2021

Maria Olsén

Stagneliusskolan
Kalmar

Presentation

Presentation av Maria Olsén

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förstelärare i Kalmarsunds Gymnasieförbund och är också handledare inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Under läsåret 21/22 undervisar jag i svenska, svenska som andraspråk och engelska på Samhälls- och ekonomiprogrammet.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– I mitt språkklassrum har digitala utbyten tillsammans med lärare, elever och gästföreläsare runt om i världen förstärkt elevernas motivation och lärande. Med hjälp av digitala verktyg skapas också struktur i klassrummet och olika former av kollaborativt lärande möjliggörs.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Med digitala verktyg känner jag att jag som språklärare har kunnat släppa in världen i klassrummet, bland annat med digitala studiebesök och digitala utbyten med lärare och elever runt om i världen. När det gäller planering av lektioner, lektionsupplägg och bedömning samverkar jag också med kollegor i mitt utvidgade kollegium, till exempel på Twitter. Jag tror att till exempel AI kommer att bli ett kraftfullt verktyg både för att kartlägga, utveckla och bedöma elevers språkutveckling.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Något som jag verkligen kommer att ta med mig är hur väl Google Meet har fungerat för samtal av olika slag. Utvecklingssamtal digitalt fungerade mycket bra och var uppskattat av både lärare, elever och vårdnadshavare. Även samtal och diskussioner gruppvis fungerade mycket väl och blev kvalitativt bättre när grupperna fick samtala digitalt. Dessutom blev gruppsamtal i Meet mer effektivt, eftersom alla grupper kunde ha sitt samtal under samma lektion och samtalet kunde på ett enkelt sätt spelas in.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Inom vårt gymnasieförbund finns en digital agenda och hela organisationen arbetar för att stärka digitalisering och användning av digitala verktyg och resurser. På skolan arbetar vi kontinuerligt med kollegialt lärande och där kommer också digitala verktyg och resurser in i de olika fokusområden vi arbetar med.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Classroomscreen finns alltid med mig – såväl i klassrummet som digitalt. Den ger struktur genom att visa lektionsinnehåll, hjälper till med att visa tider för olika moment, lottning i grupper, no-hands-up och så vidare. Alla elever gynnas av struktur och att använda Classroomscreen digitalt under fjärrundervisningen fungerade också mycket bra.

– Som språklärare är jag bland annat nyfiken på AI och hur det kan bli ett verktyg för både mig och mina elever. Ett exempel på en sådan webbresurs som jag använt tillsammans med eleverna är till exempel Duolingos CEFR Checker

Mariam Kourie

Björkens förskola, Ronna förskoleområde
Södertälje

Presentation

Presentation av Mariam Kourie

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
– Mitt namn är Mariam och arbetar som förskollärare på en större förskola. Just nu arbetar jag med 3-5 åringar.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Hundraspråksprincipen är en stor del av barnens vardag där barnen kan uttrycka sig på hundra olika språk och ett av språken är IT. IT erbjuder barnen ett ytterligare sätt att uttrycka sig på och det bästa med det hela är att de digitala verktygen kan användas i alla undervisningsformer på förskolan relaterat till läroplanen.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– För mig är digitala verktyg ett läromedel som både utmanar och stöttar barnen i undervisningen. För mig innebär det att jag får möjlighet att vara medforskande i barnens processer på ytterligare ett sätt.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Under coronatiden så har digitaliseringen varit väldigt viktig för vårt kollegiala lärande. Det har varit ett sätt för oss att kunna nå ut till hela organisationen i och med restriktionerna där fysiska träffar uteblev. Att vi har kunnat träffas digitalt har hjälpt oss att fortsätta vårt utvecklingsarbete med barnen och vår undervisning.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår förskoleenhet har vi ett eget IKT-nätverk samt workshops.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Polyglutt har varit en stor favorit och tillgång i vår undervisning där nyfikenheten för inlästa böcker har blivit större. Utöver Polyglutt så är USB-ägg en favorit där både vi vuxna och barn får utforska och se saker som våra ögon inte kan se.

