Janni Karlsson
Presentation av Janni Karlsson
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad förskollärare och IKT-pedagog. Sedan maj i år är jag tjänstledig från min förskola i Kils kommun och arbetar på Karlstads Universitet som universitetsadjunkt och utbildar blivande förskollärare.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Som förskollärare och IKT-pedagog så arbetar jag och mina kollegor aktivt med inkludering och ser till att alla utifrån intresse, kunskap och nyfikenhet får likvärdig undervisning och samma förutsättningar till att utvecklas. Det finns en uppsjö av olika digitala verktyg som tillsammans med de analoga verktygen bidrar till en utmanande och stimulerande lärmiljö för alla barn. Jag kan omöjligt välja ut endast ett sätt att använda digitala verktyg på, då det beror helt på barnens intresse för stunden och om det är en planerad eller spontan undervisningssituation.
– Men oavsett verktyg ska det erbjudas som ett naturligt inslag i våra lärmiljöer. Barnen gör ingen skillnad på digitala eller analoga utan båda är verktyg som ska finnas i verksamheten för att låta barnen utforska, uppleva och upptäcka.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi ser förskolorna och skolorna som en helhet i digitaliseringsarbetet. Alla arbetar med den kollegiala spridningen för lärandet med de digitala verktygen och integrerar dem i undervisningen för att nå våra strävansmål/mål.
– I kommunen finns IKT-nätverk för både förskolorna och skolorna med minst en representant från varje enhet, beroende på förskolans/skolans storlek. Representanterna möts i fysiskt eller digitalt forum tre till fyra gånger mer termin. På IKT-träffarna har vi fortbildning i form av litteraturseminarium, workshops och dela-erfarenheter-träffar där vi utvecklas och tar del av varandras kompetenser. Förskolenätverket bjuder in lärare från grundskolan i kommunen att delta på IKT-träffarna så förskollelärarna kan dela med sig av sina kunskaper vidare upp i skolan och vice versa.
– I Kils kommun har samtliga förskolor blivit utrustade med likvärdiga digitala verktyg och fortbildning så att alla barn ska bli erbjudna likvärdig utbildning och undervisning oavsett vilken förskola i Kil de går på. Som IKT-pedagog ingår jag i ett digitaliseringsteam där jag tillsammans med IT-utvecklare och IT-ansvarig rektor för kommunen arbetar aktivt för att få en röd tråd genom hela skolgången. Varje stadie från förskolan upp till åk 9 ska veta vad barnen och eleverna har eller blivit erbjudna för förkunskaper, oavsett skola.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Ja, det finns många arbetssätt som har varit framgångsrika, men om man tänker som helhet så har modellen från SKR, användarcentrerad skolutveckling, givit oss mycket kunskap om hur vi kan ta reda på vad elever, lärare och rektorer tänker kring digitaliseringsarbetet för att få en röd tråd genom hela skolgången i Kils kommun. Vad eleven, läraren eller huvudman efterfrågar, hur det upplevs och vad de tänker och hur de reflekterar kring digitaliseringen. Att delta i satsningen var en metod som fick oss i rätt riktning. Vi fick hjälp att hitta vad i utvecklingsarbetet som är viktigt på riktigt.
– Om man plockar ner det från ett helhetsperspektiv till förskolan i Kils kommun så har vårt IKT-nätverk sedan 2018 gjort en stor skillnad. I nätverket med en IKT-ansvarig från varje förskola har vi kunnat göra en synvända kring digitaliseringen och vad uppdraget inneburit samt hur viktig vår kunskap och vårt förhållningsätt som förskollärare och barnskötare är och vilken betydelse vårt arbete har för användandet av digitala verktyg i undervisningen utifrån olika styrdokument.
– När man sedan plockar ner det ytterligare till enskild förskola eller förskoleområde så har dela-kulturen varit viktig, att vi kan ta del av varandras lärmiljöer och arbete med digitalisering. Jag tycker att det är svårt att välja ett vinnande verktyg eller koncept för det beror så mycket på vart barnet/barnen är, vad hen är intresserad av, vad vi har för lärandemål, om det är spontan undervisning eller planerad, om vi ute eller inne osv.
– Ska jag välja ett verktyg som jag tycker att man ska börja med när man arbetar med digitalisering så är det projektorn och någon form av dataplatta som man kan koppla upp. Med hjälp av projicering kan du till exempel förändra lärmiljöer, arbeta med barnens dokumentation, erbjuda olika sätt och vinklar att ha högläsning både utomhus och inomhus, projicera upp småkryp som man ser genom digitala mikroskopägg eller projicera en egenprogrammerad dans mot ett fönster så att du kan dansa utomhus. Möjligheterna är oändliga!