Presentation
av Hanna Pölkki
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är mellanstadielärare på Sverigefinska skolan i Stockholm, en tvåspråkig skola för barn med finsk anknytning. Jag har haft förmånen att undervisa i både Finland och nu, sedan 8 år tillbaka, i Sverige. På vår skola, som rymmer nästan 600 personer inklusive personal och elever, har jag som förstelärare i IKT rollen att stötta och vidareutveckla digitaliseringsarbetet.
– Jag har storslagna drömmar och brinner för att genomdriva projekt för att modernisera skolan. Min resa som lärare här i Sverige har varit full av möjligheter, ansvar och en ständig utveckling av både mina egna och andras kunskaper. Jag känner även ett stort ansvar för att föra vidare den sverigefinska traditionen och minoritetsspråket, något som jag ser som en viktig del av mitt arbete och min roll som lärare.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I min undervisning arbetar jag aktivt med att skapa en inkluderande och stimulerande lärmiljö för alla elever, oavsett deras kunskapsnivå och språkliga bakgrund. Eftersom vi är en språkskola med både svenska och finska som undervisningsspråk, behöver undervisningen anpassas för att möta behoven hos våra elever som har olika språkliga färdigheter. Det innebär att jag differentierar undervisningen både utifrån elevernas kunskapsnivåer samt utifrån deras språkliga förutsättningar.
– Digitala lärverktyg spelar en central roll i min undervisning och jag lär eleverna att utforska vilka fördelar digitala verktyg har samt uppmuntrar dem att lära sig använda dessa självständigt. Genom att använda digitala resurser, som exempelvis AI-baserade verktyg, kan jag stötta eleverna i deras individuella språkutveckling och skapa möjligheter för dem att prova sig fram i en trygg miljö. Ett exempel kan vara när vi läser texter om ett specifikt ämnesområde och jag anpassar texten till olika svårighetsgrader så att samtliga elever kan inkluderas och utvecklas oberoende av utgångspunkt. För att eleverna ska känna sig motiverade av skolarbetet är det viktigt att undervisningen upplevs meningsfull samt att alla kan känna att de lyckas och utvecklas.
– Digitala verktyg kan vara särskilt användbara för de elever som kämpar med läsning och skrivning. Dessa verktyg erbjuder anpassade övningar som hjälper eleverna att öva på sitt eget sätt, vilket bidrar till att de successivt bygger upp sin skriv- och läsförmåga. Det är fantastiskt att se glädjen hos elever när de lyckas skapa en text som de är stolta över, och detta förstärks ofta med hjälp av digital teknik.
– Verktygen skapar även en plattform där eleverna kan leka med språket och utveckla sina färdigheter utan rädsla för att göra fel. Ett exempel på detta är hur eleverna använder tal till text, stavnings- och grammatikverktyg för att förbättra sitt uttryck, vilket i sin tur ökar deras tillit till sina egna förmågor.
– Kort sagt, genom att använda digitala verktyg på ett mångsidigt sätt kan jag möta varje elev på deras nivå och samtidigt främja deras språkutveckling. Digitaliseringen skapar ett forum där elever kan utforska, experimentera och växa i sin egen takt, vilket i förlängningen stärker deras självkänsla och vilja att lära sig.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår skola arbetar vi för att få hela kollegiet med på den digitala resan genom att ha en IKT-arbetsgrupp som representerar alla ämnen och stadier. Vi möts regelbundet för att skapa strategier och riktlinjer kring digitala verktyg. Vi tror på vikten av det personliga mötet och använder AE-möten, den kollegiala tiden och planeringsdagar för att arbeta tillsammans och stötta varandra kring olika frågeställningar.
– Skolan satsar på digitala plattformar, bibliotekskataloger, läromedel och olika applikationer som vi alla ska använda vilket innebär att alla ska med på tåget och ingen lämnas utanför den digitala kompetensutvecklingen. IKT-gruppen erbjuder aktivt stöd till kollegor för att öka det digitala kunnandet samt anlitar externa experter och föreläsare för att vidareutbilda hela personalstyrkan. Jag har också ordnat så kallade “IKT-café”-tillfällen med olika digitala teman. Personalen har fått önska vad de velat lära sig mer om och så har jag erbjudit IKT-café eftermiddagar anpassade efter deras behov.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett konkret initiativ som jag har sjösatt på vår skola, är att involvera högstadieelever som så kallade ”elevagenter.” Dessa elever får en aktiv roll i att stötta skolans digitala arbete genom att hjälpa både lärare och elever med tekniska verktyg, visa hur man använder nya program och till och med skapa digitala projekt, som exempelvis en digital julkalender för hela skolan. Genom att sprida uppgifter och ansvar på detta sätt får vi inte bara med eleverna på den digitala resan, utan skapar också ett stödjande nätverk för lärarna.
– Detta arbetssätt bidrar inte bara till att utveckla elevernas tekniska och pedagogiska färdigheter, utan skapar också ett lärande som bygger på ansvarstagande, samarbete och kreativitet. I rollen som elevagent får eleverna växa och uppdraget har en positiv inverkan på deras självförtroende. Att ta tillvara elevernas digitala kunskaper och synliggöra dem, är viktigt och även ett effektivt sätt att lyfta fram positiva unga förebilder. Eleverna får känna sig stolta, uppskattade och betydelsefulla i ett meningsfullt sammanhang.