2021

Nils Legge

Kunskapsskolan
Tyresö

Presentation

Presentation av Nils Legge

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare i engelska på Kunskapsskolan. Här har jag även en viktig roll som IKT-ansvarig.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT ger en stor möjlighet att variera sättet som elever kan lära på och även vilken information som lärs in. Ju mer datorvan en elev är desto enklare blir det också för dem att hantera sina studier i den IT-miljö de har runt sig. Variation och individuell anpassning är alltså kärnan i det hela. Är det något som känns tråkigt eller enformigt kan det enkelt bytas ut mot något motsvarande som känns fräscht och spännande. Är det något som inte ens finns men som går att tänka sig så kan även det lösas med hjälp av programmering.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– I min roll som lärare har jag använt digitala verktyg dagligen och med stor framgång. Det underlättar vid planering när jag ska hålla reda på anteckningar, inlämningar, bedömningar osv. Man skulle kunna säga att jag har allt jag har, allt jag behöver och allt jag någonsin haft i det digitala.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag fått upp ögonen för den otroligt breda kompetens som finns bland mina kollegor. Efter många terminers arbete med IKT-frågor där jag stöttat och peppat och motiverat andra, märker jag nu att alla kan det som de behöver kunna. Motståndet för att tänka om och tänka nytt med hjälp av IKT är näst intill obefintligt. Kanske är det på grund av mitt entusiasmerande och min glädje i användandet av det som finns tillgängligt, kanske är det på grund av pandemin. Det här motiverar mig att vilja visa mer, lära mig själv mer och lära andra, både elever och kollegor mer om IKT så att alla är så kompetenta som möjligt.

– Något nytt som jag fått upp ögonen för är hur man bäst ska göra för att kommunicera via digitala möten. Sådant som höjden på kameran, kamerans hårdvara, ljussättning, mikrofonens kvalitet och mina förberedda aktiviteter påverkar alla kvalitén på den undervisning som sker digitalt. Jag kommer vilja fortsätta tänka kring hur digital undervisning kan bli bättre och mer engagerande. Det finns mycket att lära sig från de som producerar videos på YouTube och från de som livestreamar professionellt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har haft öppna workshops på torsdagseftermiddagar på vår skola där lärare kunnat droppa in med frågor, funderingar eller problem. Ofta har vi haft ett specifikt fokus på något verktyg som är bra för alla att känna till och använda också. Dessa träffar har vi också försökt spela in och delat vidare bland de som inte kunnat delta.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag har stor kärlek till Googles tjänster. Något jag använder mycket är kalkylark som är mycket flexibelt och användbart vid dokumentation, bedömning och uppföljning. Möjligheten att skapa tabeller och villkorsberoende formler gör att jag exempelvis kan hålla reda på mina elevers betygsprogression och måluppfyllelse på ett mycket överskådligt sätt.

– Sedan tre år tillbaka har jag en förteckning av alla satta betyg, mål och betygsprognoser för alla mina elever. I individuella samtal med dem kan jag då enkelt se hur utvecklingen gått över korta och långa tidsspann och således ha välgrundade framåtsyftande konversationer med dem om deras utveckling.

Nina Fredriksson Joensuu

Kristinagårdens förskola
Vsterås

Presentation

Presentation av Nina Fredriksson Joensuu

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Nina och jobbar som förskollärare på Kristinagårdens förskola.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Det går lätt att samla in och följa barnens tankar och processer med hjälp av digitala verktyg. De kan blicka tillbaka i dokumentationerna och reflektera tillsammans. De kan skapa och prova flera gånger om.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Med hjälp av Ipads, processkrivning och reflektionsskärmar blir det smidigt att planera, utföra och reflektera undervisningen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Det har blivit mer digitala möten med föräldrar och kollegor och man har fått vara kreativ och tänkt ut andra sätt att få ut information på. Det kommer vi säkert att fortsätta använda oss av till viss del.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har lärcoacher som träffas och delar sina kompetenser med varandra och som sedan tar det till respektive förskola på bland annat avdelningsmöten. Alla får även vara med på VETT med workshops och föreläsningar.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag gillar Imotion, med den appen har jag gjort filmer som fått igång barnens fantasi i projekten. Vi har även låtit barnen använda appen själva till att skapa korta filmsnuttar.

