2018

Josefin Anero

Glasberga förskola Paviljongen, Östertälje förskoleområde.
IKT-nätverket för förskolan i 
Södertälje kommun

Presentation

Presentation av Josefin Anero

Nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i 
Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Josefin, 29 år och tvåbarnsmamma med intresse för inredning, mat och kommunikation. Arbetat i förskolan hela mitt yrkessamma liv, ca 12 år totalt.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elevernas lärande kan förnyas när vi applicerar digitala verktyg på deras redan anammade förmågor.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag känner mig mer effektiv i kringarbetet men framför allt tillåts jag ha 100% barnfokus i aktiviteter där jag också behöver dokumentera med både ljud och bild, det känns oerhört skönt med en ”extra kollega” ibland.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Digitala verktyg har blivit en naturlig del i verksamheter där jag har befunnit mig eftersom jag tillhör den kategorin som vuxit upp parallellt med den digitala världens utveckling och samtidigt utvecklat intresse för den. Så egentligen känner jag inte att min undervisning har påverkats av ändringarna i läroplanen, snarare bekräftats. Det gäller dock att vara ödmjuk inför att alla inte har tillgång till digitala verktyg hemma och därför behöver jag som pedagog se till att barn får en god introduktion till dessa redan i förskolan.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Apples och Office appar använder jag helst. Sway och iMovie är bra och lätta när barn ska få skapa sina egna dokumentationer om processer och lärande. Snabbt, enkelt och snyggt.

Karin Cederblad

Viksbergs förskola
Södertälje

Presentation

Presentation av Karin Cederblad

Även nominerad som en del av IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag jobbar som förskollärare på en nystartad förskola i Södertälje. Jag arbetar i barngrupp men jag har också tid avsatt för mitt IKT uppdrag. Jag inspirerar och stöttar kollegor hur vi kan använda digitala verktyg tillsammans med barnen. Vi har också nätverk där vi delger varandra av goda exempel från verksamheten. Ledningen gjorde även en satsning på digitala verktyg där jag var med och planerade vad vi skulle satsa på.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
–Vi har haft Reggio Emilias utställning ”Boardercrossing” på besök i Södertälje. Där blev vi inspirerade att fortsätta utveckla tanken om att barnen ska påverka sin dag och att de ska vistas i miljöer som är kreativa, inspirerande och estetiskt tilltalande. De digitala verktyg vi använder gör att barnen får ytterligare sätt att undersöka på. Vi tittar på löv, smakar, känner, skapar men vi kan också förstora löven. Micro-macro. Vi tittar på löven i ett förstoringsägg eller spelar in en film om löv. Vi spelar in ljud och skapar musik. Det ger oss fler möjligheter till lärande och det blir en samverkan mellan det analoga och det digitala.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– För mig har arbetet med de digitala verktyg vi använder oss av skapat ytterligare ett sätt att vara medforskande och att lära av varandra. Ytterligare ett sätt för alla barn att kunna uttrycka sig utifrån sina förutsättningar och vara delaktiga i ett sammanhang. Vi kan också utmana barnen i deras fortsatta utforskande.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Vi har lagt stort fokus på digitalitet under flera år men att det förtydligas i läroplanen skapar en likvärdighet så att alla barn får samma förutsättningar. Vi behöver jobba kompensatoriskt då alla barn inte har tillgång till teknik hemma. Många pedagoger hos oss som inte har känt sig bekväma med tekniken har tidigare valt bort den. Nu får de istället utforska och lära tillsammans med barnen. Jag tycker är det är viktigt att ta tillvara på det lustfyllda lärandet. Ofta är vi vuxna mer begränsade i vad som är möjligt medan barn ser fler möjligheter. Där behöver vi stötta och låta barnen utforska sina hypoteser. Vi har även en standard för hur och vad vi ska erbjuda barnen så att det blir en god kvalitet.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Just ett digitalt ägg tillsammans med en lärplatta (appen Xploview) uppmuntrar till många samtal och upptäckter. Att dessutom kunna projicera bilden på väggen gör så att fler barn kan vara delaktiga och reflektera tillsammans. Där kan de själva välja vad de vill undersöka, det kan vara något de hittar i skogen. Det skapar förbindelser mellan ute och inne.

