2017

Greger Ravik

Helenelundsskolan
Sollentuna

Presentation

Presentation av Greger Ravik

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en nyfiken, reslysten och vetgirig SO-lärare som nu undervisar tre sexor i SO. Jag är också pedagogisk utvecklingsledare på mellanstadiet där jag strävar efter att dela med mig av mina digitala kunskaper likväl som jag lär mig från mina kollegor.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Den digitala världen är den arena där mina elever befinner sig en stor del av sin vakna tid och denna ”värld” är för dem en självklar plats för inlärning så av den anledningen ser jag det som en självklarhet att jag drar fördel av det i min undervisning.

Med IT når jag snabbare information och jag når snabbare ut med information. De verktyg som finns till hands skapar möjligheter kollaborativt arbete som annars är svårt och för eleverna ”färglägger” det deras skolvardag vilket skapar entusiasm och intresse.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag får tag i aktuell information mycket snabbare och kommunikationen mellan mig och eleverna samt mellan mig och mina kollegor har förbättrats avsevärt med de digitala verktygen – särskilt då del gäller delningskultur.

 

Hanna Forsberg

Viktor Rydberg Gymnasium, Djursholm
Danderyd

Presentation

Presentation av Hanna Forsberg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är gymnasielärare och projektansvarig vid stiftelsen Viktor Rydbergs skolor.

Bland annat arbetar jag med att ta fram arbetsmetoder där man använder digitalt stöd på sätt som gör att läraren får mer tid med varje enskild elev, mindre arbetsbörda, och kan stärka sitt ledarskap.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Man kan både utveckla nya arbetsmetoder och förstärka gamla. Med rätt digitalt stöd kan eleverna få mer lärarledd undervisning när olika funktioner automatiseras och effektiviseras, men även individuellt asynkront stöd. Transparens och enkel spridning av resurser ger dessutom förutsättningar för en mer likvärdig skola.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det digitala stödet ger ramar för undervisningen och mer tid med eleverna, och jag kan lättare leda och anpassa undervisningen efter behov. Den översikt som en välstrukturerad kursplattform ger ökar även möjligheterna till kollegialt, kollaborativt lärande, vilket gör att jag kan utveckla och förfina min undervisning.

Hans Gustavsson

Jenny Nyströmsskolan
Kalmarsunds gymnasieförbund, Kalmar

Presentation

Presentation av Hans Gustavsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är bagerilärare på RL-programmet i Kalmar

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen ?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det är lättare/bättre för eleverna när de har möjlighet att komma åt studiematerial när de vill. De kan t ex. se vad nästa lektion ska innehålla, titta igenom ev. presentationer, filmer mm. Efter lektionstillfället kan de repetera materialet igen om de önskar.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Den underlättar för mig mycket. Jag kan t ex. visa en film om ett moment som ska genomföras och direkt efteråt går eleverna ut och genomför det praktiska momentet. Eleverna utför arbetet på ett betydligt bättre sätt än vad de skulle gjort om jag endast försökt förklara momentet i klassrummet.

 

Ida Rudin

Steningehöjdens skola
Sigtuna

Presentation

Presentation av Ida Rudin

Vem är du och vad jobbar du med?
– En glad, tokig och engagerad lärare som ständigt är på jakt efter de roligaste, mest utmanande och utvecklande lärsituationer för både mig, mina kollegor och mina elever. Brinner för skolutveckling och tycker att jag har världens viktigaste arbete.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elever har idag internet i handen så gott som hela tiden. Här gäller det att vara lyhörd på vad de gör och utifrån det på ett kreativt sätt skapa nya och spännande lärtillfällen och lämiljöer.
Att möta eleverna på deras hemmaplan blir väldigt viktigt i dagens snabba och ständigt uppdaterade samhälle. Det handlar nog mycket om att det är vi pedagoger som ska förnyas… Våga låta eleverna visa vägen och inte alltid själv vara den som vet mest och bäst. Våga misslyckas och våga prova nytt.

Jag har ingen aning om vilka yrken mina elever kommer att ha när de blir vuxna, säkert något som ännu inte är påfunnet. Det handlar om att utbilda världsmedborgare. Några framtidsförmågor som alltid är värda att satsa på tänker jag är IT, programmering, värdegrund och samarbete.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Digitala verktyg ger mig som lärare oändliga möjligheter vid såväl planering (alla facebookgrupper, twitter, pinterest, bloggar….) som vid genomförandet av lektioner. Alla dessa digitala arenor har förlängt det kollegiala lärandet enormt.

Med digitala verktyg kan jag variera min undervisningen och individualisera på ett enkelt sätt. Eleverna blir motiverade vilket såklart underlättar en lärares vardag. Utifrån dessa ledord har jag utvecklat ”bananbordspedagogiken” som jag tror mycket på.

Kommunikationen med elever, föräldrar och släktingar långväga bort blir så smidig med hjälp av blogg och facebook där vi kan visa vad vi gör och publicera arbeten.