Pernilla Andersson

Eksjö Gymnasium
Eksjö

Presentation

Presentation av Pernilla Andersson

Vem är du och vad jobbar du med?
– En nyfiken ekonomi och juridik lärare!

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Lärandet blir på riktigt när vi använder olika IT stöd som även används i samhället. Det kan också stimulera eleverna att få kunskapen från olika håll på olika sätt.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag gör planeringar i olika former som jag använder på vår lärplattform där eleverna kan checka av vad som ska vara med i de olika uppgifterna/inlämningarna. Dessa planeringar innehållet också matriser som jag i mitt efterarbete kan använda i samband med rättning och bedömningar. På mina lektioner arbetar jag och eleverna tillsammans med olika digitala verktyg för att underlätta och effektivisera vårt arbete men också stimulera inlärningen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Inte direkt något nytt, men jag har gjort fler filmer där jag inte vara pratar och visar hur jag gör i Excel utan också går igenom ett rättat exempel så att eleverna mer kan gå igenom vad just de gjorde för fel/rätt. Det har gått relativt bra och smidigt med undervisningen då mina elever var vana vid olika digitala system men den undervisningen vi gjort digitalt kan verkligen inte uppnå det personliga där vi får vara på plats och kika över axeln, ge en uppmuntrande klapp eller en peppande spark!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har tidigare haft olika digitala smörgåsbord där vi som arbetar mycket med olika digitala verktyg har visat våra kollegor vad vi gör och hur. Under coronan har det varit i form av digitala möten där vi fått till oss några tips och råd.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag använder gärna Youtube för att publicera mina olika filmer som jag gjort genom att filma skärmen när jag arbetar och kommentera mina budgets och olika uppgifter i Excel. Mindomo är ett bra sätt att arbeta med tankekartor tillsammans med eleverna och jag använder även padlets samt Imovie i olika sammanhang för att samla information och filma små intron. Inläsning fungerar också då jag läser ett kapitel i någon bok som vi sedan diskuterar tillsammans. Vi bokför direkt i systemet fortnox och våra andra inlämningar görs i Excel, Word eller PowerPoint. Teams har också visat sig vara ett bra ställe att kunna kommunicera direkt med eleverna enskilt eller i större grupp samt lägga ut material som kanske finns på onedrive eller läggs direkt på teams. Vår lärplattform Its learning fungerar också de utmärkt att lägga ut olika material på.

Pernilla Nordlund

Dragonskolan
Umeå

Presentation

Presentation av Pernilla Nordlund

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar på Barn- och Fritidsprogrammet med kurserna Naturkunskap och Kost och Hälsa. Jag är 30 år och är uppväxt i Vasa i Finland. Hjärtat finns i frågor om folkhälsa och jag brinner för att inspirera till en hållbar livsstil. I mitt jobb får jag jobba med sådana frågor med ungdomarna, vilket privilegium.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT kan öppna upp möjligheter för en varierande undervisning, vilket gör att vi kan nå fler elever och jobba med fler förmågor så att alla kan komma fram. IT är också ett sätt att komplettera den traditionella undervisningen och kan många gånger vara mer motiverande för ungdomarna att arbeta med.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Användning av digitala verktyg kan göra att jag som lärare kan inta en mindre, eller åtminstone annorlunda roll i undervisningen. Verktygen kan innebära att jag tar ett kliv tillbaka och låter verktyget tala för sig själv, eller så innebär det att eleverna ”tvingas” bli mer aktiva och styrande i kunskapsinhämtningen då de får jobba med verktyget själva.
Formativ feedback är lättare att arbeta med genom digitala verktyg.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Det blev en ofrivillig, om än nyttig och viktig kompetensutveckling. Alla de nya verktygen som vi jobbat med under coronapandemin kommer jag att fortsätta använda, då som komplement till den vanliga undervisningen.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I mitt arbetslag jobbar vi nära varandra och inspirerar varandra genom att dela med sig av vårt arbete till varandra. i Arbetslagsmöten och Ämneslagsmöten ägnar vi tid till detta.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag gillar att använda podcasts och filminspelning som examinationsformer och då använder vi Luma fusion redigeringsverktyg. Ett presentationsverktyg för en som vill göra levande presentationer till föreläsningarna rekommenderar jag Prezi.

