2023

Janni Karlsson

Förskolan Skogsgläntan
Kils kommun

Presentation

Presentation av Janni Karlsson

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är legitimerad förskollärare och IKT-pedagog. Sedan maj i år är jag tjänstledig från min förskola i Kils kommun och arbetar på Karlstads Universitet som universitetsadjunkt och utbildar blivande förskollärare.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Som förskollärare och IKT-pedagog så arbetar jag och mina kollegor aktivt med inkludering och ser till att alla utifrån intresse, kunskap och nyfikenhet får likvärdig undervisning och samma förutsättningar till att utvecklas. Det finns en uppsjö av olika digitala verktyg som tillsammans med de analoga verktygen bidrar till en utmanande och stimulerande lärmiljö för alla barn. Jag kan omöjligt välja ut endast ett sätt att använda digitala verktyg på, då det beror helt på barnens intresse för stunden och om det är en planerad eller spontan undervisningssituation.

– Men oavsett verktyg ska det erbjudas som ett naturligt inslag i våra lärmiljöer. Barnen gör ingen skillnad på digitala eller analoga utan båda är verktyg som ska finnas i verksamheten för att låta barnen utforska, uppleva och upptäcka.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vi ser förskolorna och skolorna som en helhet i digitaliseringsarbetet. Alla arbetar med den kollegiala spridningen för lärandet med de digitala verktygen och integrerar dem i undervisningen för att nå våra strävansmål/mål.

– I kommunen finns IKT-nätverk för både förskolorna och skolorna med minst en representant från varje enhet, beroende på förskolans/skolans storlek. Representanterna möts i fysiskt eller digitalt forum tre till fyra gånger mer termin. På IKT-träffarna har vi fortbildning i form av litteraturseminarium, workshops och dela-erfarenheter-träffar där vi utvecklas och tar del av varandras kompetenser. Förskolenätverket bjuder in lärare från grundskolan i kommunen att delta på IKT-träffarna så förskollelärarna kan dela med sig av sina kunskaper vidare upp i skolan och vice versa.

– I Kils kommun har samtliga förskolor blivit utrustade med likvärdiga digitala verktyg och fortbildning så att alla barn ska bli erbjudna likvärdig utbildning och undervisning oavsett vilken förskola i Kil de går på. Som IKT-pedagog ingår jag i ett digitaliseringsteam där jag tillsammans med IT-utvecklare och IT-ansvarig rektor för kommunen arbetar aktivt för att få en röd tråd genom hela skolgången. Varje stadie från förskolan upp till åk 9 ska veta vad barnen och eleverna har eller blivit erbjudna för förkunskaper, oavsett skola.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Ja, det finns många arbetssätt som har varit framgångsrika, men om man tänker som helhet så har modellen från SKR, användarcentrerad skolutveckling, givit oss mycket kunskap om hur vi kan ta reda på vad elever, lärare och rektorer tänker kring digitaliseringsarbetet för att få en röd tråd genom hela skolgången i Kils kommun. Vad eleven, läraren eller huvudman efterfrågar, hur det upplevs och vad de tänker och hur de reflekterar kring digitaliseringen. Att delta i satsningen var en metod som fick oss i rätt riktning. Vi fick hjälp att hitta vad i utvecklingsarbetet som är viktigt på riktigt.

– Om man plockar ner det från ett helhetsperspektiv till förskolan i Kils kommun så har vårt IKT-nätverk sedan 2018 gjort en stor skillnad. I nätverket med en IKT-ansvarig från varje förskola har vi kunnat göra en synvända kring digitaliseringen och vad uppdraget inneburit samt hur viktig vår kunskap och vårt förhållningsätt som förskollärare och barnskötare är och vilken betydelse vårt arbete har för användandet av digitala verktyg i undervisningen utifrån olika styrdokument.

– När man sedan plockar ner det ytterligare till enskild förskola eller förskoleområde så har dela-kulturen varit viktig, att vi kan ta del av varandras lärmiljöer och arbete med digitalisering. Jag tycker att det är svårt att välja ett vinnande verktyg eller koncept för det beror så mycket på vart barnet/barnen är, vad hen är intresserad av, vad vi har för lärandemål, om det är spontan undervisning eller planerad, om vi ute eller inne osv.