 

Marie Törnqvist

Realgymnasiet
Trollhättan

Presentation

Presentation av Marie Törnqvist

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Marie Törnqvist och har en hippologexamen vid SLU, inriktning ridlärare, i grund och botten. Idag arbetar jag som yrkeslärare inom hästhållning på Realgymnasiet i Trollhättan. Vid sidan av det driver jag och min man ett aktiebolag där jag arbetar med utbildning av hästar och elever hemma på vår gård utanför Grästorp.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
–Vi lever i en tid då jag upplever att det är av stor vikt att information skall finnas lättillgänglig för eleverna, helst bara ett knapptryck bort. I min roll handlar det mycket om att väcka en nyfikenhet hos eleverna, för att skapa förutsättningar för ett aktivt lärande. Med hjälp av digitaliseringen har jag dessutom stora möjligheter att differentiera min undervisning och på så sätt hjälpa alla elever att nå så långt som möjligt.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitaliseringen medför stora pedagogiska möjligheter till både differentiering, redovisningsform och återkoppling. På så vis skapas både en fantastisk möjlighet för mig att lyckas med min undervisning där målet är att alla skall nå så långt som möjligt, såväl som för eleverna att prestera och nå goda resultat.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Jag upplever att skolans digitala kompetensutveckling har tagit ett stort kliv framåt. Skolans roll i digitaliseringen handlar mycket om att förbereda eleverna att leva ett mer uppkopplat liv. Idag är vikten av att kunna granska och värdera information större än någonsin och dessutom är det en förutsättning för att klara sina studier. Mängden tillgänglig information är enorm, inte minst i sociala medier och jag upplever att det blir en naturlig del av undervisningen att arbeta med källkritik, vilket även var ett av våra digitala mål på skolan under föregående läsår. Ett område där behovet av kompetensutveckling i skolan fortfarande är stort är kunna använda sig av digitaliseringen för att förstärka lärandet, inte enbart använda sig av tekniken.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår skola arbetar vi mycket med kollegialt lärande, exempelvis genom pedagogiska konferenser och livedragningar om olika funktioner och praktisk tillämpning av Canvas. Vi delar även med oss av undervisningstips i Teams i olika chatgrupper samt vid de regionala kompetensutvecklingsdagar som har skett digitalt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– På vår skola använder vi oss mycket utav Teams som kommunikationskanal, där finns det stora möjligheter att skapa många olika former av lärande. För att nämna ett exempel hade jag vid ett tillfälle bjudit in Anna-Clara Pettersson, som bland mycket annat är B-tränare i hoppning och ingår i landslagsledningen i hoppning för yngre ryttare, att medverka på en digital lektion via Teams hos oss. Eleverna använde sig av filmat material av egna ritter som de gruppvis analyserade och diskuterade utifrån punkter vi hade gått igenom vid tidigare lektionstillfällen. Under lektionen Anna-Clara medverkade på diskuterade vi tillsammans kring ritterna och eleverna fick även feedback och tips på hur de kunde utvecklas vidare. Detta var mycket inspirerande och uppskattat av alla och det är även något jag kommer ta med mig och fortsätta att använda mig av som ett komplement i min undervisning.

Guldäpplets forskardialog
Marie presenterade sitt arbete i Guldäpplets forskardialog i januari 2022.
Tema: Synliggörande av lärprocesser med digitala verktyg i praktisk-estetiska ämnen
Se Guldäpplets forskardialog i efterhand

Marie Stenqvist

SFI Partille
Partille

Presentation

Presentation av Marie Stenqvist

Vem är du och vad jobbar du med?
– Förstelärare som undervisar i svenska som andraspråk på SFI, svenska för invandrare

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Alla kan komma till tals på mer lika villkor! Alla kan få chans att lära på just sitt sätt!

