till vårdnadshavarna om digitalitet i förskolan (PDF), Södertälje kommun
Så får vi det att funka, (PDF),  IKT-nätverket Förskolan i Södertälje kommun
Digitalt meningsskapande i förskolan, Erika Kyrk Seger (red), Lärarförlaget (2020) 
Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund, Susanne Kjällander och Bim Riddersporre (red), Natur och Kultur (2019) 
Digitalitet i förskolan av Nea Elyossoufi, Askunge Thorsén Förlag AB (2018) 
Forskningsprojektet Digitaktik – Digitala verktyg i förskolan, Stockholms universitet och Lunds universitet



Digitalisering och internationalisering i symbios, av Emelie Hahn

Världen i klassrummet, av Emelie Hahn och Charlotta Granath, Sanoma Utbildning (2021)



Lärares professionella digitala kompetens – en kollektiv angelägenhet, av Ewa Skantz Åberg och Annika Lantz-Andersson

1. Skolans digitalisering går framåt – men en del återstår, pressmeddelande Skolverket (2022-02-28)
2. Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu)
3. Skantz-Åberg, E., Lantz-Andersson, A., Lundin, M., & Williams, P. (2022). Teachers’ professional digital competence: An overview of conceptualisations in the literature. Forthcoming in Cogent Education 
4. Advancing teacher professional digital competence, Vetenskapsrådet, Dnr. 2019-04246 
5. En praktiknära fortbildningsmodell – Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens, Dnr. E2018/790



Vision om morgondagens skola – den aktiva skolan, av Felix Gyllenstig Serrao

Reality is broken, av Jane McGonigal. Vintage (2012).
AI in future grading, yes or no? Loïs Vanhée, Umeå universitet, projektet AutogrAIde
A new path to education reform: Playful learning promotes 21st-century skills in schools and beyond av Kathy Hirsh-Pasek, Helen Hadani, Elias Blinkoff och Roberta M. Golinkoff, Brookings (Policy 2020).



Framtidsspaning, av Fredrik Heintz

Human Compatible – AI and the problem of control, av Stuart Russel. Penguin Books Ltd. (2020)



Det digiloga klassrummet – ett förhållningssätt för framtidens grundpedagogik, Helen Larsson

UDL NOW! A teachers guide to applying universal design for learning in todays classrooms, av Katie Novak. CAST Professional Publishing (2016)
Ett lärande som fungerar för alla, av Joanna Lundin.Studentlitteratur (2020).
Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla, av Katarina Eriksson och Eva Rännar. Liber (2020).



Vi behöver ett gemensamt språk om digital skolutveckling,
av Jan Hylén

1. Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan
2. Forum för informationsstandardisering i skolväsendet, Skolverkets webbplats
3. Informationshantering inom utbildningssektorn, SIS TK 450, SIS webbplats
4. Tekniska förutsättningar för skolorna att kunna genomföra digitala nationella prov, Skolverkets webbplats
5. Leda digitalisering, Lärportalen, Skolverket
6. The Edtech Genome Project Report, 2021 (PDF), EdTech Evidence Exchange 



Att vara läsare – då, nu och i framtiden, av Jenny Edvardsson

Digitalisering, literacy och multimodalitet, av Jenny Edvardsson, Anna-Lena Godhe och Petra Magnusson. Studentlitteratur (2018).
Literacy i skolan, av Marte Blikstad-Balas. Studentlitteratur (2018).



Ta verkligheten in i klassrummet och klassrummet ut i verkligheten, av Johan Sköld

Bloggen Framsteg i svenska, framstegisvenska.se
Den sociala dimensionen i onlinearbete, med Johan Sköld och Susanne Kjällander. Guldäpplets forskardialog (20-04-22)
Elever utvecklar berättandet och sitt språk, med Johan Sköld och Susanne Kjällander. Guldäpplets forskardialog (20-04-29)



Lekfulla former för lärande – där IT och drama möts, av Linda Bjällerstedt och Sara Bergström

Rösträtt – musik på barns villkor, Ylva Holmberg (red), Gehrmans musikförlag (2014).
Lek, lärande och digitala verktyg – små röster och stora frågor, Linda Bjällerstedt, Sara Bergström och Susanne Kjällander. Guldäpplets forskardialog (20-12-02)



