2017

Emelie Hahn

Gränbyskolan
Uppsala

Presentation

Presentation av Emelie Hahn

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är leg. lärare i tyska och SO-ämnena och undervisar årskurs 6-9. Jag började i höstas arbeta på Gränbyskolan i Uppsala, där jag får mycket mer möjlighet att att arbeta med IKT i undervisningen än vad jag tidigare haft.

Jag har tidigare arbetat i flera år som förstelärare i entreprenöriellt lärande och internationellt utbyte. Jag har initierat, drivit och driver flera internationella projekt, varav ett Erasmusprojekt. Där deltog sju skolor från sex länder och projektet belönades med ett hedersomnämnande i ”The European Label” 2016. Jag arbetar värdeskapande och med autentiska mottagare för mina elever i undervisningen.

Kombinationen av bland annat IKT och internationella kontakter/projekt låter mig göra just det: att ta ut klassrummet i världen och att ta in klassrummet i världen. Jag älskar läraryrket för att jag kontinuerligt lär och växer med mina elever – vi utvecklas tillsammans.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Världen blir en del av skolan – av klassrummet. Jag kan ge mina elever autentiska mottagare, exempelvis i målspråkslandet i tyskan. Det har jag gjort sedan jag startade som lärare då jag mitt första år startade ett eTwinningprojekt med en skola i Berlin. Lärandet blir värdeskapande och autentiskt – uppgifterna får mening när vi delar dem med varandra.

Jag har sett hur mina elevers språkutveckling, kulturkompetens och omvärldsförståelse ökat och har därför fortsatt att driva internationella projekt varje år. Med stöd av IT kan jag lättare och snabbare ge muntlig och skriftlig feedback till mina elever ofta, vilket är viktigt när man arbetar formativt.
Undervisningen blir mer inkluderande då jag enkelt kan ge stöd så att eleverna kan ta till sig undervisningen så bra som möjligt. IT förstärker lärandet.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag kan ge elever den stöttning de behöver för att utveckla sina förmågor med hjälp av olika appar. Jag kan på enkla sätt dela uppgifter och ge feedback, muntlig så väl som skriftlig. Jag får tid att ge feedback oftare.

Digitala verktyg ger både eleverna och mig struktur och det finns många bra digitala verktyg som hjälpt mina elever att tillgodogöra sig undervisningen på bästa sätt och utveckla sina förmågor och kunskaper.

De är ett bra stöd i lärandet och utvecklingen. Mina elever och jag har också fått många kontakter runt om i världen och lärt oss mycket som vi inte skulle ha gjort om vi inte hade börjat arbeta digitalt genom internationella projekt. Vi har fått göra häftiga resor – både digitalt och IRL.

 

Emma Forsberg

Helenelundsskolan
Sollentuna

Presentation

Presentation av Emma Forsberg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar på högstadiet och undervisar i matematik, fysik och teknik, men har tidigare också undervisat i biologi och kemi.

Jag är förstelärare i NO och arbetar då mycket med att utveckla undervisningen, kollegialt lärande och den positiva delningskulturen som finns mellan kollegor i Sollentuna kommun.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eftersom eleverna lever med IT hela tiden är det svårt att inte ha med det i undervisningen. När jag introducerar ett nytt verktyg arbetar vi med det tillsammans, men när eleverna har ett bibliotek med verktyg brukar de få möjlighet att använda de verktyg de behöver. På så sätt får jag en undervisningsmiljö som passar gruppen och individen.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag ser de digitala verktygen som en självklar del i min undervisning. På många sätt förenklas mitt jobb av de digitala verktygen då många elever tycker det är roligare. I matematik kan ett verktyg underlätta t ex om en elev behöver mycket färdighetsträning eller fördjupning i ämnet.

 

Emma Nääs

Jonslunds skola
Essunga

Presentation

Presentation av Emma Nääs

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Emma och har svart bälte i globala samarbeten och autentisk språkundervisning. Jag är utbildad lärare Sv/So 1-7, engelsk variant och arbetar just nu i en åk 4-5 på Jonslundsskola, en liten skola på landet med bara 100 elever.

Jag arbetar lokalt men har samtidigt hela världen som mitt klassrum. Med hjälp av digitala medel och Skype har jag och mina elever rest runt hela världen många gånger om. Tillsammans lär vi oss om världen direkt från människorna som bor i de länder vi läst om. Genom att arbeta så här skapas de mjuka värden som är så viktiga för ett hållbart samhälle i framtiden. Jag brinner för att jobba projektinriktat med verkliga mottagare och se glittret i ögonen på eleverna när kunskap blir på riktigt.