Lars Binkemo

Katedralskolan
Växjö

Presentation

Presentation av Lars Binkemo

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är gymnasielärare i företagsekonomi och entreprenörskap.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– IT kan vara ett verktyg att presentera, visa och jobba med kunskaper på ett bättre sätt rent tidsmässigt och inlärningsmässigt. Att använda IT är därför lämpligt att använda för att förtydliga och förenkla inlärandet.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Tidigare har jag haft ett stort problem där alternativen har varit att antingen bryta mot upphovsrättslagen för att kopiera material, att dela ut gamla böcker där eleverna redan skrivit eller bristfälligt suddat ut, eller att låta eleverna lägga tid på att skriva av uppgifter och lösningar då de inte får skriva i övningsböckerna. Mitt digitala verktyg löser detta och jag kan ge eleverna uppdaterade uppgifter som alltid finns åtkomliga för eleverna. Jag upplever att jag når längre snabbare.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Undervisningen ska stärka elevernas förmåga att använda digitala verktyg. Därför är det viktigt att eleverna arbetar med digitala verktyg, att eleverna blir vana vid digitala lärplattformar och intranät mm. Det gör också att jag som pedagog kan vara mer flexibel i att skapa optimala lärsituationer utifrån elevernas egna förutsättningar. Då jag själv har tagit fram och tillhandahåller ett digitalt verktyg gör detta också att jag kan förändra och anpassa detta verktyg efter elevernas förutsättningar.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Det läromedel som jag själv har tagit fram är ett läromedel som gör att alla elever kan få alla uppgifter som ett engångsmaterial i papper, som självrättande uppgifter på webben inom områdena kalkylering, budget, bokföring och bokslut, områden inom ämnet företagsekonomi som är väldigt övningsboksintensiva. Läromedlet gör att jag hinner längre på kortare tid, att eleverna alltid har uppdaterade och oanvända uppgifter, samt att jag kan anpassa uppgifterna efter eleverna.

Lars Häggström

Enbacksskolan
Stockholm

Presentation

Presentation av Lars Häggström

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag jobbar som mellanstadielärare inom teknik, matematik, NO-ämnena och SO-ämnena. Senaste 5-6 åren har jag varit med om en väldigt intressant resa då några av mina elever tjatade sig till att jag skulle lära dem att programmera. Problemet var att jag själv inte hade en aning om vad programmering var. Jag bygger mina relationer till eleverna med ärlighet och erkände detta för eleverna. Vi kom då överens om att lära oss tillsammans och idag är programmering både praktiskt men även som en metod teori (agilt lärande) en daglig del av undervisningen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det kan skapa nya och enklare sätt att kommunicera, vilket kan skapa en bättre arbetsro i klassrummet. Då eleven kan ställa frågor utan att behöva avbryta arbetet. Det skapar också flexibilitet i tids- och rumsaspekten då eleverna kan få större möjligheter att sitta i lokaler de trivs bättre i.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De har förändrat min undervisning totalt, men den kanske största vinsten jag känner av just nu är en ökad flexibilitet. En flexibilitet både vad gäller möjligheten att kommunicera med elever som inte är i samma lokal som mig. Men även en flexibilitet i att skapa och i realtid tweak till uppgifterna till eleverna, eller förmågan att ge dem stöd eller få dem att utmana sig själva.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– I praktiken inte nämnvärt, då jag redan tidigare arbetade med liknande frågor med eleverna. Men det är inte hela sanningen. Jag har en strävan att ligga i framkant och att alltid utmana mig själv. När det nu skrivits in i läroplanen så innebär det att jag har varit tvungen att utveckla både min undervisning men även stötta mina kollegor i deras utveckling för att göra det där lilla extra.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Padlet! Vi har 1-1 med iPads och har använt gratisappen Padlet som en planerings, schema, instruktions & kommunikations plattform. Detta då det varit enkelt att dela saker med eleverna över Padlet, då det inte behövts några konton för eleverna då de har kunnat ta del av och kommunicera med öppna klassrum genom att använda QR-koder.