– Ska jag välja ett verktyg som jag tycker att man ska börja med när man arbetar med digitalisering så är det projektorn och någon form av dataplatta som man kan koppla upp. Med hjälp av projicering kan du till exempel förändra lärmiljöer, arbeta med barnens dokumentation, erbjuda olika sätt och vinklar att ha högläsning både utomhus och inomhus, projicera upp småkryp som man ser genom digitala mikroskopägg eller projicera en egenprogrammerad dans mot ett fönster så att du kan dansa utomhus. Möjligheterna är oändliga!

Jessica Gustafsson (f.d Igelström)

Spekerödskolan
Stenungsund

Presentation

Presentation av Jessica Gustafsson (f.d Igelström)

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 31 år och jobbar som lågstadielärare i årskurs tre på Spekerödskolan i Stenungsund.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Mitt mål är att eleven alltid ska ha förutsättning till ökad inlärning och till en stärkt lärandeidentitet. Många appar och program är lätta att nivåanpassa och då blir min arbetsbelastning lägre och eleverna får undervisning på sin nivå. Blir min arbetsbelastning lägre har jag också större utrymme att differentiera fler aktiviteter, både analogt och digitalt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vi har en gemensam Drive där jag som brinner för det digitala kan lägga upp instruktionsfilmer på material och lektioner jag har gjort för att inspirera andra. På så vis kanske fler vågar/vill prova. Vi har också ett MIK-rum (media- och informationskunnighet) som är tänkt som inspiration till både lärare och elever att utforska sin kreativitet med digitala verktyg.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
­­
– Ja, många! Men ett exempel är det enkla som ett skrivprogram, gärna med talsyntes och bokstavsljud. Jag undervisade i förskoleklass och eleverna skrev så fantastiska texter! Här gav det digitala möjlighet för eleverna att producera text på ett enkelt sätt jämfört med att skriva för hand, vilket eleverna inte kunde än då det var svårt med formandet av bokstäver. Samtidigt hör de dem och lär sig bokstävernas ljud och utseende.

 

Joel Rangsjö

Bäckadalsgymnasiet
Jönköping

Presentation

Presentation av Joel Rangsjö

Vem är du och vad jobbar du med?
– IT-pedagog och lärare i svenska och spanska på yrkesgymnasiet Bäckadalsgymnasiet i Jönköping. AI-aficionado som tror stenhårt på att generativ AI kommer att förändra bildningslandskapet till det bättre, för all framtid! Jag driver en webbsida där jag samlar tips på AI-tjänster för lärare (Aiit.nu) och skriver en bok om AI som differentierande verktyg.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Differentierad undervisning handlar för mig om rättvisa, ett förhållningssätt och en strävan att kontinuerligt hjälpa elever att nå sin fulla potential. Före slutet av november 2022 kunde detta innebära att integrera tv-spel i undervisningen, arbeta med multimodalt skapande, gameifiera lektionerna eller göra innehållet mer tillgängligt genom att spela in genomgångar och läsa in texter. Sedan kom ChatGPT och generativ AI, och den potential dessa teknologier erbjuder för att lyckas med en undervisning som når och utmanar alla är enorm. Med AI-verktyg som diffit.me kan jag ändra läsnivån på en text med några knapptryckningar. Jag kan generera bildstöd som är precist med hjälp av en tjänst som Midjourney, skapa stegvisa instruktioner via Goblin.tools eller läsa in en text och skapa hörförståelseövningar om ett ämne som utgår från elevernas intresse med hjälp av elevenlabs.com.

– AI gör att jag mycket snabbare och effektivare kan anpassa mig till varje elevs proximala utvecklingszon, genom att skapa övningar, läromedel och undervisning som är individanpassad, tillgängliggjord och utmanande – ett innehåll som är varierat och tar hänsyn till elevernas föredragna inlärningsstil.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi håller föreläsningar och workshops för pedagoger varannan vecka om allt från Outlook till bild- och videogenerering med hjälp av AI. Därtill är vi i uppstarten av att implementera en digital hub på skolans hemsida där vi IT-pedagoger kan posta utbildningsfilmer om allt från att skapa mappar i datorn till de vanligaste digitala tjänsterna. Där kan vi också tipsa om verktyg och god digital praxis; såväl till kollegor som till elever.

