2017

Anna Bäckbro

Partille Kommun

Presentation

Presentation av Anna Bäckbro

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag läste till förskollärarare i Uppsala och tog examen 1999. I Partille kommun har jag arbetat sedan år 2000 i förskola och förskoleklass.

Jag arbetar 50% som förskollärare/utvecklingspedagog på två förskolor i Sävedalen och 50% centralt i kommunen som utvecklingsledare för kommunens alla förskolor och förskoleklasser.

I båda mina roller arbetar jag dagligen med att stötta pedagogerna i det digitala på olika sätt. Jag visar på fördelar, delar goda exempel, introducerar nya arbetssätt, metoder och strategier. Jag har också arbetat med programmering med hjälp av tex bee-bots. Här ser jag också bara möjligheter och har tom programmerat robotar med 2-åringar.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– De digitala verktygen kan få barn att förstå sin omgivning och inte minst – att lyckas! Många gånger kan även tekniken hjälpa barnen att kunna förmedla och berätta om sin nyvunna kunskap vidare, som de annars inte hade kunnat.

I mitt arbete med programmering med förskolebarnen har jag sett många barn blomma, inte minst de barn som vi annars har svårt att nå.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det är viktigt för mig att det digitala hjälper oss i det vi redan gör och hjälper oss att utveckla vårt arbete. ”Det digitala ska inte vara en egen grej”. som exempel ska Ipads och appar vara ett verktyg i vår undervisning på förskolan och inte en spelmaskin. Jag vill att man ska tänka : ”Vad ska vi göra nu, vilket målstyrd process arbetar vi med och hur kan de digitala verktygen vara ett stöd i detta?”

Jag brinner också mycket för pedagogisk dokumentation där barnen är delaktiga i både dokumentation (ta egna foton med ipad) och reflektion kring det som dokumenterats tex genom att projicera foton och annan dokumentation på väggen eller på golvet.

 

Anna Nord

Stagneliusskolan
Kalmarsunds gymnasieförbund, Kalmar

Presentation

Presentation av Anna Nord

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är gymnasielärare i svenska och historia och även utbildad speciallärare inom språk-, läs-, och skrivutveckling. Jag har haft förmånen att inspirera kollegor och andra lärare till att arbeta med språkutveckling i olika ämnen.

Min undervisning präglas av inkluderande arbetssätt med stödstrukturer. Hjärtefrågan för mig, som lärare, handlar om hur läsförståelsen kan bli bättre hos elever med hjälp av lässtrategier med fokus på den gemensamma läsningen i klassrummet.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag arbetar mycket med att ge elever feedback under skrivprocesser och med stöd av IT kan jag skapa möjligheter att få elever att se sin egen roll i lärandet, bidra till att elever får syn på sin egen utveckling i skrivandet.

IT är för mig ett verktyg för att synliggöra lärandet för elever.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– I mitt arbete med den gemensamma läsningen i klassrummet är inlästa läromedel en tillgång i undervisningen. Digitala verktyg ger mig möjligheter att skriva feed back i form av specifika färgmarkeringar i elevers texter, både under processen och efteråt, vilket har visat sig utveckla mina elevers skrivande.

 

Anna-Karin Almswik

Axel Weüdelskolan
Kalmarsunds gymnasieförbund, Kalmar

Presentation

Presentation av Anna-Karin Almswik

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare på SFI. Nu arbetar jag med vuxna elever som läser och skriver på sina modersmål, kurs B och D, vilket betyder en kurs med nybörjare och en kurs där eleverna kan mer svenska. Jag arbetar också med att integrera det svenska arbetslivet i undervisningen.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elevernas lärande förnyas genom möjligheten till individuellt anpassade stöd. Alla elever kan med hjälp av en lärare med kompetens kring olika digitala hjälpmedel få stöd i just det som behövs. Det gäller att känna sina elever och hitta rätt vägar.

På SFI ska vi utmana och stötta både elever med god studievana och de som aldrig har gått i skolan, en utmaning där dagens digitala hjälpmedel är ett stort stöd. Det kan handla om lässtöd, skrivstöd, bild och tal kombinerat, lyssna och härma osv, osv.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De underlättar mitt arbete och ger en möjlighet att lättare ha en mer varierad undervisning. Jag och mina elever kan både arbeta tillsammans och enskilt på olika sätt inom samma arbetsområde.

 

Anne Dahlin

Ekebyskolan
Vallentuna

Presentation

Presentation av Anne Dahlin

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare sedan 18 år och älskar läraryrket eftersom det ger så många spännande utmaningar och möjligheter till kreativitet i det dagliga arbetet.

