2018

Felix Gyllenstig Serrao

Frölundaskolan,
Göteborg

Presentation

Presentation av Felix Gyllenstig Serrao

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Mitt namn är Felix och jag arbetar som förstelärare på Frölundaskolan där jag har ett fokus på IT. Mitt mål är att använda våra digitala verktyg på ett sätt som vi inte kan göra med våra vanliga analoga verktyg. Jag föreläser i hela Sverige och är författare av boken Minecraft som pedagogiskt verktyg som förlaget Natur & Kultur gett ut. Jag arbetar även med att informera föräldrar om vilka spel som deras barn spelar och hur de kan förhålla sig till spel och spelkultur genom min blog Spelläraren.se.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Eleverna får hela tiden tillgång till kunskapen eftersom den alltid finns tillgänglig i olika digitala forum som jag lägger upp. Det gör att eleverna alltid kan ha tillgång och känna ett agentskap över sitt lärande. De kan även motiveras på helt nya sätt att lära sig eftersom jag använder IT’n på ett sätt som digitala spel gör. Det innebär att de hela tiden blir bekräftade i sin kunskapsintagning och känner att de växer med kunskapen.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Hela tiden. De formar ständigt min undervisning men jag försöker även implementera den i andra roller som till exempel i EHT och på andra plan för att hjälpa lärare. Ett exempel är när jag skapade en chatbot under påsklovet för att lärare, elever och föräldrar snabbt skulle kunna hitta information bara genom att chatta med roboten. Helt plötsligt försvann frågor som vad blir det för mat, när slutar vi, hur får jag nät etc eftersom de kunde hitta all information genom chatboten. Så som sagt mitt mål är att digitalisera mera på flera plan.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Det stärker den och det gör även att mitt arbete på skolan förstärks eftersom jag forttbildar alla lärare på skolan (1-9) vad gäller digitalisering. Jag utbildar genom allt från omvärldsinformation och vilka samhällsmedborgare vi bör hjälpa våra elever att bli för att klara av ett digitalt samhälles krav till att visa hur vi kan arbeta mot de nya målen

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag gillar att blanda många tjänster i ett så att eleverna känner att de blir utmanade och motiverade på flera plan. Många lärare är för fast i ett IT-verktyg vilket blir tråkigt för eleverna. Så en padlet (padlet.com) som jag skapar inom ett ämnesområde kan innehålla digitala texter, quizlet med begrepp, utmaningar som quizizz och edpuzzle som eleverna kan genomföra för att se vad de kan inom ämnet. Sist men inte minst skapar jag ett metaspel i Classcraft där eleverna har en karaktär som får XP (poäng) för varje moment de genomför, allt från att läsa till att bli klar med uppgifter. Det kanske låter som mycket men eleverna känner att de får struktur i padleten och vet hur de ska ta sig vidare och blir motiverade av att de ser att deras karaktär i Classcraft utvecklas.

Frida Lindén

Vallhamra skola
Partille

Presentation

Presentation av Frida Lindén

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en nyfiken lärande lärare som just nu jobbar med SO på mellanstadiet på Vallhamra skola samt som utvecklingsledare med fokus på digitalisering i Partille kommun.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Vilka verktyg vi väljer att använda påverkar elevernas motivation, inspiration och utvecklingsmöjligheter. Genom IT kan varje elev nå längre med sin uppgift och enklare hitta stöd eller utmaning.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De gör det lättare att variera och individualisera. För mig är det viktigt att göra skolarbeten som känns på riktigt och där är digitala verktyg till stor hjälp. Vi når snabbt utanför klassrummet och kan fördjupa oss och sprida det vi arbetar med.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Min undervisning har länge använt de kreativa lösningar som finns i och med digitala verktyg. Nu när alla som jobbar inom skola ska vara med och tänka digital kompetens får vi ett bredare och djupare tänk kring det digitala arbetet i skolan och kan vara ett större stöd för eleverna.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Googles alla tjänster förstås som möjliggör samarbete och kommunikation, allt från att göra egna kartor till att snabbt skapa överskådliga enkäter eller göra tal till text.