– För med på den digitala resan som inleddes för snart ett år sedan ska både elever och kollegor – vi lär tillsammans och vi lär av varandra. Av denna anledning är vi i färd med att starta ett AI-råd där några kollegor och intresserade elever tillsammans försöker förstå hur, när och på vilket sätt man kan använda AI för att fördjupa lärandet.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation
– Det finns så många. Men eftersom så mycket av den generativa AI jag skrivit om här bygger på någon form av språkmodell måste jag säga Chat GPT. Första gången jag verkligen fattade hur transformativt och vilken styrka det finns i AI var när jag hade möjlighet att sitta ned med en elev och visa honom Chat GPT och hur den kunde hjälpa honom med matten som han hade särskilt svårt med. Detta var en elev med en NPF-diagnos och med många skolmisslyckanden bakom sig. En elev som kunde dundra in i klassrummet och utbrista:
– Joel, idag blir det en jobbig lektion för dig för jag har inte tagit mina mediciner.
En elev som fått kämpa, både med sig själv och med skolan. När jag visade honom hur han kunde använda Chat GPT och få AI:n att förklara, förklara igen, förklara ytterligare en gång för att sedan skapa nya uppgifter som tränade samma problem, tittade han upp. Han tittade på mig sådär genuint, sådär som att man vet att det han säger nu kommer inifrån och är inget han bara säger för att göra mig glad:
– Fan, det här förändrar ju allting. Nu har jag ju alltid någon att fråga!
Den upplevelsen bär jag nära hjärtat och jag tror verkligen att detta förändrar allting.

Jonas Carlzon

Strömbackaskolan
Piteå

Presentation

Presentation av Jonas Carlzon

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är en glad och kreativ yrkeslärare inom Försäljnings- och serviceprogrammet som gillar att utveckla undervisningen. Sen 2020 har jag haft ett Försteläraruppdrag mot digitalisering och utveckling av programmet.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Det finns många exempel på vad jag gör, men några exempel är att jag i år använder ett online verktyg för att dela mina PowerPoints till varje elevs dator, för att de ska få den på sin egen skärm, det underlättar för många elever att få den konkret på sin egen dator och kunna delta mer aktivt.

– Vi är på gång att starta upp en virtuell plattform där vi ska mötas i virtuella världar för att ha lektion och även för att testa ett internationellt samarbete med en klass i Finland. Att ha lektion i den virtuella världen kan betyda att en elevs invanda roll i skolan och inställning kan förändras. Att få vara en avatar och i en digital lärmiljö påverkar motivationen och lärandet positivt. Vi är fortfarande i början av det här, men hittills ser jag flera positiva resultat.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Workshops, jag skickar även ut mail ibland med tips på hur man kan arbeta med olika verktyg.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
 Se exemplet ovan med virtuella världar, men jag skulle framförallt vilja lyfta den gemensamma mapp som jag skapat på OneDrive för Handelslärare i hela Sverige, där vi nu är över 600 lärare från hela Sverige som delar på lektionsmaterial mellan varandra. Det har varit otroligt värdefullt för mig personligen och jag vet att det betytt mycket för många andra som är med också.

 

