2018

Ulrica Elisson Grane

Ullvi skola
Leksand

Presentation

Presentation av Ulrica Elisson Grane

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som lärare i åk 5-6 på en byskola utanför Leksand, där jag undervisar i ma, sv, so, no och tk. Från och med detta läsår är jag även digitaliseringsutvecklare i Leksands kommun där min roll är att pedagogiskt stödja andra pedagoger i digitaliseringen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Lärandet fördjupas och utvecklas där de får jobba kollaborativt och kreativt, vilket väcker en lust och nyfikenhet. Alla ges möjlighet att jobba utifrån samma förutsättningar. Deras tankar och reflektioner synliggörs tydligare och den digitala responsen på varandras texter utvecklar samtidigt deras egna texter.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag kan följa elevernas hela lärprocess och utifrån det har jag större möjligheter att utmana och stötta eleverna på rätt nivå, men också planera och lägga upp min undervisning utifrån hur eleverna lär sig mest och bäst. Det möjliggör även till ett förenklat samarbete med mina kollegor.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Det blir ingen större skillnad i min egen undervisning då jag redan sedan många år jobbar utifrån det som nu är inskrivet i läroplanen. Även programmeringen har varit en naturlig del av min undervisning redan från åk 1.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– De digitala verktygen som jag använder ska vara en hjälp för att förbättra och utveckla undervisningen. Några verktyg är Padlet, Classroomscreen och de olika Google verktygen. Padlet och Google verktygen för att arbeta kollaborativt och ge respons och Classromscreen för att ge stöd och struktur för eleverna.

Veronica Lundin

Snäckbackens förskola & skola
Sollentuna

Presentation

Presentation av Veronica Lundin

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är förskollärare och utbildade mig i Gävle. Jag flyttade vidare till Sollentuna och arbetar nu sedan 9 år tillbaka på Snäckbackens förskola & skola. Upplever mig själv som nyfiken och intresserad av allt som driver vår undervisning i förskolan framåt. För cirka 7 år sedan vaknade mitt intresse för lärande med digitala verktyg då vi köpte in ett antal iPads till verksamheten. Jag har sedan dess i mitt arbete som digital utvecklingsledare på Snäckbackens förskola & skola möjlighet att tillsammans inspirera mina kollegor att använda sig av olika digitala verktyg i undervisningen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Inom förskolan innebär det att våra barn ges möjlighet att möta IT i tidig ålder. Det medför att de är väl bekanta med IT och får med sig verktyg att hantera den digitala utvecklingen när de kommer till skolan. Våra barn har nu också möjlighet att bli bemötta i sitt lärande på den nivå de befinner sig. Det kan vara barn med annat modersmål än svenska eller barn med funktionsnedsättning som får ett nytt verktyg att till exempel kommunicera med.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De digitala verktygen hjälper mig att på ett lustfyllt sätt bidra till att stimulera barnets lärande genom att göra undervisningen spännande och utforskande. De bidrar också till att jag kan variera min undervisning och individ anpassa den. Jag har möjlighet att på ett smidigt sätt hantera genomförandet av undervisningen, utvärderingen, uppföljningen och dokumentationen mer effektivt med hjälp av digitala verktyg.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Min undervisningen kommer inte förändras så mycket då vi på min förskola redan använder någon form av digitala verktyg dagligen. Förändringen blir istället att vi nu har en reviderad läroplan som vi kan luta oss mot om vi stöter på motstånd från kollegor, huvudmän eller vårdnadshavare. Vi kommer fortsätta att utforma undervisningen med syfte att ge barnen ett kritiskt förhållningssätt runt digitalisering och användandet av de digitala verktyg vi har på förskolan.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag använder gärna en app som vänder sig till de yngsta på förskolan, 1-2 åringarna. Appen passar också bra då vi på min förskola har barn med hörselnedsättning eller som är döva. Appen heter Sound Touch och finns i olika versioner. Appen har många gånger hjälpt mig som pedagog genom att skapa kontakt med nyligen inskolade barn som barn med annat modersmål än svenska eller barn med funktionsnedsättning. Jag har sett många barn skapa nya kontakter oavsett vem hen är. Appen ökar också barnens ordförråd inom många olika kategorier och det är möjligt att ändra språk i appen. Barnen lär sig att handskas med ett digitalt verktyg redan i början av sin utbildningstid och de tränar på turtagning vilket är viktigt att ha med sig vidare i livet.