Lena Ribbhammar

Skärstaddalens 
förskoleområde
Jönköping

Presentation

Presentation av Lena Ribbhammar

Nominerad tillsammans med Christina Larsson

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är legitimerad förskollärare och har alltid tyckt att digitala verktyg är roligt att använda i undervisningen. Under en period arbetade jag som förskolechef och då blev rollen att se till att det skulle finnas digitala verktyg i verksamheten. Men i september 2018 valde jag att gå tillbaka och arbeta tillsammans med barnen i förskolan. Jag fick arbete i Kaxholmen och arbetar med barn på en syskonavdelning. Det är fantastiskt roligt och utmanande att göra skillnad för alla barn och möta dem utifrån deras förutsättningar i min undervisning. Dessutom hade jag förmånen att få vara med på Jönköpings kommuns satsning på digitalt lärande. Detta underlättade för mig att utveckla mitt, mina kollegors, barnens och till viss del föräldrarnas digitala lärand

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Barnen i förskolan lär sig mycket genom att få använda digitala verktyg som ett naturligt redskap. De blir producenter av film, lär sig källkritik genom att göra film med hjälp av olika appar och green-screen. Barn lär sig tidigt hantera de digitala verktygen och hittar egna användningsområden. I min förskolegrupp hade jag barn som kom på att vi kunde använda greenscreen tillsammans med iMotion. Snögubben hamnade på en strand och smälte långsamt i solen.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Min undervisning med digitala verktyg gör att vi lär oss tillsammans med barnen. De digitala verktygen fångar barnen och de fascineras av de möjligheter som tekniken har. Digitalieringen skapar många möjligheter att involvera föräldrar i barns lärande och lärprocesser, möta olika språk, göra barnen självständiga och kreativa i sitt utforskande.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Tack vare att det finns inskrivet i läroplanen så kan jag som pedagog hänvisa till styrdokumenten när jag pratar med pedagoger, politiker eller andra intressenter. Det gör också att kommunerna måste satsa på den digitala tekniken i verksamheten.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Det finns ganska många favoritappar såsom Cloud QR, Green Screen, iMotion och Puppet pals. Med hjälp av green screen involverade vi alla föräldrar i verksamheten. Vi fick ta bilder på alla föräldrar mot vår gröna vägg. Vi ”monterade” vårdnadshavarna i olika miljöer och gjorde Qr-koder. Detta blev en spännande föräldrajakt när barnen ville hitta just sina föräldrar. Detta väckte intresse och nyfikenhet hos både barn och föräldrar kring vårt arbete med digitala verktyg.

Vi har även haft hjälp av föräldrar att granska material på olika modersmål för att med hjälp av Qr-koder kunna låta barnen få höra sånger, sagor och ord på sitt och kompisarnas modersmål. Barnen har tillsammans gjort och redigerat filmer. Det finns så många möjligheter.

Linda Bjällerstedt

Bjurhovdasmyckets 
förskola
Västerås

Presentation

Presentation av Linda Bjällerstedt

Nominerad tillsammans med Sara Bergström

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är en 41-årig Förskollärare som tillsammans med min kollega Sara brinner för att kombinera IT med estetiska ämnen i förskolan.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Genom IT kan vi finna vägar för att varje enskilt barn ska få förutsättning till utveckling och lärande. I kombination med drama blir IT ytterligare ett verktyg att uttrycka sig med. Det ger dem större makt i sitt eget kunskapande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De hjälper oss att i större utsträckning göra lärandet lustfyllt för barnen. Vi kan skapa miljöer, kommunicera på olika sätt och utmana barnen i sitt utforskande där de för tillfället är.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– För fyra år sedan började vi vårt arbete med att kombinera estetik och IT i förskolan. Vi kan nu med stolthet och kunskap fortsätta förnya vår undervisning och samtidigt utmana oss själva i vår roll som pedagog.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Eftersom vi arbetar tvärvetenskapligt i förskolan så är youtube en av de appar vi använder för att komma åt alla delar i läroplanen. Med den kan vi genom projektorn skapa miljöer och stämning, vi kan resa vart vi vill och utforska okända platser. Detta ger barnen motivation att med hjälp av olika digitala verktyg söka mer kunskap. Genom vår egen youtubekanal kan vi med hjälp av drama lyfta och belysa alla delar i läroplanen på ett lustfyllt sätt.