Pernilla Mattsson

Solbergaskolan Visby
Gotland

Presentation

Presentation av Pernilla Mattsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 1–7-lärare i Sv-So, jobbar nu 7–9 på Solbergaskolan i Visby. Är it-pedagog och sedan tre år tillbaka är mitt försteläraruppdrag utbildningsledare för STL, Skriva sig till lärande. När jag deltog i STL-utbildningen själv tänkte jag att det här är vad vi behöver på ön, forsknings-och evidensbaserat förhållningssätt – varpå jag förhörde mig och senare kunde initiera STL på Gotland.

– Genomförandet av den Nationella digitaliseringsplanen sammanföll därmed med utdelning av 1:1, införande av Office 365 samt STL, vilket blev den pedagogiska modell som skulle öka både elevernas och pedagogernas digitala kompetens samtidigt som vi kunde bistå både med digital- och pedagogisk support till öns samtliga grundskollärare och därmed nå ända ut i klassrummet.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Främst handlar det om att synliggöra och skapa skriftliga och språkliga aktiviteter där formativt synsätt och kamratrespons samt samarbete både i klassrummet och utanför står i fokus. Ett sätt att nå stringens och belysa vart vi ska samtidigt som det är kreativt, varierat och värdeskapande att lätt få lyfta elever och goda exempel på den utstakade vägen mot de gemensamma målen. Med O365s OneNote har vi alla tänkbara möjligheter och nyttjar dessa som en självklar del att variera och anpassa och på så sätt tillgängliggöra för envar.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag planerar transparent vilket betyder att elever och vårdnadshavare når länkar, texter, övningar direkt via OneNote. Jag har smidiga digitala verktyg men behöver samtidigt vara mer aktiv på lektionen och hinna fånga det jag ser där och då för att eventuellt omdefiniera, förtydliga och visa på styrkor i det jag ser. Att arbeta med elever i realtid ger mersmak och ingen planering är huggen i sten men ger också tydligt bättre elevresultat!

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
Jag upplevde distansundervisningen positivt utmanande, verkligen! Och hittade vägar att låta elever samarbeta, vara muntliga och komma till tals genom digitala ytor. Jag vägrade överösa eleverna med inlämningsuppgifter, faktum var att vi jobbade bitvis mer effektivt digitalt och alla kom att bli sedda.

– Nu väljer jag ibland att använda tekniken på samma sätt till exempel möjligheten att skapa grupprum och besöka dessa digitalt för att lyssna på diskussionerna där. Eller att eleverna har muntliga uppgifter i OneNotes samarbetsyta som hela klassen sen kan lyssna på och ge utvecklande skriftlig/ muntlig kommentar till. Det gjorde jag i Flipgrid innan.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Försök har gjorts men jag saknar tydlig plan och analys av vad som åstadkommit. Den skulle jag gärna ta mig an! Vi når eleverna från åk 7 med gemensam iPadintro men behöver samsyn kollegialt. Att vara förändringsbenägen, kollegial och utgå från eleven och uppdraget måste vara högsta prioritet!

– Genom STL har vi däremot nått hela styrkedjan, politiken, utbildningsförvaltningen, rektorer på alla öns skolor, lärare och eleven i klassrummet. Vi kan skönja resultat redan nu samtidigt som verksamheten behöver beslut både kring enheter, programvara och dylikt för att uppnå en förändring av 2:a ordningen.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
Måste jag välja ett väljer jag OneNote! Jag skulle inte för mitt liv vilja var utan! Här har jag allt jag inte har i huvudet, snyggt länkat att återkomma till, distribuera till eleverna, samarbeta och sambedöma med andra pedagoger. Och här utnyttjar eleven samarbetsytan som fulländning eller fotar och använda OfficeLens får uppläst, byter språk, får bildstöd, har avancerad läsare, dikterar in text. Och föräldrar kan få allt översatt utan att byta program.