Veronie Lejonord

Stocksätterskolan
Hallsberg

Presentation

Presentation av Veronie Lejonord

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag arbetar på Stocksätterskolan i Hallsberg. I min tjänst ingår ett IKT-ansvar samt biträdande rektorsuppdrag men först och främst är jag textillärare på skolan. Mitt arbete som IKT-ansvarig handlar om allt mellan att utveckla arbetssätt och undervisning till att stötta med lösenord och rent tekniska delar. Jag är också mellanhanden mellan kommunens IT-avdelning och vår skola samt förvaltningens IKT-strateg/pedagog och skolans personal. Som slöjdlärare driver jag arbetet med att ta in de digitala verktygen i slöjden, både vad gäller dokumentation men också i det praktiska med Lilypads mm och försöker sprida detta i kommunens slöjdnätverk. Som person är jag kreativ, lite av en IT-nörd och gillar kombinationen i mitt arbete. Att få vara en del i utveckling och förändring och då främst när det kommer till det digitala är något jag brinner för och då främst för att det ska komma våra elever till lust och lärande.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
 Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
 De digitala verktygen öppnar upp för fler metoder och möjligheter att nå alla elever och göra undervisningen mer individanpassad. Det främjar också det kollaborativa lärandet samt främjar formativ undervisning och bedömning vilket leder till att lärandet synliggörs och framförallt för eleverna själva. Att förbereda eleverna på det digitala samhället och allt vad det innebär med internet, sociala medier, källors trovärdighet osv kräver en undervisning och ett lärande med stöd av det digitala.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
 Det ger mig möjligheter att individanpassa och bedriva en formativ undervisning med omedelbar responsmöjlighet. Det underlättar för mig att ha elevernas skolarbeten tillhands på ett och samma ställe. Jag utmanas också i att använda eleverna och deras digitala kunskaper som resurser i klassrummet. Att lära tillsammans blir tydligt och framförallt en resurs.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
 Det arbetssätt som jag har använt och som jag har sett ger resultat och kanske framförallt lust till lärande får den plats och det utrymme jag redan tidigare skapat för att jag sett dess betydelse.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
 Bloggen är det verktyg som ligger mig varmast om hjärtat på grund av att det synliggör elevernas lärande men också skapar utrymme för elevernas delaktighet och inflytande. Bloggen är en plattform där vi i skarpt läge ges möjlighet att arbeta med alla elevernas digitala kompetenser och att utveckla deras förmågor i att bli medvetna samt kritiskt granskande internetanvändare. I slöjden arbetar vi med Teams/Onenote där eleverna dokumenterar sitt slöjdarbete och där jag som slöjdlärare kan ge respons. Här samlas måluppfyllelse, beskrivningar, länkar med mera.

Zokaa Youssef

Språkcentrum/modersmålsenheten
Botkyrka

Presentation

Presentation av Zokaa Youssef

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är språklärare (arabiska/engelska). Nu undervisar jag i arabiska.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Användning av IT förändrar motivationen, är språkstimulerande, mer delaktiga och elever som är engagerade i sin språkutveckling, ger inflytande över sitt eget lärande, roligare sätt att lära sig språket, främjar elevernas lärande och ökar måluppfyllelse hos eleverna,

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Användning av it ger mer ordning och reda i arbetet. Det har blivit lättare för både lärare och elev att hålla ordning och reda på sitt material. Möjligheten att tala till många sinnen, bättre möjlighet att kontunerligt bedöma elevens individuella kunskapsnivå och utveckling samt att ge förmativoch summativ bedömning. Vilket ökat förutsättningar för bättre studieresultat, bättre kommunikation mellan lärare och elev och mellan skola och hemmet.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– En ny syn på kunskap i skolan. Nya förmågor och kompetenser utvecklas via digitala verktyg. Alla elever ges samma förutsättningar för delaktighet i sammhället.