Linda Eriksson

Karlbergsskolan
Köping

Presentation

Presentation av Linda Eriksson

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är en engagerad förstelärare som jobbar på en 7-9 skola som MA/NO-lärare och IT-pedagog.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Med IT lyckas jag att få eleverna att utvecklas i deras fulla potential och möjligheterna ökar att fler elever når målen. Jag kan med hjälp av IT erbjuda eleverna många olika sätt att visa sina kunskaper på och därmed individanpassa undervisningen för mina elever.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Min lärarroll förändras genom att öka mina möjligheter och jag kan använda digitala verktyg för att skapa kreativa lektioner och höja elevernas motivation. Så många dörrar och möjligheter skapas med hjälp av IT. Vi kan visa omvärlden hur eleverna skapar och deras prestationer behöver inte bli en ”skrivbordsprodukt”. Vi delar med omvärlden och får feedback av en autentisk publik.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Digitala verktyg och programmering har under en längre tid funnits med i min undervisning som ett naturligt inslag så det är en bekräftelse på att jag tänker rätt. För mig är det ett naturligt verktyg i min undervisning. Jag har under flera år arbetat med programmering med mina elever. Där kan eleverna visa sin analytiska, logiska och problemlösningsförmåga.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– En av mina favoriter, om jag bara får välja en är quizlet, där eleverna får möjlighet att lära sig begrepp/glosor med mera. Både genom att öva själva inför ett examinationstillfälle men också i klassrummet tillsammans i tjänsten ”live” där det handlar om kommunikation och samarbete för att nå ett bra resultat.

Linda Lie

Faktoriet
Eskilstuna

Presentation

Presentation av Linda Lie

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Mitt namn är Linda Lie och jag arbetar i som matematik- och tekniklärare på Fristadsskolan i Eskilstuna.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Att arbeta med digitala verktyg gör att jag kan skapa ett inkluderande klassrum. Ett klassrum där alla får möjligheten att utvecklas utifrån sina förutsättningar med stöd av vår digitala värld.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De digitala verktygen underlättar för mig som lärare att ge mina elever mer individualiserad undervisning. Jag kan ge respons under arbetets gång mer kontinuerligt när undervisningen sker digitalt. Jag kan svara på frågor mer individuellt och när eleven behöver vilket inte alltid är mitt under ordinarie undervisningstid. Jag kan möta upp olika inlärningsstrategier via våra digitala tjänster eller låta de elever som vill vara förberedda innan lektionen på innehållet för dagen vara det.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– I dag i och med digitaliseringens härliga framväxt satsar många skolor på digitala läromedel vilket känns spännande. Vi har tillsammans provat fram många olika varianter av läromedel för att hitta vad som passar just vår skolas behov. I och med digitaliseringen kan jag skapa tillgängliga lektioner även om du råkat vara sjuk eller borta under ett lektionsmoment. Detta gör att vi har de bästa förutsättningarna att minska känslan av att missa viktiga saker om någon är borta. En känsla som lätt kan skapa stress hos många elever.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Just nu är min favoritwebbtjänst PearDeck.Det är en sida där jag med hjälp av en google presentation som jag skapat länkas till PearDeck. När genomgången startar går eleverna in på PearDeck och anger en specifik kod. På varje skärm visas då samma bild som jag projicerar upp på tavlan, när jag som lärare byter bild i presentationen byts bilden med automatik på elevens skärm. Detta gör att undervisningen/presentationen blir tillgänglig för samtliga i klassrummet oavsett om du sitter långt bak eller långt fram i salen. Härligt, alla får känslan av att vara mera delaktiga. Jag använder mig även mycket utav Studi.se som är en tjänst med genomgångar och övningar där nästan alla våra olika skolämnen finns. Det fantastiska med den tjänsten är att den finns översatt med ljud och text på många olika språk. Jag kan om jag vill visa en genomgångsfilm på till exempel arabiska med svensk text för att skapa ett mer inkluderande klassrum.