Att vara evig nybörjare, av Linda Mannila

The Inevitable, Kevin Kelly. Penguin Books (2017).
Liv 3.0, Max Tegmark. Volante (2017).
Hidden Figures, Margot Lee Shetterly. William Collins (2017).
DigComp 2.2, EU-kommissionen
Diffusion of Innovations, Everett M. Rogers. Free Press (2003, 5th edition)
Om Diffusion of Innovation i Wikipedia
Digismart, Linda Mannila
Uppdaterad, mötesplats kring frågor kring lärande, teknologi, samhälle och utbildning



Smarta bärbara verktyg och arbetsförlagt lärande, av Linus Österholm

Tech trends report 2021, Future Institute Today
Metodutveckling av yrkesutbildning, Martin Lackéus och Carin Sävetun, Skolverket  (2021)



Lära genom att göra – elever aktörer i medielandskapet, av Lotta Bergseth och Jenny Sköld

Orvesto Junior 2020, Kantar Sifo
Mobile Stories
Publiceringsverktyg Mobile Stories



Samspelande stödkedja för likvärdig digitalisering, av Malin Frykman

Skolledare i en digitaliserad värld – Att leda lärande, av Malin Frykman. Gothia Kompetens (2017).
Formativt ledarskap  i en digitaliserad värld – Att leda lärande, av Malin Frykman. Gothia Kompetens (2018).



Så skapar vi wow-upplevelser i klassrummet, av Maria Olsson

Rapporten Wow! Lustfyllt lärande – vägen till framtiden, Kairos Future för Tekniska museet
The Wow Factor, Anne Bamford, Waxman (2006).



Spetskompetens med hjälp av det utökade klassrummet, av Marie Törnqvist

Synliggörande av lärprocesser med digitala verktyg i praktisk-estetiska ämnen, med Marie Törnqvist. Guldäpplets forskardialog (22-01-12)



På väg mot framtiden – och ut i rymden – med 3D i skolan, av Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson

Modeller och modellering med digitala verktyg i högstadiets teknikundervisning, av Helen Brink. Universitetstryckeriet, Karlstad (2021).
Expeditionen. Min kärlekshistoria, av Bea Uusma, Norstedts (2013).
Här tas tekniken på allvar, Skolvärlden, 2018-12-12.  
https://www2.diu.se/guldapple/nyheter/webbinarium-teknik-och-samhalle-att-anvanda-3d-som-verktyg-for-amnesoverskridande-projekt/Teknik och samhälle – med 3D och demokratifrågor i ämnesöverskridande projekt, Mia Lägnert, Pernilla Abrahamsson och Åke Grönlund. Guldäpplets forskardialog (2020-12-09)



Utmaningen för det digitaliserade klassrummet: Att göra sanningen sann, av Mikael Alexandersson

Så att de berörda berörs – Perspektiv på praktiknära forskning, av Mikael Alexandersson. I Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen M. Dahl (red.). Stockholm: Liber (2019). . 
Sanningen, självet och sociala medier, av Rabbe, Sandelin (2 februari 2021).
Alternativa fakta, av Åsa Wikforss. Stockholm: Fri Tanke Förlag (2020).



Från skrivprocess till skolutveckling, av Mona Wiklander

Att skriva sig till läsning, erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet, Eva Hultin (red.), Maria Westman (red.), Gleerups (2014).
Att skriva sig till läsning – Handbok för åk 1-3, Liselotte Sjödin och Mona Wiklander, Gleerups (2015).
Kattalo, en digital tjänst för tidig språkutveckling



“Upp med händerna!” – När digitala verktyg bidrar till något större, av Patricia Diaz

Arbeta formativt med digitala verktyg, av Patricia Diaz. Studentlitteratur (2019).
Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning, av Patricia Diaz. Studentlitteratur (2019).