Ökad användning av IT i skolan bland elever och lärare med en genomtänkt pedagogik leder till ökat engagemang och ökat intresse för studierna hos eleverna vilket leder Till bättre studieresultat.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Googleclassroom, då den underlättar arbetet för mig och eleverna. Jag skapar och samlar uppgifter papperslöst. Både jag och eleverna har överblick över allt innehåll. Möjlighet till formativ och summativ bedömning. Det blir tydligt för eleverna hur och vad som ska göras. Fler elever kommer igång snabbare.

Åsa Nilsson

Rösberga förskolecenter
IKT-nätverket för förskolan i 
Södertälje kommun

Presentation

Presentation av Åsa Nilsson

Nominerad som en del i IKT-nätverket för förskolan i 
Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är förskollärare och ateljerista. Jag arbetar med skapande på olika sätt tillsammans med alla barn på förskolan. I det arbetet använder vi oss av digitala och analoga verktyg.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Kunskap om IT ger oss möjlighet att vara producenter, och inte enbart konsumenter av IT. Kunskap genererar inflytande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De ger mig utmaningar och möjlighet att utveckla mitt skapande tillsammans med barnen.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Det kräver att jag är med på tåget, att jag tar tag i utmaningarna som det skapar. Att jag är intresserad och nyfiken.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag använder hittills mest olika digitala verktyg som tex USB mikroskop och webbkamera. iMotion är nog den app vi använt mest, att göra egna filmer med hjälp av den är det roligaste just nu.

Karin Landeklint

Grossbolsskolan
Forshaga

Presentation

Presentation av Karin Landeklint

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är ämneslärare som jobbar i åk 4-6 med No/teknik. Jag har även teknik i 3:orna. Totalt jobbar jag i 8 klasser vilket skapar en röd tråd i no/teknikämnena.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det finns många sätt att förnya lärandet för eleverna. Men jag anser även att IT fördjupar elevernas lärande då man kan nå eleven på fler plan. Jag använder mig av it och digitala verktyg för att stärka eleverna oavsett vilken nivå de ligger på. Elever som har svårigheter kan få hjälp genom att jag lägger ut filmer och instruktioner i förväg på classroom, men även de starkare eleverna kan bli triggade av detta för att komma mer förberedda och kunna ställa fler frågor under lektionerna. Dom elever som vill kan sedan gå tillbaka och kolla igen på det material vi gått igenom för att befästa sin kunskap ytterligare. Elever på min skola är inte starka i att använda digitala verktyg så detta är något jag jobbar med kontinuerligt genom bearbetning av texter, dokumenterande i form av film och foto. Allt för att alla elever ska få chans att visa sina kunskaper på bästa sätt. Detta är även viktigt för att eleven ska lära sig hur den själv lär och påvisar sin kunskap.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det påverkar mig på det sättet att jag har större möjlighet att nå ut till mina elever. Jag kan även för- och efter kommunicera med eleverna och på detta sätt optimera undervisningen.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Kommunen har fått mer krav på sig att digitalisera och skapa förutsättningar för mig som lärare genom inskrivningen i läroplanen. Detta gör att elever från åk 4 och uppåt idag har 1-1 undervisning med croomebook. Även de lägre åldrarna har tillgång till cromebooks vilket gör att jag kan starta mitt arbete redan i de lägre åldrarna.

 

2017

Alla nominerade till Guldäpplet 2017 – lista och karta


Presentation

Presentation av Alla nominerade till Guldäpplet 2017 – lista och karta


De nominerade till Guldäpplet 2017 presenterar sig. Zooma in/ut med +/-knappen. För kartan i helbild, klicka symbolen i höger överkant.