Digitala verktyg möjliggör samarbeten och projekt långt utanför klassrummets gränser och det tycker jag är häftigt. Just nu planerar jag upp det globala projektet Climate Action tillsammans med lärare i 250 klassrum i 64 länder. Vi kommer samarbeta under fyra veckor i oktober och i en och samma OneNote. Jag ser att vi har de tekniska bitarna med digitaliseringen i skolan på plats och tycker att nu är det dags att få in pedagogiken tillsammans med det digitala.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eleverna tränas i att arbeta kollaborativt, kreativt och entreprenöriellt. Elever får riktiga mottagare till det som de producerar och blir tagna på allvar. När vi arbetar så här blir inte IT något separat utan ett verktyg för att de ska få till en produktion eller ett samarbete.

Eleverna har blivit oerhört duktiga på att moget välja digitalt verktyg efter vad situationen kräver. De får självförtroende. Världen krymper och eleverna får möjlighet att jobba med demokratiska begrepp och får ta ställning. Lärandet blir på riktigt. Vi jobbar med 21st Century skills i klassrummet och eleverna får genom det en god social och demokratisk utvecklin.
Deras ord och deras produktioner blir på riktigt och genom att deras röst hörs i globala samarbeten så arbetar vi inte bara med hållbar utveckling utan också hållbar undervisning. Detta är ett språkutvecklande arbetssätt och genom att jobba så här ökar elevernas måluppfyllelse b.la i engelska.

Engelskan blir på riktigt, tillsammans med IT blir det ett kommunikationsmedel för att kunna genomföra våra globala samarbeten.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– I elevernas och mitt klassrum lär vi oss tillsammans. Jag är ingen expert och det gör att eleverna inte blir passiva lyssnare som väntar på att jag ska ge dem svaret utan vi testar och försöker tillsammans. Glädjen när vi lyckas blir vår gemensam.

Att arbeta så här väcker nyfikenheten och viljan att lära. Jag var tvungen att våga ta språnget och inte vänta på att jag kunde allt. Genom att arbeta så här har även min resa gått från att vara rädd för datorn till att bli riktigt duktig på en massa saker med digitalisering och pedagogiken kring det.

Numera arbetar jag med viktiga samhällsfrågor tillsammans med mina kollegor både nationellt och globalt. Detta har påverkat mig och gett mig ett perspektiv som inte hade varit möjligt om jag inte hade vågat att ta språnget och göra min digitala resa.

 

Eva Svensson

Gustavslundsskolan
Helsingborg

Presentation

Presentation av Eva Svensson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag undervisar i SO i 7-9 sedan 15 år, och är samtidigt kommunlicentiand i utbildningsvetenskap.

I min forskning undersöker jag hur digitala verktyg kan användas för att underlätta lärsituationen. Jag studerar för närvarande en elev som går i skolan med hjälp av en telepresence-robot.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Om man som pedagog hittar de didaktiska möjligheterna med olika digitala verktyg och resurser kan elevernas lärande bli mer kollaborativt, mer gränslöst och synliggöras på ett sätt som kan göra skolan mer stimulerande och utmanande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De gör min undervisning mer tydlig och suddar ut gränserna mellan nära och långt borta, mellan då och nu och mellan hem och skola. De strukturerar, individualiserar och underlättar kommunikation.

 

Felix Gyllenstig Serrao

Frölundaskolan
Göteborg

Presentation

Presentation av Felix Gyllenstig Serrao

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en förstelärare inom IKT som är legitimerad pedagog inom Samhällskunskap och Geografi för åk 6-9 och gymnasiet.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Genom IT-verktyg som spel och webbtjänster kan jag skapa ett demokratiskt klassrum där alla får komma till tals och även alla kan delta utifrån sina förutsättningar.

Genom digitala världar kan elever som inte kommer till skolan delta på lektionerna vilket skapar en ingång till att kunna vara en del av klassen. Det blir ett sociokulturellt lärande som analoga pedagogiska verktyg inte kan tillgodose eftersom jag använder det eleverna själva känner stor lust till att använda.

Genom att använda Minecraft till exempel så skapas en kontext som eleverna förstår och kan bygga upp deras kunskap i. Därför blir det även mer lustfyllt att läsa eftersom de vet att de sedan tillsammans får bygga in det i en digital värld. Elevernas lärande blir mer kreativt eftersom de själva bygger och de känner ett ägandeskap och stolthet över det de skapar i den digitala världen.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll
– De skapar en kreativare miljö för både mig och eleverna. Jag upplever att kunskapen känns mer levande eftersom vi kan diskutera och prata utifrån elevernas egna hobby och det de tycker är roligt.
Det gör att barriärerna som elevernas annars har inför skolämnen suddas ut och de är mycket mer villiga att bli utmanade och ta till sig kunskap.
Det gör att min roll som pedagog underlättas eftersom det skapas frågeställningar och analyser utifrån det eleverna skapar genom de digitala verktygen som annars inte kommer fram.