Judith Frick och Sanna Pålsson

Blåklintens och Vittaryds förskola
Aneby

Presentation

Presentation av Judith Frick och Sanna Pålsson

Bilden: Judith Frick (t v) och Sanna Pålsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Judith Frick arbetar som förskollärare på Blåklintens förkola på en avdelning med 1-3 åringar och Sanna Pålsson arbetar som förskollärare på Vittaryds förkola på en avdelning med 3-6 åringar. Tillsammans arbetar vi som IKT-pedagoger mot förskola och skola i Aneby Kommun. Vårt uppdrag är att främja, stimulera och utveckla IKT i kommunen, detta genom att använda våra egentillverkade Digilådor (olika digitala och analoga verktyg), göra verksamhetsbesök och kompetensutveckla personal.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Genom våra egentillverkade Digilådor skapar vi tillsammans med läraren olika undervisningsmöjligheter som är anpassade till den aktuella barngruppen/klassen/lärcentrum SFI. För oss är det viktigt att kombinera det digitala med det analoga, vi talar ofta om det Digiloga eftersom vi ser att den kombinationen stimulerar barn/elevers utveckling.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Utifrån vårt IKT-uppdrag (Digilådor, verksamhetsbesök, workshops, utbildningar m.m.) ger vi kommunens alla förskolor/skolor/Lärcentrum SFI möjlighet att arbeta digilogt och åt samma håll för att ge varje barn/elev en likvärdig skolgång. I en liten kommun som Aneby finns det möjlighet för oss alla att träffas samtidigt, byta erfarenheter och lära av varandra.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Vi är en hjälpande digilog hand i våra kollegors undervisning. Genom vår tillgänglighet för tips, idéer och verksamhetsbesök får kollegorna IKT-stöttning för hur de kan utveckla och komplettera sin undervisning. Våra Digilådor ger en chans att arbeta med olika verktyg mot samma mål. Vi lär oss mycket om en och samma sak med många olika verktyg, Digilådorna hjälper oss att få ett varierande arbetssätt.

Julia Krafft

Svenshögskolan
Burlöv

Presentation

Presentation av Julia Krafft

Vem är du och vad jobbar du med?
– Förstelärare , undervisar på mellanstadiet i matematik, NO ämnena, teknik och svenska.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag som lärare har alltid en ambition av att konkretisera undervisningens innehåll för eleverna. Vårt digitala verktyg VR är en teknik som öppnar möjligheter för konkretisering och upplevelsebaserad undervisning där eleverna får en möjlighet att mentalt förflytta sig till andra platser och uppleva olika miljöer. Allas upplevelser är unik, och därmed differentieras lektionen innehåll utifrån elevernas språkliga och kunskapsnivå.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vår skola jobbar med VR-verktyget från F-klass till årskurs 6. Jag som förstelärare inspirerar och hjälper kollegorna att skapa VR lektioner. Vi utvärderar våra insatser och följer upp VR- undervisningens effekter.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Ett av mina favoritverktyg för att motivera och engagera mina elever samt differentiera undervisningen är VR. Jag anser att verktyget skapar fantastiska möjligheter för samtal och lärande mellan lärare och elev samt mellan elev och elev. Svåra begrepp inom matematik, teknik och naturorienterande ämnena används, upprepas, reds ut, ritas och skrivs under VR-lektionerna. Bilderna och mina frågor hjälper eleverna att fokusera på rätt begrepp och försöka förstå samt använda dessa begrepp. Jag kan gå runt i klassrummet och lyssna på olika gruppers samtal, reda ut oklarheter, lyfta gruppernas reflektioner, och även missförstånd. Samtalen är alltid livliga och en delarkultur utvecklas när alla vill förklara och beskriva sin upplevelse.

Lena Landberg Lillqvist

Järfälla Gymnasium
Järfälla

Presentation

Presentation av Lena Landberg Lillqvist

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har jobbat inom gymnasieskolan i drygt 28 år, 15 år i Stockholm stad och 13 år i Järfälla. Just nu är jag programlagsledare för Ekonomi- och jurdikprogrammet vid Järfälla gymnasium och de kurser jag företrädesvis undervisar i är Företagsekonomi, Marknadsföring samt Entreprenörskap och företagande (UF).

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen
– Att använda digitala verktyg i min undervisning är något vi gör dagligen som ett komplement till ordinarie undervisningslitteratur. I kurserna faller det sig naturligt att använda ett flertal programvaror där eleverna får öva bland annat presentationsteknik och arbeta med layouter. Vi har ett mycket nära samarbete med lokalt näringsliv och PWC Include, där eleverna arbetar med olika case som utmynnar i mycket fina digitala presentationer i samband med att de redovisar sina arbeten. I kursen Entreprenörskap och företagande läser eleverna UF (www.ungforetagsamhet.se) och lär sig starta, driva och avsluta ett företag sitt sista år på gymnasiet. En mycket uppskattad och kreativ kurs där digitala verktyg används mycket flitigt. De framställer bland annat marknadsföringsmaterial, visitkort, affärsplaner, material till sociala medier, animerade presentationer. Alla utmanas på olika nivåer utifrån förkunskaper och ambitionsnivå.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– All personal på skolan arbetar med digitala hjälpmedel i undervisningen och använder olika hjälpmedel på olika sätt anpassat till kurserna som eleverna läser.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Exempelvis kan digitala hjälpmedel vara bra för elever som upplever svårigheter i samband med presentationer. De kan framställa snygga, tilltalande underlag som tar fokus från dem själva i en pressad situation och de upplever trygghet i att använda digitala hjälpmedel.