Nominerade till GULDÄPPLET 2017 (sorterade efter kommun)

 

Carolina Sanderbergskolförvaltningen i Alvesta kommunAlvesta
Toomas AadliSven EriksonsgymnasietBorås
Hanna ForsbergViktor Rydberg Gymnasium, DjursholmDanderyd
Emma NääsJonslundsskolaEssunga
Jenny EnglundLinghedsskolaFalun
Marcus HenrikssonLugnetgymnasietFalun
Johan AnderssonForshagaakademinForshaga
Anders RandlerWisbygymnasietGotland
Marianne Åbom LöfgrenAlleskolanGotland
Monica Norströmgrundskola LyckåkerskolanGotland
Bengt SondénIndividuella alternativet, Hvitfeldtska gymnasietGöteborg
Cecilia LindJohannebergsskolan Elyseeum, MontessoriGöteborg
Daniel EdvardssonSantosskolanGöteborg
Sara TadiHammarkullsskolan i AngeredGöteborg
Annika Eriksson BullingBrottkärrsskolanGöteborg, Askim-Frölunda-Högsbo
Felix Gyllenstig SerraoFrölundaskolanGöteborg, Askim-Frölunda-Högsbo
Veronie LejonordStocksätterskolanHallsberg
Åsa Eriksson NylinStocksäterskolanHallsberg
Markus HulanderJutarumsskolanHalmstad
Martina BystedtJutarumsskolanHalmstad
Camilla GöranssonGantofta SkolaHelsingborg
Eva SvenssonLaröds skola, byter ht-17 till GustavslundsskolanHelsingborg
Maria Josephina LindqvistDalhems förskolorHelsingborg
Petter DanielssonHofors Kommun Elevhälsa och stödHofors
Annika SjödahlGröna Dalenskolan (fr.o.m. augusti 2017)Håbo
Linda SvanbergJärfälla gymnasium, Järfälla.Järfälla
Eva FurehillÖxnehagaskolan i HuskvarnaJönköping
Marija GustafssonSandagymnasietJönköping
Anna NordStagneliusskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Anna-Karin AlmswikAxel WeüdelskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Daniel NilssonStagneliusskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Hans GustavssonJenny NyströmsskolanKalmarsunds gymnasieförbund
Jessica ErikssonSundsta gymnasiet i KarlstadKarlstad
Mikael BrolinSandbäcksskolanKatrineholm
Niklas JohanssonJärvenskolan SödraKatrineholm
Maria FranzénHögåsskolanKnivsta
Karolina KlingborgHålta skola F-6Kungälv
Tomas AndersenUllvigymnasietKöping
Ingela WiklundHjalmar LundbohmsskolanLapplands gymnasium (Kiruna)
Stina BjörnströmLapplands gymnasium KirunaLapplands gymnasium (Kiruna)
Susanne NiemiLaestadiusskolaLapplands gymnasium (Pajala)
David NordqvistDe la GardieymnasietLidköping
Jessica TidblomDe la GardieymnasietLidköping
Magdalena FasténDe la GardieymnasietLidköping
Mikael EklundLBS Kreativa Gymnasiet LinköpingLinköping
Marie-Helen MenmarkAntnässkolanLuleå
Veronica WendinNya Läroverket, BergnäsetLuleå
Tomas AudhavResidensskolanLuleå
Otto VretareGymnasieskolan VipanLund
Patrik OlssonkatedralskolanLund
Johan AlmHolmaskolanMalmö
Magnus RosshagenMediaGymnasiet – Nacka StrandNacka
Magnus WelanderYBCNacka
Mathias RosenqvistMediaGymnasiet – Nacka StrandNacka
Mattias ÅmanMediaGymnasiet – Nacka StrandNacka
Stella SavvidouBoo Gårds skolaNacka
Stefan NilssonEnebyskolanNorrköping
Anna BäckbroPartille KommunPartille
Eva SöderbergVallhamra skolaPartille
Frida LindénVallhamra skolaPartille
Jenny BolanderFurulunds skolaPartille
Nina AgeliiUgglums skola, Partille kommunPartille
Christina StrandThorén framtid, RonnebyRonneby
Fredrik NormanBessemerskolanSandviken
Ida RudinSteningehöjdens skolaSigtuna
Emma ForsbergHelenelundsskolanSollentuna
Greger RavikHelenelundsskolanSollentuna
Kim JensenGärdesskolanSollentuna
Théreés EklundUtbildning SilverdalSollentuna
Cecilia Christiansen nominerad tillsammans med Ulrihca MalmbergCarlssons SkolaStockholm
Lina BokströmABF StockholmStockholm
Mia-Lena GustermanEriksdalsskolanStockholm
Savina TamboriniSpråkcentrumStockholm
Ulrihca Malmberg, nominerad tillsammans med Cecilia ChristiansenCarlssons SkolaStockholm
Asta Grubb (nominerad tillsammans med Sarah Thungström, och Monica Pettersson)S:t OlofsskolanSundsvall
Jimmie NordbergLucksta SkolaSundsvall
Monica Pettersson, nominerad tillsammans med Asta Grubb och Sarah ThungströmS:t OlofsskolanSundsvall
Peter BlomqvistStöde skolaSundsvall
Renee DiazInternationella Engelska Skolan SundsvallSundsvall
Sarah Thungström, nominerad tillsammans med Asta Grubb och Monica PetterssonSt OlofsskolanSundsvall
Maria GlaweSöderslättsgymnasietTrelleborg
Jay AlmasiTibble Fristående GymansiumTäby
Jay Almasi och Henrik MickosTibble Fristående GymansiumTäby
Maria ReseniusUddevalla VuxenutbildningUddevalla
Therese ÖbergRunby skolaUpplands Väsby
Elisabet JagellVäxthusets skola (ev nu Valsätraskolan)Uppsala
Emelie HahnGränbyskolan, Uppsala (fr.o.m. aug 2017)Uppsala
Anne DahlinEkebyskolanVallentuna
Lina Bårdskär BarbaVellinge Lärcenter och SundsgymnasietVellinge
Mattias NylanderSundsgymnasiet/Vellinge lärcenter Vellinge kommunVellinge
Jenny VikingLuktärtens förskolaVästerås
Linda Bjällerstedt o Sara BergströmBjurhovdasmyckets förskolaVästerås
Mari HäggqvistVillebrådets FörskolaVästerås
Carita Fall, nominerad tillsammans med Magge de BernardoKvicksunds förskolaVästerås
Carolin HögströmPiltorps förskolaVästerås
Magge de Bernardo, nominerad tillsammans med Carita FallKvicksunds förskolaVästerås
Sara BergströmBjurhovdasmyckets förskolaVästerås
Per Klassonskolförvaltningen i Växjö kommunVäxjö
Sverker AhrentYstad GymnasiumYstad