Jag är grundskollärare 1-7, med språklig inriktning. Sedan augusti 2017 är jag global förstelärare inom IKT i Vallentuna kommun.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Möjligheterna till individualisering och inkludering ökar. Eleverna kan lära och ta till sig undervisning, presentera förmågor och kunskaper på många olika sätt. Deras möjligheter till samarbete och kreativitet ökar. Undervisningen ger eleverna möjlighet att förberedas för arbetssätt som matchar arbetslivet genom tex delade dokument, publicering av arbetet osv. Omvärlden bjuds in i klassrummet på ett naturligt sätt.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De ger mig möjlighet att visualisera och variera undervisningen avsevärt. Jag är inte styrd av tid och rum, tillgängligheten är en viktig faktor. Kreativiteten och elevinflytandet ökar.

Med ett inkluderande arbetssätt ökar motivationen hos eleverna, de blir mer aktiva, samarbetar och lär av varandra. Jag kan lättare individualisera samt följa arbetets gång.

Lärandeprocessen blir tydligare för både mig och eleverna. Bedömning kan ske direkt vid aktiviteterna i klassrummet. Jag föreläser mindre nu än tidigare, då eleverna hittar fakta via internet och andra digitala resurser, och kan stället lägga mer tid på individuellt stöd och fördjupade diskussioner i klassrummet.

 

Annika Bülling

Brottkärrsskolan
Göteborg

Presentation

Presentation av Annika Bülling

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lågstadielärare på Brottkärrsskolan, där jag även är IKT ansvarig. Det som drivit mig till att bli lärare är att få vara tillsammans med barnen, och att kunna göra något bra för dem, lära tillsammans med barnen. Jag gillar att lära ut i olika former, hitta nya vägar och arbetssätt. Vissa dagar blir det inte riktigt som man tänkt sig, då brukar jag tänka hur jag kunde ha gjort det annorlunda. Läraryrket är ett levande yrke som aldrig blir tråkigt, det finns alltid saker att bli bättre på och man möter nya individer hela tiden.

Vi på Brottkärrsskolan är intresserade av att använda oss av digitala verktyg i vår undervisning. Det gör att det är extra roligt att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper kring att arbeta med digitala verktyg i det kollegiala lärandet. Jag använder olika digitala verktyg i min undervisning så som smartboard, iPads, digitalkamera, datorer och Blue-bot som är en programmerbar robot.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Att använda digitala verktyg i undervisningen är ett stöd i elevernas kunskapsutveckling, där jag som pedagog ges möjlighet att ha en varierande undervisning, samt kunna anpassa undervisningen utifrån elevers individuella behov. Eleverna får möjlighet att använda många av sina sinnen i sin kunskapsutveckling genom detta arbetssätt.

Eleverna är mycket positiva till att använda digitala verktyg då de ser sin kunskapsutveckling konkret och detta i sin tur gör dem motiverade till att fortsätta att lära sig mer. Det visade sig tydligt då vi började använda den digitala delen i deras mattebok, Favorit matematik. Jag ger läxor via den digitala delen och får återkoppling från föräldrar som skriver att eleverna vill ha fler uppgifter. Vi har även använt oss av det digitala läromedlet ”Qnoddarna”, som även det ger barnen lusten till att lära mer.Lära ska vara roligt!

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag som lärare ser enkelheten till individanpassningen genom alla delar i den digitala undervisningen. Sen också den arbetsglädje som jag ser hos eleverna när de får välja om de vill jobba digitalt eller inte.

Det är enkelt för mig som pedagog att följa elevernas arbete i de digitala läromedlen då jag kommer åt dem var jag än är och kan återkoppla ge feedback. Ingen kan säga att dem har glömt boken, den finns alltid på webben!

 

Annika Sjödahl

Gröna Dalenskolan
Håbo

Presentation

Presentation av Annika Sjödahl

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i svenska och engelska och undervisar på högstadiet i Bålsta. Jag har precis bytt jobb och kommer ha större möjlighet att arbeta med IKT i undervisningen.

Jag har arbetat som lärare i snart 18 år och tycker verkligen om mitt yrkesval då det ständigt kräver utveckling av mig som lärare och att man ständigt lär med och av eleverna.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Du kan arbeta mer inkluderande och stöttande då man kan fånga elevers motivation med rörlig bild, autentiska inslag, ge stöd och direkt feedback även om man befinner sig på olika platser.