”Barnens perspektiv är det vi alla kan lära av” av Per Dahlbeck

Barnens Trafikfilm
Hållbar utbildning för hållbar utveckling – i förskola och skola, av Per Dahlbeck, Fredrik Håkansson och Pär Widén. Studentlitteratur (2021).
I grunden god, av Rutger Bregman. Natur & Kultur (2020).
Liberating learning – Educational change as social movement, av Santiago Rincon-Gallardo, Routledge Leading Change Series (2019)



Inledning: Guldäpplet – klokare tillsammans, samt Klokare tillsammans – den slingrande vägen för den professionella reflektionen, Peter Becker

Guldäpplets webbplats
Design för lärande, Selander, Kress 2010, 2017, 2021
Professional Capital, Andy Hargreaves och Michael Fullan 2012
Guldäpplet firar 20 år: 2002-2021, Becker, red, Jubileumsskrift 2021
Med undervisningsskicklighet i centrum, Björn Åstrand, Regeringens utredning 2018
Designing for Transformational Change in School: Digitalizing the Digitized, Annika Agélii Genlott, Örebro universitet (Handelshögskolan vid Örebro Universitet), 2020
ULF-projektet
Lärosätenas Regionala utvecklingscentra, RUC
Lärarutbildningskonventet



Standarder och styrdokument – utvecklingens infrastruktur, Peter Karlberg

1. Mjuk infrastruktur, 2002 års rapport avseende ett uppdrag till Statens skolverk om utvecklingen av användningen av informationsteknik i skolan, Skolverket (2002)
2. Mjuk infrastruktur, Fredrik Paulsson, en presentation av programmet.
3. EMILstandarden för utbildningsanordnare, SIS 
4 .Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet, Skolverkets samlingssida
5. Skolfederation, digital infrastruktur.
6. Guldtrappan, initiativ, process och utmärkelse för digital utveckling hos huvudmän, Stiftelsen Yngve Lindberg med partner.
7. Metadata for Learning Resources (MLR), SIS 
8. Översikt avseende forskning och erfarenheter kring programmering i förskola och grundskola Kjällander, Åkerfeldt, Petersen. Skolverket (2016)



Reflektioner kring IT och skola, av Roger Säljö

The Flight of a Butterfly or the Path of a Bullet? Using Technology to Transform Teaching and Learning, av Larry Cuban. Harvard Education Press (2018).
Lärande en introduktion till perspektiv och metaforer, av Roger Säljö. Gleerups (2021). (2:a utgåvan).



Design för undervisning och lärande i en tid av förändring, av Staffan Selander

Björklund Boistrup, L. & Selander, S. (red.) (2022). Designs for research, teaching and learning. A framework for future education. Routledge. (Open access)
Brooks, E., Dau, S & Selander, S. (red.) (2021). Digital learning and collaborative practices. Lessons from inclusive and empowering participation with emerging technologies. Routledge.
Danielsson, K. & Selander, S. (2021). Multimodal texts in disciplinary education. A comprehensive framework. Springer. (Open access)
Glawe, M. & Selander, S. (2021). Innovativ design för lärande. Liber.
Insulander, E., Kjällander, S., Lindstrand, F. & Åkerfeldt, A. (red) (2017). Didaktik i omvandlingens tid. Text, representation, design. Liber.
Insulander, E., Lindstrand, F. & Selander, S. (2019). Design för lärande – Historia. Medeltiden som exempel. Studentlitteratur. 
Kress, G. & Selander, S. (2012). Multimodal design, learning and cultures of recognition. The Internet of Higher Education, 15(4), 265–268. DOI: 10.1016/j.ihed-uc.2011.12.003.
Kress, G., Selander, S., Säljö, R. & Wulf, C. (red.) (2022). Learning as social practice. Beyond education as an individual enterprise. Routledge.
Lilja, Efva (2022). Det onämnbara. Appell Förlag.
Selander, S. (2017). Didaktiken efter Vygotskij. Design för lärande. Liber.
Selander, S. & Kress, G. (2021). Design för lärande – ett multimodalt perspektiv. Studentlitteratur.
Susskind, R. & Susskind, D. (2017). Professionernas framtid.  Hur teknologin kommer att förändra experters arbete. Daidalos.



Läranderevolutionen ligger fortfarande framför oss, av Troed Troedson

Den okunnige läraren, fem lektioner om intellektuell frigörelse, av Jacques Rancière. Glänta produktion (2011)



Escape room I undervisningen, av Ulrica Elisson Grane

Escape room I undervisningen, Camilla Askebäck Diaz och Ulrica Elisson Grane, Natur & Kultur (2021)



Frihet är bäst tillsammans, av Åke Grönlund

Det digitala lärandets möjligheter – Att leda den digitala skolan, av Åke Grönlund, Matilda Wiklund, (2018) Gleerups Utbildning
Praktisk vetenskapsteori för lärare, av Åke Grönlund, Anna-Lena Kempe, Matilda Wiklund, (2021) Gleerups Utbildning