Ingela Wiklund

Hjalmar Lundbohmsskolan
Lapplands gymnasium (Kiruna)

Presentation

Presentation av Ingela Wiklund

Vem är du och vad jobbar du med?
– 44-årig norrbottning. Gymnasielärare i svenska och engelska sedan 15 år. Älskar musik, skräckfilm och att bada vedeldad bastu,

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Att individualisera är mycket enklare med IT. Elever som ligger långt fram kan själva arbeta vidare med uppgifter som utmanar dem mer och elever som behöver mer repetition av ett område har tillgång till material med direkt feedback. Elever kan dela med sig av tankar och arbeten på ett enklare sätt och redovisningar av uppgifter kan varieras mer.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Den blir mer komplex och varierande. Det är krävande att hålla sig à jour med alla mjukvaror, sajter och appar som finns och trender påverkar på ett tydligare sätt det vi gör i klassrummet – på gott och ont.

Jay Almasi

Tibble Fristående Gymnasium
Täby

Presentation

Presentation av Jay Almasi

Nominerad separat och tillsammans med Henrik Mickos

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en lärare med modern och utvecklande insikt och brinner för mitt yrke. I samband med mitt examensjobb (IT-pedagogik i Matteundervisning) utvecklade jag matte-relaterade spel för att eleverna ska lära sig olika moment på ett mer interaktivt sätt. Jag undervisar i matematik, diverse datakurser och Robotics.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– IT-stöd främjar inkludering av eleverna med olika bakgrund och förutsättningar. Eleverna kan lära sig bl.a historia, geografi, teknik, programmering och matematik på ett interaktivt, laborativt och individuellt-anpassat sätt. Eleverna får även möjlighet att jobba kollaborativt.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Med hjälp av de digitala verktygen kan jag variera mitt undervisningssätt, enklare inkludera elever med olika förutsättningar, lättare ge en formativ bedömning till eleverna och med hjälp av IT-stöd kan jag konkretisera svåra moment i ämne som matematik.

 

Jennie Englund

Linghedsskolan
Falun

Presentation

Presentation av Jennie Englund

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har arbetat som lärare i 12 år. Förutom arbete som lärare så är jag bonde och är väldigt mån om vår landsbygd. Under min första tid som lärare har jag arbetat med de yngre eleverna i skolan. Nu de sista tre åren arbetar jag med år 3,4,5,6.

Jag undervisar framför allt med Ma, No och teknik. Det är med stolthet som jag svarar på dessa frågor för tredje gången. Att sätta lilla byskolan på kartan med denna nominering är stort i sig. Jag arbetar alltså på en liten byskola med drygt 65 elever. Det har jag gjort det senaste 4 åren.

Jag har haft möjligheten att inspirera mina kollegor med det som jag kan inom den digitala världen, vilket har resulterat i att våra bloggar har legat bland tio bästa de senaste åren i Webbstjärnan. Jag har med hjälp av pengar från Ljungbergs fonden kunnat se till att skolans tekniska utrustning har ökat så att vi lätt kan programmera med eleverna. Idag har vi ”en till en” med Chromebooks till de äldsta eleverna på skolan.Just nu ser jag digital utrusning som vilken ”penna” som helst, det är alltså en naturlig del i min undervisning oavsett ämne.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Idag tycker jag att IT är en naturlig del i undervisningen vilket gör att vi kan möta eleverna på deras nivå. Det gäller bara att hänga med i utveckling av utrustning. Elevernas lärande förnyas med hjälp av IT när tillgången av utrustning ökar. Vi kan på flera olika sätt skapa dokument, filmer och spel på ett naturligt sätt i undervisningen med IT.

Att hänga med i utvecklingen av nya tekniska medel är en utmaning både för mig och min undervisning. Jag brukar prova mig fram och försöker ge mina elever olika saker som fungerar för oss. Jag håller mig till koncept som håller så att man inte gör många små spridda saker.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det gör att jag kan få alla elever att lyckas! De kan visa sina arbeten på olika sätt. De kan ta hjälp av de digitala verktygen på ett naturligt och smidigt sätt.

Jenny Bolander

Furulunds skola
Partille

Presentation

Presentation av Jenny Bolander

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 4-9 lärare i NO och Bild samt IKT-pedagog.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Med hjälp av IT lär sig eleverna att bli globala digitala medborgare. De hittar sätt att förhålla sig till den massiva ström av information som finns på internet och blir källkritiska. De ges även förutsättningar att ta plats i den arbetsmarknad som väntar efter skoltiden.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det hjälper mig att hitta fler vägar till elevernas lärande, det gör min undervisning mer tillgänglig och varierad. Det hjälper mig även att ständigt utvärdera och utveckla min undervisning, då jag tycker att det är viktigt att skolan hänger med i den globala digitala utvecklingen.

 

Jenny Viking

Luktärtens förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Jenny Viking

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som förskollärare på Luktärtens förskola i Västerås. Jag är även lärcoach inom IKT på förskolan.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– På min förskola jobbar vi främst med lärplattan som ett komplement till den ordinarie verksamheten. Genom att använda oss av traditionell undervisning kombinerat med IT kan barnens kunskaper befästas och alla barn kan ta till sig kunskap då de lär sig på olika sätt.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Genom det digitala intåget i förskolan har min roll som lärare blivit lättare och framför allt mer effektiv, speciellt i den pedagogiska dokumentationen. Det har även blivit lättare att få ut information till föräldrar och att få dem mer delaktiga i förskolan och dess verksamhet.