Anders Randler

Wisbygymnasiet
Gotland

Presentation

Presentation av Anders Randler

Vem är du och vad jobbar du med?
– Mitt fokus har varit, är och kommer alltid att vara, att visa och förklara för elever hur vacker och enkel matematiken är. Att hjälpa kollegor att göra samma sak (även överfört till andra ämnen) är också något jag brinner för.

Jag är även certifierad lärarutbildare för Apple och Apple Distinguished Educator. Som sådan får jag möjlighet att sprida mina idéer till andra pedagoger och även få inspiration från dem. I min gymnasielärarroll använder jag både traditionella metoder och digitalt förstärkt lärande som t ex flippat klassrum, skapa läromedel tillsammans med elever, etc. På så vis kan jag utnyttja det bästa av två världar och ge mina elever en rik och mångsidig undervisning som förhoppningsvis berikar deras lärande.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Genom att låta elever ta del av mina genomgångar via inspelade genomgångar får jag mer tid i klassrummet. På så vis får vi tid att föra de så viktiga diskussionerna om matematikens olika delar. Jag hinner hjälpa alla på deras nivå. Dessutom tvingas jag hålla en hög kvalitet på mina genomgångar och mitt material eftersom det skall publiceras. Att samarbeta med elever runt skapande av läromedel känns fantastiskt.

Eleverna känner att de får en djupare förståelse av begrepp och teori och de blir stolta över det vi publicerar. Vi arbetar dessutom på Engelska, vilket gör att vi kan publicera globalt. Både dessa huvudspår hade varit fullständigt omöjliga att följa utan IT-stöd.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Genom att göra eleverna mer aktiva i sitt lärande (se filmer innan lektioner, skapa läromedel med mig) känns det som att jag kommer närmare mina elever och deras lärande.

Jag får mer tid att sitta ned och diskutera teorin. Det skapar en vi-känsla som jag uppfattar som väldigt positiv för elevernas lärande. För mig innebär det en hel del extra arbete då jag skapar filmer etc, men jag har igen det på lektionerna då jag känner att jag hinner med mina elever – vilket förstås är det mest centrala för mig som pedagog.