2017

Carita Fall

Kvicksunds förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Carita Fall

Nominerad tillsammans med Magge de Bernardo

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förskollärare, arbetslagsledare och IKT mentor på Kvicksunds förkola. Vardagen i förskolan är alltid händelserik och rolig. Jag tycker om att driva förskoleutvecklingen framåt – både på min förskola men delar gärna med mig av idéer och kunskap på till exempel VETT och Nordisk förskolekonferens.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Vi ser IT och teknik som en del av förskolans vardag. Lärplattan med olika applikationer gör det lättare för barnen att se och reflektera kring sin lek och sitt lärande. Dokumentation av lek och lärande går snabbt och enkelt. Barnen deltar när dokumentation skapas.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De underlättar min vardag med dokumentation, reflektion, föräldrasamtal och verksamhetsutveckling. Det lustfyllda lärandet i förskolan förtydligas enkelt med hjälp av digitala verktyg.

 

 

Carolina Sanderberg

Skolförvaltningen i Alvesta kommun
Alvesta

Presentation

Presentation av Carolina Sanderberg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag bor i Värnamo och arbetar som IT-utvecklare för Alvesta kommun. I mitt jobb arbetsleder jag vårt centrala team för IT-stöd där vi är sex medarbetare som ingår, alla legitimerade lärare med specialistkunskaper inom IT och lärande.

Mitt ansvar är att koordinera och leda utvecklingsprojekt i enlighet med vår IT-strategi samt följa upp och kommunicera mellan verksamhet, IT-avdelning och leverantörer såväl som till nämnd och förvaltning.

Jag stöttar och ger råd till verksamhetschefer och skolledare gällande skolutveckling och digitalisering samt planerar och organiserar fortbildningsinsatser, implementerar nya system och digitala tjänster samt sköter upphandlingar, avtal och inköp. Däremellan föreläser jag och utbildar kring IT, lärande och organisation samt i dataskyddsfrågor.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag anser att det viktigaste är att förbereda eleverna för ett livslångt lärande.
Kunskap och kompetens är idag färskvara vilket betyder att dagens elever inte kommer kunna inhämta kunskaper i skolan som räcker livet ut.

Eleverna behöver utveckla nya slags förmågor och egenskaper så de kan ta ansvar för sin egen livslånga kunskapsutveckling. I de kunskaper och färdigheter som behövs i framtiden är de digitala kompetenserna avgörande. Att kunna sålla och kritiskt granska bland en mängd information och data i digitala miljöer kommer därför vara av största vikt.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Under mina år som lärare upplevde jag att digitala verktyg eller arbetssätt gör att jag som lärare kan handleda och guida eleverna i att utveckla kritiskt tänkande och analysförmåga.

Att alltid ha snabb tillgång till fakta eller att klicka fram något som spontant börjar diskuteras på lektionen gör att undervisningen blir både mer kreativ och flexibel. De lektioner, när man har möjlighet att fånga elevernas frågor och undran i stunden, är oftast de lektioner som blir allra mest givande.

 

Caroline Högström

Piltorps förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Caroline Högström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som förskollärare på Piltorps förskola. I min roll ansvarar jag för barns utveckling och lärande under den tid de är på förskolan. Jag är glad, positiv och älskar jobbet som lärare inom förskolan.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag upplever att barnens lärande kan utvecklas mycket med hjälp av olika IT-verktyg. Exempelvis kan vi på ett nytt sätt direkt återkoppla tillsammans barnen genom digitala verktyg. I arbetet med små barn är möjligheten att återkoppla direkt ex. genom bilder/filmer viktigt för lärandet.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– I min roll använder vi bland annat Ipads som dokumentationsverktyg gärna tillsammans med barnen för att samtidigt skapa lärandesituationer. Digitala verktyg gör mitt dagliga arbete enklare och effektivare.

 

Cecilia Christiansen

Carlssons Skola
Stockholm

Presentation

Presentation av Cecilia Christiansen

Nominerad tillsammans med Ulrihca Malmberg

 

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är ma/NO lärare och arbetar i år med matematik 6-9

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Användning av digitala verktyg, förutom att fånga elevernas intresse och göra arbetet i klassrummet mera effektivt, ger ytterligare bredd och variation i undervisning. Det abstrakta blir greppbart genom visualisering. Program som Geogebra, Desmos, Algodo, … ger eleverna möjlighet att testa sina hypoteser, experimentera, interagera, vara kreativa och själva komma fram till det som annars står färdigserverad i läromedlen.
Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Digitala verktyg underlättar differentiering och individualiseringen. Mera givande klassrumsdiskussioner med fokus på förståelse. Effektivare arbete rent allmänt.