Hanna Forsberg

Viktor Rydberg Gymnasium
Danderyd

Presentation

Presentation av Hanna Forsberg

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är en nyfiken gymnasielektor i kemi och biologi, samt projektledare och lärarröst i arbetet med den nationella handlingsplanen för skolans digitalisering, med inriktning digital kompetens.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Både lärare och elever blir utrustade med verktyg som gör att man kan variera och fördjupa undervisningen, och än mer arbeta utifrån forskning om lärande. Själva användandet av digitala verktyg i undervisningen ökar även elevernas digitala kompetens, vilket de har användning för i kommande yrkes- och privatliv.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Framför allt hjälper det digitala stödet mig att visualisera, strukturera och sätta ramar för undervisningen. I och med detta blir jag en tydligare ledare och får mer tid med varje elev. Olika typer av digitala responssystem gör även att jag kan arbeta mer formativt, och nå varje elev på ett mer systematiskt vis.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Min undervisning kommer att utvecklas då digitaliseringen genomsyrar hela skolväsendet; eleverna blir ytterligare förtrogna med verktygen och jag kan fortsätta att undersöka och lära mig nya arbetsmetoder av andra. Skolövergripande system möjliggör även analyser av data som gör att jag kan arbeta mer proaktivt.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag vill lyfta tjänster, läromedel och plattformar som är interoperabla, det vill säga att de kan integreras och kommunicera data mellan varandra i ett gemensamt gränssnitt. Det ökar användbarheten och minskar administrationen, så att mer fokus kan läggas på undervisning och lärandeprocesser.

Hanna Wännström

Lövängens förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Hanna Wännström

Nominerad tillsammans med Sandra Sandvik

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Vi (Hanna Wännström och Sandra Sandvik) är förskollärare och jobbar på Lövängens förskola i Västerås.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 1-2 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Genom att vi har använt IT för att ställa frågor till barnen, som i sin tur väckt deras intresse för att söka ny kunskap.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det har gett en annan dimension i vårt projekt och även möjliggjort att hela förskolan har blivit engagerad.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Vi har redan påbörjat arbetet med att den digitala kompetensen ska finnas med i verksamheten, nu får fortsätta vårt arbete framåt.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Cloud qr och instagram @drippochdropp

Helén Sveningsson

Ölmestadskolan
Gislaved

Presentation

Presentation av Helén Sveningsson

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är so-lärare, sedan 24 år, med behörighet att undervisa från åk 4-9. Sedan fyra år tillbaka är jag också Förstelärare. Jag arbetar på en F-9 skola, där jag undervisar på högstadiet. Jag är även Lärspridare, vilket innebär att jag försöker sprida kunskaper kring digitala verktyg bland mina kollegor på skolan och i kommunen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Möjligheterna till individualisering och inkludering ökar i och med digitala verktyg. Ger oss tillgång till inlästa läromedel, eleverna kan hjälpas åt genom att samarbeta online genom olika verktyg och vi kan ta reda på allt på ett kort ögonblick. Med ett inkluderande arbetssätt ökar motivationen hos eleverna.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det känns nästan omöjligt för mig att undervisa utan digitala verktyg, de gör min undervisning tydlig för elever och vårdnadshavare. Vi arbetar, för det mesta, i ett klassrum men med hjälp av digitala verktyg kan vi enkelt ta oss ut i världen och får teori och verklighet att hänga ihop. Tänker alltid hur jag kan få med it och digitala verktyg i undervisningen, för att locka till lärande och kunskap.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Påverkar inte min undervisning något nämnvärt eftersom jag använt digitala resurser långt innan. Men bra för eleverna att det står där, så att alla tvingas att få med det i undervisningen, för elevernas framtids skull.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag har egentligen ingen favoritapp, men webbtjänster/appar jag använder är Seterra, Kahoot, Mentimeter, Worldometer, Google classroom, Youtube, Google earth, Creaza mm. Kahoot är en av elevernas favorit, där får man med tävlingsmomentet vilket lockar många.