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det beror på! Om det är fjärrundervisning så kräver det mycket mer för- och efterarbete eftersom ännu större tydlighet och beredskap för olika eventualiteter krävs. Är det istället närundervisning ger de digitala verktygen mig en extralärare och ett ytterligare stöd i undervisningen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Pandemin har verkligen gett en skjuts år digitaliseringen på Vux. Både elevers och lärares digitala kompetens utvecklats enormt. Fjärrundervisning på videomöten var nåt ganska nytt för oss alla. Flexibiliteten det ger kommer vi nog att fortsätta med!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har en IT-grupp som arbetar för att öka och bredda kollegornas kompetens. Vi har också goda möjligheter till fortbildning inom DigiWesrum.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Classroomscreen för tydliggörande pedagogik!

Martin Gunnarsson

Praktiska Gymnasiet
Borås

Presentation

Presentation av Martin Gunnarsson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är språklärare, och arbetar med engelska och högskoleförberedande kurser i svenska, SvA, och engelska.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2–5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– IT ökar tillgängligheten i undervisningen, ger tillgång till olika verktyg som kan underlätta för elever med särskilda behov, och kan öka likvärdigheten i undervisningen. Digitaliseringen får dock inte ses som, eller bli, ett självändamål.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– De ger mig möjlighet att anpassa lektionsinnehållet individuellt för eleverna, möjliggör att jag kan följa elevernas arbete i realtid och ge snabb återkoppling. System som låter mig se ändringshistoriken gör det också möjligt att följa elevernas progression på ett annat sätt än att bara se den färdigställda inlämningen.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Alldeles för mycket, men ska jag välja en specifik sak blir det fördelen med att tillhandahålla inspelade genomgångar, som eleven kan ta del av upprepade gånger för ökad förståelse.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi arbetar med kollegialt lärande och delar med oss av tankar, idéer och hela upplägg till varandra flertalet gånger under ett läsår. Alla har något att tillföra.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag är nog lite tråkig här, men Google Classroom är så etablerat nu att det är svårt att tänka sig arbetet utan det.

Mattias Juhlin

Blåsbo förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Mattias Juhlin

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskollärare på Blåsbo förskola. I detta ingår medforskande och medlekande tillsammans med barnen, hur jag kan stötta och berika barnens utforskande är frågor jag har med mig hela tiden.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Ökade möjligheter till reflektion genom bild/ljud/videomaterial på reflektionsskärmar, som pedagog kan man med olika digitala verktyg snabbt producera material som kan hjälpa till att öka mångfalden av tillvägagångssätt i ett undersökande.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Ipad, Keynote och reflektionsskärmar är naturliga delar av arbetet både rörande reflektion och planering. En tanke kan snabbt omsättas till ett praktiskt lärtillfälle.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Bra med möjlighet till digitala möten, både med kolleger och föräldrar.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett antal som delar med sig av ny kunskap, lugnt öppet klimat där olika digitala kompetenser kan stötta varandra. Genom online Keynote blir alla snabbt en del av det digitala förhållningssättet.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag använder gärna Ipadens inbyggda ljud/bild/videofunktioner i kombination med högtalare och projektor för att skapa nya lärmiljöer. Hur känns det att ligga i en myrgång och kan vi bygga en projicerad fiskedamm med Youtube och kartongklossar?

Mikaela Hynninen

Gullpudran förskola, Mariekäll-Saltskogs förskoleområde
Södertälje

Presentation

Presentation av Mikaela Hynninen

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
– IKT-utvecklare på förskolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Vi tänker att IKT ska vara ett komplement till allt annat vi gör, att det ska finnas tillgängligt för barnen i deras verksamhet och användas tillsammans med allt vi gör.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– När jag planerar inför besöken på IKTeket så ser jag till barnens intresse, vad avdelningen arbetar med för projekt för att kunna stötta och få fram det digitala både under besöket men även på deras avdelning.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Förskolan har haft det svårare att arbeta med det digitala, men känner att vi börjar komma i gång ordentligt nu.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har då IKTeket där barn och pedagoger gör dagliga besök från hela organisationen, jag som IKT utvecklare är ute på förskolor och stöttar och ser hur de kan få in det digitala mer i verksamheten. Workshops för pedagoger.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Just nu arbetar vi mycket med Green Screen och de får in så mycket genom att arbeta med den i verksamheten.