 

Cecilia Lind

Johannebergsskolan Elyseeum, Montessori
Göteborg

Presentation

Presentation av Cecilia Lind

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förstelärare och stadsdelens Centrums representant i Göteborgs nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare. Största delen av min tjänst är jag undervisande lärare i svenska, engelska och tyska på Johannebergsskolan Montessori åk 6-9.

Jag tycker det är spännande med och fokuserar på att utveckla och utvecklas inom området Critical Literacy och det digitala läsandet och skrivandet.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Min erfarenhet är att digitala verktyg kan tillföra mycket vad gäller elevernas språk-, läs- och skrivutveckling. Lärandet blir mer effektivt, lustfyllt, kreativt, motiverande, stöttande och förstärkande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Förutom att jag tycker det är roligt och att det ger mig mycket variation så sparar jag mycket tid som jag tidigare spenderade på feedback och dokumentation. Jag har lättare att samla ihop länkar för att differentiera och erbjuda olika möjligheter till lärande.

Bedömningsarbetet blir effektivare och det språk-, läs- och skrivutvecklande arbetet hamnar i fokus..

 

Christina Strand

Thorén framtid
Ronneby

Presentation

Presentation av Christina Strand

Vem är du och vad jobbar du med?
– Född i Skåne men har sedan 2006 bott i Ronneby. Har jobbat som lärare i 11 år. Jag jobbar som mentor i åk 4-6. Jag undervisar i svenska och SO.

Jag älskar att se frågetecken rätas ut till utropstecken hos mina elever.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Alla elever i årskurserna 4-9 har tillgång till egen dator. Detta innebär att det blir ett naturligt verktyg i skolan. Både i redovisningsform som text, presentationer, film och undervisning.

Eleverna kan alltid med hjälp av internet få svar på sina frågor på väldigt kort tid. Detta kan läggas upp på smartboarden och bli en del av undervisningen.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det är roligt som lärare att använda verktygen då hela världen ligger inne i klassrummet bara genom en knapptryckning.

 

Daniel Edvardsson

Santosskolan
Göteborg

Presentation

Presentation av Daniel Edvardsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i svenska och engelska och har kombinerat undervisning med ett större IT-uppdrag på skolan. Sedan någon vecka tillbaka är jag Tf. bitr. rektor på skolan.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eleverna tillåts att arbeta multimodalt och verka i en miljö som de känner igen från sin fritid. Vårt mål är att lära eleverna att använda sin utrustning på ett effektivt sätt i undervisningssituationer och dra nytta av de pedagogiska fördelar som deras utrustning kan ge.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De låter mig se varje elev och individanpassa undervisning och respons på elevernas arbeten.

 

Daniel Nilsson

Stagneliusskolan
Kalmarsunds gymnasieförbund, Kalmar

Presentation

Presentation av Daniel Nilsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad matematik-, historie- och speciallärare inom matematik. Förutom att undervisa åker jag även runt i Sverige och föreläser i framför allt hur vi kan öka måluppfyllelsen i matematik.

Jag har byggt upp min egna hemsida www.dalles-matte.se där elever får inspelade genomgångar, olika metoder till att förstå matematiken och konkreta och tydliga planeringar! Hemsidan är kopplad till facebook där jag kan hjälpa elever med uppgifter dom kör fast på samt göra live-sändningar i matematik.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eleverna har en vardag inom de sociala medier som finns och där behöver skolan också finnas i större utsträckning. Det finns många bra tjänster där vi kan hjälpa elever i matematik, både för elever som har det svårt i matte men även de elever som behöver utmanas. Elever som inte vågar fråga på lektionerna vågar fråga i andra forum.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De digitala verktygen påverkar mig positivt eftersom det öppnar så många nya dörrar till att kunna hjälpa eleverna med matematik oavsett svårigheter!

Som lärare gillar jag att hela tiden få utvecklas och inom den digitala världen händer det mycket just nu som gör att jag får utvecklas i min lärarroll!

 

David Nordqvist

De la Gardieymnasiet
Lidköping

Presentation

Presentation av David Nordqvist

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag undervisar i matematik och fysik på teknikprogrammet på De la Gardiegymnasietg. Jag har också uppdrag som IKT-utvecklare på skolan.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Lärandet effektiviseras för elever på alla nivåer genom att numeriska, algebraiska och geometriska samband visualiseras genom simuleringar, modelleringar och applikationer. På så sätt kan vi sänka inlärningströsklar i ämnen som upplevs som svåra och eleverna blir själva delaktiga i upptäckandet.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Samarbetet lärare emellan underlättas enormt och det är en självklarhet att dela pedagogiska tips och erfarenheter.

När eleverna upplever att lärandet blir både mer strukturerat och mer lustfyllt och lättillgängligt blir lektionerna i större utsträckning ett kunskapsutbyte än en kunskapsförmedling.