IKT-nätverket för förskolan

i Södertälje kommun

Presentation

Presentation av IKT-nätverket för förskolan

Deltagarna i IKT-nätverket för förskolor i Södertälje kommun är nominerade som en permanent arbetsgrupp med representanter för de 13 förskoleområdena i Södertälje kommun. Fyra av dessa är därutöver personligt nominerade.

Deltagarna i nätverket:

Åsa Nilsson, ateljerista, Rösberga förskolecenter

Rebecca Backholm, utvecklingsledare, Tveta förskoleområde

Jessica Nilsson, barnskötare, Ljungbackens förskola, Järna förskoleområde

Lise-Lotte Rådbjer, biträdande förskolechef, Rosenlund – Fornhöjdens förskoleområde

Aboud Zazi, utvecklingsledare, Odalens förskola, Ronna förskoleområde

Josefin Anero, barnskötare, Hästhovens förskola, Östertälje förskoleområde

Rahsa Ghazal, förskollärare, Lina förskola, Lina – Enhörna förskoleområde

Ellinor Hallerström, förskollärare, Vattentornets förskola, Centrums förskoleområde

Mikaela Hynninen, barnskötare, Gullpudransförskola, Mariekäll – Saltskog förskoleområde

Karin Cederblad, förskollärare, Viksbergs förskola, Brunnsängs – Grusåsens förskoleområde

Emma Larsson, barnskötare, Mölnbo förskola, Vårdinge förskoleområde

Susanne Ivarsson, förskollärare, Hölö förskola, Hölö – Mörkö förskoleområde

Tina Langevik, pedagogista, Resurscentrum – hälsa och lärande

Janna Malmgren

Södermalmsskolan
Stockholm

Presentation

Presentation av Janna Malmgren

Vem är du och vad jobbar du med?
–  En kunskapstörstande och vetgirig mattenörd med eld i baken. För tillfället är föräldraledig från arbetet med att undervisa mellanstadiet i matematik och NO samt arbetet i skolans digitala utvecklingsgrupp.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
 2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
 De kan direkt få direkt feedback på sina tankar. De har lättare att redigera och revidera sina uppgifter. Roligare för dem att nöta det som behöver mötas med hjälp av spel än traditionellt.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
 Mycket! De förenklar otroligt för mig i mitt dagliga arbete, speciellt de verktyg där jag får snabb överblick och sammanställning över elevernas kunskaper. Att även snabbt kunna dra ner en sammanställning över elevernas resultat på prov och kunskapskontroller istället för att manuellt föra in är toppen för mig. I klassrummet får jag en helt annan dialog med eleverna när vi använder fråga/svar verktyg där jag kan se alla elevers tankar. Att dela material med vårdnadshavare är också så mycket smidigare och underlättar för mig i planeringen och är en vinst vad gäller tidsaspekten!

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Inte så mycket tror jag då jag alltid tyckt att den digitala biten ska vara med. Men självklart så måste man ju nu förhålla sig till styrdokumenten på ett annat sätt.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
 Padlet! Via padlet kan jag dela material med eleverna och VH, använda som samarbetsyta, eleverna kan ladda upp arbeten m.m. Jag använder den även som planeringsyta för de flesta av mina arbetsområden och samlar länkar och arbetsuppgifter där! (Andra favoriter är Quizlet och Padlet!) www.padlet.com/jannasklassrum