– Jag har även varit pilot för skolplattformen Haldoreducation som är sömlöst integrerad i Teams men framför allt ett pedagogiskt verktyg som saknar motstycke och som jag lobbar varmt för utan egen vinning!

Petter Danielsson

Elevhälsa-Stöd
Hofors

Presentation

Presentation av Petter Danielsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Petter och fyller 39 år i höst, jag bor idag i Sandviken, Gästrikland men har mina rötter i Södermanland. På min fritid tycker jag om att spela spel, läsa böcker, mangla loss på mina trummor, åka motorcykel och bygga lego.

– I min vardag jobbar jag med flera olika aspekter av digitalisering. Jag är kommunens centrala IKT-lärare och utgår från elevhälsan, detta gör att jag under en arbetsvecka kan möta på hela verksamhetsspannet från förskola till yrkesVux. Jag jobbar med allt från att testa, beställa och serva hårdvara. Jag hjälper personal och elever med att leverera en bra digital miljö och även att felsöka allt som inte riktigt fungera som det är tänkt, och det kan då vara allt från fotoramar till Google konton. Jag träffar elever återkommande via en del av mitt arbete på kommunens science center, där bedriver jag mest utbildning kring programmering, men har också lokaler tillgängliga för Maker space aktiviteter, där erbjuder jag elever som är intresserade att få jobba med 3d Printing, legolabb och robotar. Jag har coachat fram flera lag till SM vinst i Robocup JR och två av lagen har även vunnit VM när vi tävlat i både Kina och Kanada.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– De digitala verktygen ger möjlighet till att möta kunskap på ett multimodalt sätt, det gör också lärandet tillgänglig på en mer individuell nivå. Eleverna kan med hjälp av digitala resurser uttrycka sig på alternativa kreativa sätt, skapa, simulera och få uppleva sitt lärande genom en extra dimension.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Oftast är det till stor nytta och glädje, jag kan med digitalt verktyg förbereda presentationer, erbjuda eleverna digitala laborationer för att förklara lektionsstoff och erbjuda dem möjlighet att möta lärandet genom att få testa, utveckla och skapa självförtroende när det kommer till den digitala vardag vi lever i.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Mycket har blivit överstyrt till video, chatt och distansstudier, det är mestadels till det goda, både mina arbetskamrater och elever växer kunskapsmässigt genom att de får testa på att jobba i en helt digitaliserad miljö. Men jag kan ändå känna att det är väldigt värdefullt att få träffas, arbeta tillsammans med saker man får ta på, det är exempelvis mycket roligare att koppla samman sladdar och sensorer på en riktig breadboard än att simulera det på sin datorskärm hemma på kammaren. Men med det sagt är jag väldigt glad över att kunskapen vi fått med oss under pandemin om hur man umgås digitalt och hur en sådan turtagning och anpassning kommit till.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Genom att erbjuda utbildningar och workshops kring de digitala verktyg vi har kontinuerligt under läsåret. Inför varje nytt temaområde vi erbjuder på vårt science center bjuder vi också in lärarna för att få en chans att testa på delar av elevernas program, detta så att även deras kunskaper kring programmering och digitala verktyg fylls på genom att faktiskt få prova och inte bara vara en observatör.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Under det senaste året har jag jobbat mycket med BBC microbits och deras webbsida. Det är superkul att kunna snabbt ta sig in, koda på flera olika språk, importera externa verktyg och skapa roliga uppfinningar. I slutet av vårterminen fick alla elever i åk 9 lära sig programmera Python genom att bygga och programmera en blomvakt som hjälper förvirrade magistrar att komma ihåg att vattna sina blommor.

Rebecca Backholm

Måsens förskola, Tveta förskoleområde
Södertälje

Presentation

Presentation av Rebecca Backholm

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som pedagogista i ett förskoleområde med fem förskolor. En del i mitt uppdrag att skapa förutsättningar för att stärka kvaliteten i lärandet, både för barn och pedagoger.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag tänker att det finns många tillfällen där digitala verktyg och plattformar kan stötta och fördjupa kvaliteten i undervisningen och utbildningen. Utifrån mål, syfte och meningsfullhet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De ger mig större förutsättningar att effektivisera genom att samla material och dokument som kan delas i olika syften.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Digitala ”mötesplatser”!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi använder oss av en plattform, Teams och Office 365 där vi samlar ihop oss, dokument, reflektionsverktyg, möten, nätverk med mera vilket gör att vi kan stötta varandra – dela möjligheter och hinder. Vi har även ett gemensamt arbete med barnens digitala möjligheter för att hela tiden uppdatera oss och tänka tillsammans kring vad det tillför/förstärker kopplat till barnens undersökande.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Ipad som verktyg och flera olika appar och plattformar beroende på syfte.