Mirjam Lindberg

Kaxbergs förskola, Lina-Enhörna förskoleområde
Södertälje

Presentation

Presentation av Mirjam Lindberg

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Mirjam är 41 år och arbetar på Kaxbergs förskola som förskollärare. Totalt har jag jobbat i 21 år i Södertälje kommun

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5–10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag tror att barns språk kan främjas genom ett språkstärkande arbete med digitala hjälpmedel om pedagogen planerar att verktygen används i specifika syften som följer läroplanens mål och att de genomförs i samspel mellan barn och närvarande pedagoger. Men det kan även främja andra delar av barns lärande om verktygen använd på rätt sätt och att pedagogerna har kunskaper inom detta.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Jag använder mig alltid av digitala verktyg när jag planerar, dokumenterar och reflekterar. Det underlättar mycket i mitt arbete.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Vissa möten har varit framgångsrikt att ha digitalt, det har sparat på restiden.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har en pedagog på varje förskola som har ansvaret för det digitala och som ser till att alla får ta del av och får hjälp med att använda de digitala verktygen på rätt sätt.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Jag gillar Polyglutt. Det underlättar när man har barn med olika språk då det finns många böcker där och man kan lyssna på många olika språk. Sen är jag väldigt intresserad av Green screen, det är så häftigt att skapa sagor och olika berättelser tillsammans med barnen där.

Moa Mårtensson

Kunskapsskolan
Nacka

Presentation

Presentation av Moa Mårtensson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar på en skola med elever i årskurs 6–9. Jag är Ma/NO-lärare och har undervisat i det sedan 2004. De senaste 3 åren har jag arbetat med elever som behöver särskilt stöd. I mitt uppdrag som förstelärare handleder jag mina kollegor hur de kan coacha och handleda eleverna framåt i deras egna lärande och planering.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Tack vare det stora utbud av digitalt material som finns så kan undervisningen individanpassas. Alla elever tar in kunskap på olika sätt och med hjälp av vad det digitala kan erbjuda så kan varje elev hitta det sätt som passar bäst, olika texter, interaktiva övningar, filmer osv.

– Eleverna hittar sina egna sätt till undervisning skapar också en förståelse för att vi alla är olika och blir innovativ i sitt egna lärande. Som lärare upplever jag att det är enklare att synliggöra lärandeprocessen när eleverna är delaktiga i hur de ska lära sig.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Eftersom utbudet av undervisningsmaterial är nästintill oändligt så blir undervisningsmöjligheterna enorma. Planeringen underlättas genom då jag som lärare presenterar lärandemålet men tillsammans med eleverna väljer olika vägar fram till målet.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Möjligheten att delta i undervisningen då den är digital har ökat då man kan vara med på lektionen hemifrån även om man av olika anledningar inte kan vara i skolan. Jag har arbetat med elever som haft hög frånvaro eller varit hemmasittare. Genom den digitala undervisningen har eleverna börjat skolträna och successivt varit mer och mer. 3 av mina elever har tack vare den digitala undervisningen kommit tillbaka till skolan efter att varit hemma i långa perioder.
För min egen del har digitaliseringen blivit tidssparande då återgivningar, olika samordnade möten, utbildningar osv skett digitalt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Nästan all vår undervisning på skolan sker utifrån digitalt material vilket gör att all personal på skolan behöver vara digitala, vi utgår från en digital lärplattform. Det digitala är en naturlig del av elevernas inlärning och kollegiets arbete.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Googles verktyg som drive, Claroread, Classroom och googlekalender.  Framför alltanvänder jag kalendern som ett verktyg när eleverna ska planera sin undervisning, där kan de skriva vad, hur och när det ska jobba med veckans arbetsuppgifter. Liber onlines böcker i NO – snabbt testa kunskaper efter varje avsnitt för att se om eleven förstår vad den läst.