2017

Jessica Eriksson

Sundstagymnasiet
Karlstad

Presentation

Presentation av Jessica Eriksson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är, kommunikationspedagog (inte lärare, men har lärartjänst…)
Jag jobbar med allt som har med kommunikation att göra, anpassa miljön och göra den kommunikativt tillgänglig, att vara handledare till personalen i frågor som rör Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) och att direkt arbeta med eleverna och deras verktyg för att anpassa dem efter elevens behov.

Mitt arbete med digitala verktyg består i att jag använder dem för att skapa möjligheter för eleven att uttrycka sig och att förstå sin omgivning, vilket är en mänsklig rättighet. Många av våra elever saknar ett talat språk och har dessutom stora rörelsehinder som gör att de inte kan kommunicera på ett tillfredsställande sätt

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Med hjälp av IT har elevernas värld vidgats och de kan vara med och påverka sin dag och sin omgivning på ett nytt sätt. Genom de digitala verktygen har chanserna till att eleven ska få en fungerande kommunikation ökat och därigenom ökar också deras delaktighet.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Digitala verktyg gör det lättare och roligare för mig att arbeta!
När jag träffar en elev som inte kan kommunicera med hjälp av sitt tal utan endast med hjälp av en ögonstyrd dator och hen, genom att titta på symboler på en skärm, kan bilda en mening av symboler som sedan läses upp för mig av en talsyntes- då känner jag lycka!

Digitala verktyg gör det lättare för mig att ge eleven möjlighet till att förstå sin omvärld, vad vi gör i skolan, vad vi förväntar oss av eleven och gör så att hen kan vara mer delaktig.

Jessica Tidblom

De la Gardieymnasiet
Lidköping

Presentation

Presentation av Jessica Tidblom

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare i matematik och fysik på Teknikprogrammet vid De la Gardie gymnasietg. Jag har sedan 3 år tillbaka även ett uppdrag som förstelärare på skolan.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Lärandet effektiviseras för elever på alla nivåer genom att numeriska, algebraiska och geometriska samband visualiseras genom simuleringar, modelleringar och applikationer. På så sätt kan vi sänka inlärningströsklar i ämnen som upplevs som svåra och eleverna blir själva delaktiga i upptäckandet

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Samarbetet lärare emellan underlättas enormt och det är en självklarhet att dela pedagogiska tips och erfarenheter.

När eleverna upplever att lärandet blir både mer strukturerat och mer lustfyllt och lättillgängligt blir lektionerna i större utsträckning ett kunskapsutbyte än en kunskapsförmedling

Johan Andersson

Forshagaakademin
Forshaga

Presentation

Presentation av Johan Andersson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i svenska, tyska och svenska som andraspråk. Dessutom är jag förstelärare inom ikt.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– De digitala verktygen gör det möjligt att transformera undervisningen och lärandet så att eleverna kam använda alla kanaler som finns idag, både som konsumenter och producenter.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– En del av min lärarroll är numera att hjälpa eleverna förstå hur verktygen ska användas så att de kan få makten över sitt egna lärande.

 

Karolina Klingborg

Hålta skola F-6
Kungälv

Presentation

Presentation av Karolina Klingborg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en helt vanlig lärare som brinner för skolutveckling och att få elever mer motiverade att att ta eget ansvar för sitt lärande. Jag jobbar som förstelärare på en liten skola så det innebär att jag tar stort ansvar för många olika bitar men framförallt den digitala utvecklingen. Jag personligen gör inte mer än någon annan lärare i klassrummen, men det är jag som har sett till att vi kollegialt har fått till en struktur där vi i alla klasser jobbar digitalt på olika sätt. Framförallt vad gäller programmering har vi utarbetat lärandematriser för vad vi gör i de olika årskurserna, och även med skrivprocessen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elever med behov av särskilt stöd blir hjälpta av de digitala verktygen, då de underlättar deras inlärning och möjligheter att ta till sig information. Det blir även lättare att ta in ”omvärlden” med hjälp av IT. Det är lätt att få ut information till andra och det är lätt att ta till sig information.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Fler elever tar till sig kunskap genom användandet av IT, då det är ett sätt som tilltalar dem, eftersom det finns i deras vardag. Som lärare kan jag ha en större flexibilitet och det är lättare att alla arbetar med olika saker och olika moment utan att det känns konstigt. Det blir lättare att se till att alla arbetar på den nivå som passar dem bäst.