Ingela Sandberg

Åledsskolan
Halmstad

Presentation

Presentation av Ingela Sandberg

Nominerad tillsammans med Monika Helgesson

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Vi heter Ingela Sandberg och Monika Helgesson och arbetar båda på Åledsskolan i Halmstad kommun. Ingela är förstelärare, specialpedagog och Matematikutvecklare i kommunen. Monika är förstelärare och klasslärare. Tillsammans har vi under många år utvecklat vår matematikundervisning, från den tysta matematiken till en undervisning där kommunikation och förståelse står i centrum. Vi brinner för att väcka lust och nyfikenhet och arbetar utifrån olika ramberättelser där eleverna ges möjlighet att utveckla grundläggande förståelse för bl.a. programmering utifrån konkreta situationer. Via ramberättelsen skapas en röd tråd där innehållet utgår ifrån en elevnära kontext, där leken vävs in på ett naturligt sätt. I vår undervisning får eleverna lära sig att tänka och arbeta på ett sätt som en dator förstår. Arbetssättet vi har utvecklat tillsammans med våra elever har mynnat ut i en lärarhandledning med tillhörande elevuppdrag; Robot City, grundläggande programmering i matematik för åk 1-3, som ges ut av Natur och kultur.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Vi ser att elevernas lärande utvecklas i arbetet med IT. Elevernas lust att konstruera och lösa problem, felsöka, förändra och förbättra ökar avsevärt. De får tillfälle att reflektera, jämföra och värdera valda metoder och resultat. De ser snabbt resultatet av sina ansträngningar och gör tidsvinster i användandet av digitala hjälpmedel. Eleverna får en förståelse för att de själva kan styra en process genom exakta kommandon/instruktioner. De får även syn på hur de kan generalisera och överföra problemlösningsprocessen till andra typer av problem.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Som lärare utvecklas vi ständigt då vi behöver uppdatera oss i de digitala möjligheter som ideligen marknadsförs. I arbetet med digitala verktyg blir vår egen upplevelse av undervisningen mer lustfylld. Vi möter elever som visar en ökad uthållighet för att lösa problem. Undervisningen effektiviseras av att vi genom It ständigt kan möta hela världen i vårt klassrum, där vi också kan utveckla ett gemensamt ”kodspråk”.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Vi har arbetat med IT i flera år och ser det som en vinst att digitaliseringen kommer att väga tyngre i planering av undervisningen i alla ämnen. Det känns helt naturligt och blir en nödvändighet för att möta samhällsutvecklingen.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Vi använder gärna IT-tävlingen ”Bebras.se” då de erbjuder varierade övningar där barn och unga på ett lekfullt sätt får bekanta sig med programmering , logiskt tänkande och problemlösning.

Jenny Bernhardsson

Lillekärrskolan
Göteborg

Presentation

Presentation av Jenny Bernhardsson

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag arbetar som lärare samt IKT pedagog på Lillekärrskolan. Jag försöker föregå med ett gott exempel där jag kontinuerligt använder mig av digitala verktyg i min undervisning och inspirerar både elever och pedagoger.

Jag handleder och inspirerar pedagogerna i min skola genom inspirationsträffar, workshops, bokade lektioner eller drop-ins där pedagogen får leda. Jag har även byggt en IKT hemsida genom Google sites där jag delar med mig och har lagt upp tips och lektionshandledningar inom MIK/IKT, källkritik, upphovsrätt, creative commons, fake news, filterbubblan, hur man kan skriva digitala texter, vad digital kompetens innebär, färdiga digitala mallar jag skapat inför utvecklingssamtal, programmeringslektioner, Google appar och hur man kan arbeta med dem, app-tips, QR koder och mycker mer.

Jag delar, förutom i min skola, men mig i min stad där jag ingår i ett nätvärk för IKT pedagoger men sitter även med i grupp på Center för skolutveckling där vi arbetar med programmering i matematik. Här brukar jag även ställa upp och prata på torghandel, kodkvällar m.m. (https://sites.google.com/skola.goteborg.se/programmering-i-matematik/startsida).

Jag har även en blogg som heter ”jennykodar” (www.jennykodar.se) där jag delar med mig nationellt om mina erfarenheter och ger tips om hur man man arbeta med programmering i skolan. Jag skriver ofta lärarhandledningar för olika lektionsplaneringar som andra lärare runt om i landet, kan ta del av. Jag älskar att dela med mig och hjälpa andra, detta är en extremt stor hjälp för många. Jag har också en blogg via Pedagog Göteborg som heter Digitala klassen (https://pedagog.goteborg.se/digitala-klassen/). Här delar jag med mig om olika erfarenheter jag har av att arbeta digitalt på olika sätt i klassrummet. Förra året drev jag även en blogg tillsammans med mina elever i årskurs 3 som vi kallade Superkodarna (http://superkodarna.se/). Jag talar/föreläser och håller workshops lite då och då när jag blir ombedd.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
–  2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Möjligeheterna anser jag blir oändliga med hjälp av digitala hjälpmedel. Det finns extra stöd via sidor, extra anpassade appar och tillägg som ger den stöttning vissa elever behöver för att få samma förutsättningar som andra elever. För övrigt finns det så många sätt nu att lyfta undervisningen med hjälp av digitala hjälpmedel och verktyg. Hela världen finns tillgängligt i vårt internet och det är vårt uppdrag och ansvar att lära eleverna hantera det. Med hjälp av tjänster som till exempel Google drive, docs och classroom kan alla elever delta även om de inte kan närvara i skolan.