Fredrik Norman

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Presentation av Fredrik Norman

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Fredrik Norman och är förstelärare i engelska på Bessemerskolan i Sandviken. Jag undervisar i engelska och religion samt är likabehandlingsansvarig.

Jag driver även bloggen Didaktiska laboratoriet där jag analyserar och funderar över mitt eget lärande, digitalisering samt samtida pedagogisk forskning.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag tycker att IT ska komplettera analoga lösningar för att elever ska få starkare kunskapsutveckling. IT möjliggör global kommunikation som kan stärka färdighetsträning av språkkunskaper samt hjälpa eleverna att betrakta andras perspektiv på världen och ge dem en förståelse av att vara en del i en global kontext.

IT ger även smart automatisering av till exempel återkoppling vilket kan ge lärare mer tid åt kvalitativt arbete med elevernas kunskapsuppfyllande samt åt det pedagogiska hantverket. I den bästa av världar kan IT underlätta individanpassning av kursmaterial; ett behov som är särskilt viktigt idag då skolan starkt jobbar med inkludering av alla elever. Jag önskar även att IT ger eleverna möjlighet att uppleva eller skapa saker de inte har möjligheter till i det analoga, till exempel att se saker utanför deras direkta omgivning via Youtube eller VR och göra sin röst hörd i form av film och ljud.

Skolan ska vara i framkant och behöver utbilda samhällsmedborgare som är digitalt kunniga, både i att hantera teknik och att kunna använda IT för att problematisera, uttrycka sig och lösa problem.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag vill svara “jättemycket” då jag enbart arbetar digitalt samtidigt som jag vill svara “inte alls” då jag som privatperson själv tillhör den digitala sfären och därmed finner digitaliseringen enkel och naturlig. I det digitala kan jag undervisa, ge stöd och feedback för utveckling och samarbeta med kollegor som ett komplement till den direkta kontakten människor emellan. Det digitala mötet med elever ger mig möjlighet att lägga tid på frågor som kräver pedagogiska insatser när vi väl ses i person.

I det digitala arbetet kan jag inkorporera flera medier i det material som jag ger eleverna och det speglar den verklighet som eleverna lever i. Till exempel ersätter jag pappersutskrifter med lärresurser där eleverna alltid kan nå sitt kursmaterial, oavsett tid och plats. Jag spelar även in mycket material, vare sig det är instruktioner eller återkoppling, så att elever som är frånvarande kan ta del av materialet när de har möjlighet. Det ger även eleverna möjlighet att förbereda sig inför lektioner med flippat material. Feedback blir till exempel tydligare när det spelas in då eleven på egen hand kan lyssna, repetera och få sitt lärande synliggjort. Den inspelade återkopplingen tvingar mig även att vara konkret och genomtänkt, till skillnad mot små notiser i marginalen av en uppsats.

De bedömningstillfällen som ska agera som elevens kvittens på sin inlärning har också en högre grad av autenticitet. Jag har till exempel möjlighet att ge mina elever uppgifter som tangerar medier i deras vardag. Exempelvis kan eleverna få verktygen att göra poddar, bli youtubers, skriva akademiska uppsatser och göra samhällskommentarer på riktigt och inte bara som övningsuppgift. Detta möjliggör för dem att redan här bli en del av samhällskroppen.

Frida Lindén

Vallhamra skola
Partille

Presentation

Presentation av Frida Lindén

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en lärande lärare som just nu jobbar med SO på mellanstadiet samt är utvecklingsledare med fokus på lärares användande av digitala verktyg i undervisningen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eleverna får fler möjligheter att uttrycka sig, samarbeta och upptäcka och lärandet är oberoende av tid och rum. Att få publicera och kommunicera är lätt och det gör eleverna nyfikna och intresserade och öppnar för nya perspektiv. Oändliga resurser gör dagarna spännande och det blir självklart att just att lära sig med stöd av IT är ett lärande i sig.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Relationen och mötet med eleverna är fortfarande i centrum. Möjligheten att individualisera och anpassa till en specifik grupp är stor. Vi kan lätt arbeta med relevanta och aktuella uppgifter och samarbeta kring projekt.

Att stärka elevernas självkänsla och ge dem engagerande och entusiasmerande uppgifter är viktigt för mig.