 

Sabine Sandelin Areström

Morabergs studiecentrum
Södertälje

Presentation

Presentation av Sabine Sandelin Areström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar sedan 2016 som gymnasielärare på Yrkesintroduktionsprogrammet med inriktning mot Barn och fritid och vård och omsorg på Morabergs studiecentrum i Södertälje. Jag undervisar i Sva, pedagogik och hälsa.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Det hjälper mig att göra min undervisning mer tillgänglig genom att använda mig av olika former och kanaler. Det fungerar också som en konkretisering/stöttning av undervisningen och på så sätt upplever jag att motivationen ofta ökar. Verktygen blir ett stöd för eleverna att komma ihåg, förstärka och befästa kunskap, veta vad, när och hur de ska göra för att genomföra sina uppgifter, både hemma och i skolan. Det skapar också en möjlighet för eleverna att få både en helhetsbild av kursen/innehållet likväl som en blick för enskilda uppgifter.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De digitala verktyg jag har att tillgå är/har blivit en förutsättning för mitt nuvarande sätt att undervisa. Att ha planeringarna digital gör att de är lättillgängliga var jag än befinner mig, att de är delningsbara både med kollegor, elever och vårdnadshavare.  Lektionerna blir extra tydliga då jag enkelt kan inkorporera fler läroperspektiv på kursens innehåll, så som film, bilder, länkar till tidigare lektioner osv.

– Efterarbetet och dokumentationen blir också mer tillgänglig (för delning till exempel) precis som feedback. Den blir många gånger tydligare då jag och eleverna har möjlighet att både muntligt och digitalt ha en dialog under en längre tid om elevernas uppgifter och utveckling. Att kunna gå tillbaka till tidigare Word-versioner för att se processen i tex. skrivutvecklingen hjälper mig som lärare att förstå och se elevens progression på ett tydligt sätt.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Coronatiden har lär mig och mina kollegor massor! Många av mina kollegor har likt hjältar mycket snabbt lärt sig och tagit till sig digitala verktyg på ett sätt som de nog inte trodde skulle vara möjlig. Det har givit många lärare ett nytt ”digitalt självförtroende” och ett nytt synsätt/perspektiv på digitaliseringens fördelar.

– Den största lärdomen jag har lärt mig är hur otroligt viktig en fysisk närvaro i skolan är, på många olika plan för våra elevers inlärning, utveckling och mående. Det har varit mycket frustrerande att inte kunna läsa av min elevgrupps mående på samma sätt som man har möjlighet till, när man ses fysiskt. Jag har inte kunnat agera lika snabbt när det gäller att hitta rätt stöd för enskilda elever i svårigheter. Vårt elevhälsoarbete har också inte fungerat på samma tillfredsställande sätt utan fysisk närvaro. Att slinka in till kurator eller skolsköterskan blir liksom inte riktigt lika enkelt när man sitter hemma på distans.

– Att läsa av elever med behov av särskilt stöd och direkt kunna anpassa undervisningen/uppgiften eller sätta sig bredvid för att stötta och förklara har inte varit möjlig vilket fått konsekvenser för måluppfyllelsen.

– Jag tar med mig så många olika erfarenheter och insikter men framför allt tar jag med mig att kunna erbjuda frånvarande elever (som önskar) att delta digitalt på lektionerna.  Jag har tidigare endast spelat in delar av genomgångar tidigare och lagt upp till eleverna men efter Corona har Jag insett ”livelektionernas” möjligheter och fördelar för de elever som inte kan närvara av olika anledningar.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har fått många tillfällen till fortbildning. Min arbetsgivare har verkligen givit oss rätt förutsättningar. Alla lärare har fått delge sina behov och önskningar och alla har deltagit i skräddarsydda utbildningar som vi i digitaliseringsgruppen (bland annat jag) har haft med våra kollegor. Dessa har innehållit utbildningar om tex; Teams, Office 366,  Power Point, One drive, claroread mm. Även enskild handledning för de lärare som haft behov har genomförts och genomförs fortfarande.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Vad jag har för favoritwebbtjänst eller verktyg är tyvärr inte alltid relevant i min undervisning då yttre faktorer som licenser och gemensamma plattformar får företräde.  I mitt fall har det dock främst varit min elevgrupps specifika behov som varit avgörande för val av verktyg.