Även att göra undervisningen så varierande som möjligt med hjälp av IT har varit bra för eleverna, när vi skriver har vi också skrivit digitala böcker genom att använda tex Book creator, NE författa eller google docs. För mig är google docs oslagbar. Bara att kunna skriva och dela med sig med andra och att läraren i realtid kan följa med i processen är bra men hela kommentar-respons funktionen har varit revolutionerande. Att kunna följa eleven, ge respons och få tillbaka respons har varit väldigt bra för elevens lärande.

Tycker det har gett elevinflytande och individanpassning en helt ny mening. För övrigt har mina elever älskat att tillverka filmer, använda Green screen, programmera och animera etc för att utvidga lektionerna och deras erfarenheter och lärande. Vi håller oss i tiden och de lär sig tex om kod m.m oc vad det innebär för dem i vårt samhälle. Många delar utgör att elevernas lärande förnyas av IT, mycket av det jag tagit upp samt ett annat bra exemel är att jag digitaliserade våra utvecklingssamtal och har bara fått positiv respons från både elever och föräldrar. Jag gjorde en mall via Keynote som sedan varje elev skapade och gjorde sin egen. Här fick de verkligen arbeta med just sig själv och sina mål.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De har varit banbrytande för mig och har gjort mig till en bättre lärare idag. Att kunna ha fler tillvägagångsätt och kunna se till varje enskilt barn har varit väldigt märkbart sedan jag började använda digitala verktyg.

Jag kan individanpassa på ett annat sätt, göra den ordinarie undervisningen så mycket mer spännande och få med mig fler elever, kunnat ge mer stöd och hjälp åt de som behöver, kunnat lära dem och programmering och kod, kunna arbeta och använda alla våra sinnen och samtidigt kunna spara ner allt deras arbete. Kunna öppna och leta upp något äldre och kunna utvärdera det de gör på ett annat sätt. Jag kan lägga till äkta ljud/tal/språk till tex engelskalektionerna, digitala berättelser i olika ämnen, se kroppens insida i NO med hjälp av en app, kunna göra digitala ritningar i tekniken, kunna rita och skapa häftiga bilder i bilden, använda google earth i geografin elelr leta upp något i en annan del av världen att se och erfara. Dessa verktyg är spännande, roliga, lärorika, smarta, oändliga och livsomväldande för många och allt detta påverkar mig i min läraroll.


Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Det påverkar den positivt. Jag känner att jag fått med mig andra pedagoger, ledning och föräldrar då detta nu är ett faktum. Det känns väldigt bra att detta finns nedskrivet och att jag som lärare kan hänvisa och vända mig till dessa skrivningar för att hämta information och stöttning. Min undervisning har påverkats stort av digitaliseringen och för mig har det varit posivit. Jag är väldigt glad, posivit och försöker inspirera så jag tänker att detta även har smittat andra i min omgivning.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Det får nog bli Google. Först google docs för att kunna ha den elev-lärar respons som fins tillgänglig där. Där kan vi individanpassa och ge respons på ett väldigt bra och enkelt sätt som ökar elevens delaktighet samt medvetenhet. Men även de andra google apparna såsom drive, classroom och presentation är värda att nämna. De är alla synkade, sparar automatiskt (vilket är guld med barn) och är väl utformade och pedagogiskt uppbyggda program som de alltid kan komma åt. Annars får jag nog med nämna appen Lightbot då både jag och mina elever älskar att programmera!