Kim Jensen

Gärdesskolan
Sollentuna

Presentation

Presentation av Kim Jensen

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag undervisar i matematik, SO och engelska på mellanstadiet.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
–Med stöd av IT kan undervisningen lättare individanpassas samt att alla elever kan lättare få det stöd och utmaning som alla elever har rätt till. IT underlättar även för lärare att inte vara så bundna till ett visst läromedel.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Läraryrket blir mycket roligare samt att jag kan med hjälp av de digitala verktygen hålla en mycket högre nivå på min undervisning.

Lina Bokström

ABF Stockholm
Stockholm

Presentation

Presentation av Lina Bokström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en SFI-lärare som älskar sitt jobb! Jag gillar att arbeta med varierande arbetssätt och hela tiden utveckla mig själv inom yrket.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Digitala verktyg möjliggör en mer individanpassad och flexibel utbildning. Eleverna kan ta del av kursen oavsett var de befinner sig. IT kan också innebära ett vidgat textbegrepp – mina elever får berätta om sina liv & upplevelser genom att göra film som vi delar med varandra. Det blir ett motiverande och lustfyllt lärande med tydliga resultat!

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De gör min undervisning mer varierad, språkutvecklande och engagerande.
Med min blogg kan jag lätt kommunicera med mina elever. Ett flippad klassrum blir lätt att åstadkomma vilket gör att tiden i klassrummet blir mer effektiv eftersom eleverna kan komma förberedda & har haft ”betänketid”, viktigt i ämnet SVA.

 

Lina Bårdskär Barba

Vellinge Lärcenter och Sundsgymnasiet
Vellinge

Presentation

Presentation av Lina Bårdskär Barba

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag bor i Vellinge med min härliga stjärnfamilj. Jag brinner för frågor kring mänskliga rättigheter och integration men mesta av allt brinner jag för alla elevers rätt till att lära. Stark som svag, rik som fattig, privilegierad eller opriviligerad – alla har rätt till utbildning och utbildning gör skillnad.

Idag arbetar jag med vuxna och ungdomar på Sundsgymnasiet/Vellinge lärcenter och jag undervisar i SVA och SFI.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Tillgänglighet!

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Ökar möjligheterna i undervisningen.

 

Linda Bjällerstedt

Bjurhovdasmyckets förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Linda Bjällerstedt

Nominerad tillsammans med Sara Bergström

Vem är du och vad jobbar du med?
– Förskollärare och arbetar med barn i åldrar 2-5 år. Mitt arbetssätt tillsammans med min kollega Sara Bergström är att kombinera drama och IT.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Grunden i vårt arbetssätt är att ge barnen möjlighet att utveckla sitt lärande och sig själva genom att levandegöra verksamheten med hjälp av drama och IT. Där kan vi mötas och ge barnen de verktyg de behöver för att själva utveckla och förnya sitt lärande. På vår avdelning är lärplattan ett utvidgat verktyg och fen har en roll i barnens vardag. Våra ipads heter Snillet och Professorn och finns alltid där för barnen att nyttja i sitt kunskapande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De ger oss möjlighet att ständigt utvecklas och förnya vårt lärande och arbete med barnen. Vi kan tillsammans med våra ”digitala vänner” ta oss vart än barnen väljer att färdas. Vi kan med hjälp av drama, IT och lärplattans olika funktioner ge barnen upplevelser som de kan omvandla till kunskap.