Lena Lindgren

Dragonskolan
Umeå

Presentation

Presentation av Lena Lindgren

Vem är du och vad jobbar du med?
– Själv upplever jag mig vara en nyfiken själ som ser mitt läraryrke som en gåva. I rollen som gymnasielärare i ämnena religionskunskap och historia berikas jag i närvaro med våra elever.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För mig är vi alla berikade med kvaliteter och utmaningar. I respekt för detta är bemötande och pedagogisk tydlighet ett ledord för mig. Classroom ger lättillgänglig lärmiljö som i sin form ger valmöjligheter endast ett klick bort.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Min skolas intresse för utveckling skapar kontinuerligt kompetensmöjligheter. I digitala presentationer av kollegors pedagogiska intiativ öppnas dörrar till lektionsdesign på ett lättsamt och roligt sätt.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Digitala arbetshäften i samspel med PP; ger lättsam, lustfylld och nivåutmanande studiestruktur för elever. Digitala inspelningsprov utan lärare; berikande och rolig examinering i grupp där samverkan är ledord. Dessa finns digitalt och kan ses av kollegier som inspiration.

Linda Andersson

Dragonskolan
Umeå

Presentation

Presentation av Linda Andersson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som yrkeslärare på Lärlingsutbildningen, Dragonskolan Umeå, inom försäljning och service. Undervisar även i kursen Service och bemötande som är en IV-kurs skolans elever kan söka.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag har i min undervisning alltid haft ett mål att anpassa undervisningen för att möjliggöra mötet av elevernas individuella behov, deras förmågor och inlärningsstilar. Alla elever ska ha möjlighet att lära och känna att de faktiskt kan, allt för att stärka deras självförtroende. Självklart ska lektionerna vara utmanande för varje elev och alla ska ha känslan att de faktiskt lärt sig något meningsfullt. Jag försöker använda mig av varierade metoder för att eleverna ska få möjlighet att ta till sig kunskap på olika sätt, exempelvis genom att använda mig av podcastinspelning. Där kan eleven som kanske är svagare i att skriva få fram sin fulla potential genom att prata och diskutera ett förbestämt ämne. Momenten anpassas efter vad jag vill att eleverna ska utmanas i för att få känna att de någon gång lyckas.

– I min undervisning vill jag försöka utmana eleverna på ett sätt de inte är vana vid, att det faktiskt går att examineras på andra sätt än bara skriftligt med hjälp av det digitala, att hela tiden hitta nya vägar att gå. Självklart ser jag till att vara flexibel i min undervisning om jag på vägen märker att momentet inte passar specifika elever, då hittar vi något annat likvärdigt utformat efter deras behov och utveckling.

– En differentierad undervisning kanske kräver lite mer planering och ansträngning från mig som lärare, men i längden så vinner vi alla på det. Man främjar en miljö där alla elever har möjlighet att lyckas och utveckla sin fulla potential och ser till att det blir en mer rättvis och inkluderande utbildning.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har på skolan tillgång till vår IT-pedagog som mer än gärna stöter och blöter användandet av olika digitala verktyg i undervisningen.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– I kursen Service och bemötande ser jag till att verkligen variera olika metoder av inlärning, vi testar bland annat på att spela in en pod utifrån ett specifikt ämne. Som jag nämnde i tidigare fråga så är just inspelandet av pod en bra progression för eleverna där de utmanas i olika processer, allt från informationsinhämtande till muntlig presentation. Eleverna testar även på att spela intervjuer med hjälp av mobiltelefon, rollspel som även det spelas in digitalt. De får en än större förståelse av att skolan inte bara handlar om skrivande och resulterar faktiskt att de som vanligtvis inte har möjlighet att nå ett högre betyg ges en chans att lyckas i något ämne.