– Eleverna jag undervisar går alla på min skola på grund av att de saknar behörighet till nationella program. Att de saknar behörighet beror på olika anledningar till exempel. Att de varit för kort tid i Sverige och eller att de haft skolmisslyckande bakom sig. Detta kan bero på många olika faktorer. En del av eleverna har också NPF eller andra diagnoser i bagaget som gör att de behöver anpassningar för att utvecklas och ta till sig undervisningen på bästa sätt. När elevgrupper har så olika förutsättningar kräver det mycket av oss pedagoger. Framför allt krävs det en flexibilitet i val av verktyg, stöttning och feedback. För min del har det inneburit att jag måste vara väldigt selektiv. Att skala bort mycket och att urvalet av plattformar och appar blir få och användarvänliga ur många olika perspektiv.

– Jag har valt att arbeta i Office 365 och Onedrive. Dels för att vi har licens för den, men också för att det är ett verktyg eleverna behöver kunna behärska. Jag ser många fördelar med att arbeta med att kunna dela dokument med eleverna. Det gör att vi kan ha en dialog med feedback via kommentarer och att eleverna får möjlighet att bearbeta sina uppgifter.

– Via teams har elevgrupperna tillgång till allt material och chattfunktionen utifrån ämnen och grupper. Vi använder även teams som verktyg för distansundervisningen och för att delta online på lektioner för elever som är frånvarande men ändå vill delta.”

 

 

Sam Skoglund

Ållebergsgymnasiet
Falköping

Presentation

Presentation av Sam Skoglund

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 37 år och undervisar i matematik och fysik på gymnasiet. Jag har ända sedan barnsben varit intresserad av datorer och de möjligheter som den tekniken skapar förutsättningar för. Som lärare blir det naturligt för mig att utforska hur digitala verktyg kan underlätta, både för mig och för mina elever.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Elever kan enkelt erbjudas undervisning på flera olika former så att den passar just deras individuella behov och förutsättningar. Abstrakta koncept inom till exempelmatematik och fysik kan visualiseras. Direkt och automatisk feedback på uppgifter gör elevers arbete effektivare vid eget arbete.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De gör att jag sparar tid. Mindre tid går åt för att göra nya genomgångar och planeringar. Mindre tid går åt för efterarbete. Mindre tid går åt för att hjälpa till med enkla frågeställningar under lektioner. Den sparade tiden kan jag i stället lägga på att ge elever individuellt stöd – både under och efter lektionstid.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Pandemin tvingade fram en digitalisering av skolan på bred front. Detta ledde till en generell höjning av lärares digitala kompetens i en, gissningsvis, aldrig tidigare skådad omfattning. Jag spelade in videolösningar till prov som eleverna kunde titta på direkt efter de hade skrivit provet. Nästan alla tittade ivrigt på dessa så fort de bara kunde efteråt. Vilket lärtillfälle det blev! Det kommer jag definitivt att fortsätta med.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har handledning för och utbildning av ny, och vid behov befintlig, personal minst en gång per läsår för att exempelvis ge dem en bra introduktion till vår digitala lärplattform där mycket av vår digitala verksamhet äger rum. Vi har dessutom flera duktiga och tillgängliga kollegor som ställer upp och hjälper till när frågor dyker upp under tidens gång.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Får man svara något så enkelt som Google Workspace? Att exempelvis enkelt kunna dela och ändra genomgångar, korrigera planeringar som spricker utan att behöva skriva ut nya eller dela nya filer har sparat så mycket tid. Gör jag en ändring någonstans så ser eleverna det i samma sekund, utan att behöva vänta eller leta.