Eleverna kan hjälpas åt genom att samarbete i olika online verktyg, du som lärare kan bygga in stöd på olika ytor så eleverna kan hitta den kunskap de behöver för att kunna hitta strategier för att gå vidare om de kör fast, som t ex olika skrivmallar och instruktioner men även elevexempel som de kan ta del av både i skolan och när de gör uppgifter på egen hand.

Det är lättare att arbeta i ett klassrum som befinner sig både i rummet men även att lyfta ut lärandet och få eleverna att inse att det de lär sig i skolan ha de nytta av utanför klassrummet. Allt detta har blivit möjligt tak vare IT som jag inte kunde ge dem på samma sätt innan jag kunde ge dem det stöd de behövde för att få framåt i sitt lärande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– För mig gav de mer struktur och en möjlighet att ge min tid i klassrummet där den behövs då jag med digitala verktyg kan arbeta för att eleverna får stöd och kan hjälpa sig själv.

Precis i början när jag började med digitala verktyg krävde det mer planering av mig men nu när jag byggt upp min bank har jag en enorm resurs att ösa ur för att ge många fler elever stöd direkt i undervisningen än att de ska behöva vänta tills nästa lektion för att få den hjälpen.

Resurserna delar jag digitalt och hänvisar till så att de lär sig använda dem istället för att be dem vänta på hjälp. Det gör att min tid allt mer kan ägnas åt att instruera och lära ut kunskap som inte kan läggas digitalt.

 

Asta Grubb

S:t Olofsskolan
Sundsvall

Presentation

Presentation av Asta Grubb

Nominerad tillsammans med Sarah Thungström och Monica Pettersson

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskollärare i en förskoleklass, där vi har en mångfald av elever med annat modersmål än svenska.

Jag har jobbat som förskollärare i 37 år, här på S:t Olofsskolan har jag varit i i 16 år. Jag ansvarar för genre och språkarbetet tillsammans med en kollega för våra tre försoleklasser, så att undervisningen ska bli likvärdig.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– När eleverna skriver på dator eller platta så blir det snygga bokstäver genast, de ser att texten växer snabbt, lär sig hitta och känna igen bokstäverna på tangentbordet. Flera barn som inte kan svenska, har lärt sig engelska genom spel.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det är till hjälp vid inlärning av svenska språket, att snabbt kunna titta och hitta bilder och fakta om något vi pratar om. Vi skriver gemensamma texter på whiteboarden och eleverna ser vad, och hur vi skriver ord och meningar.

 

Bengt Sondén

Individuella alternativet, Hvitfeldtska gymnas
Göteborg

Presentation

Presentation av Bengt Sondén

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som lärare på individuellt alternativ på Hvitfeldtska. Verksamheten vänder sig till elever som har olika inlärningssvårigheter (ofta med diagnos) och består idag av cirka 60 elever, fördelat på fyra klasser. Våra elever behöver lugn och ro, strukturerad undervisning och framförallt – tid. Vi jobbar också med små klasser och hemklassrum – allt för att skapa goda förutsättningar för inlärning.

Jag var med och startade upp en särskild IT-media inriktning för ett antal år sedan – då jag tidigt såg att många av våra elever som hade jättesvårt med svenska/matte/engelska – många gånger kunde prestera otroligt fina arbeten med datorns hjälp. Självfallet läser IT-eleverna också sv/ma/eng – men dessutom jobbar vi mycket med foto och film. Eleverna lär sig grundläggande bildredigering i Photoshop och dito filmredigering i Premiere – och resultaten blir ofta otroligt bra – och eleverna kan känna sig stolta! Vi har datorteknik som tillval och har kört olika ”bygg-din-egen-dator” kurser.

För denna IT-klass är jag alltså klassföreståndare, men jag håller även i ämnet Information och kommunikation och möter då alla eleverna på vårt program.

Slutligen har jag även ett IKT-inriktat försteläraruppdrag – riktat mot mitt arbetslag. Detta innebär bland annat ansvar för arbetslagets fortbildning inom IKT.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elevernas lärandekan förnyas på hur många sätt som hels med it, t ex, ständig tillgång till fakta och information via nätet, möjlighet att träna på t ex glosor på ett lustfyllt sätt via digitala flashcards – datorn tröttnar aldrig!

Möjlighet att enkelt och smidigt sammanställa presentationer av egna arbeten på ett snyggt och överskådligt sätt – alla kan lyckas med att få till en snygg – och rättstavad! – presentation (typ Powerpoint) – helt ovärderligt, inte minst för elever med olika typer av inlärningssvårigheter. Den egna datorn innebär också möjlighet för eleven att enkelt komma åt skoluppgifter hemifrån – och även för föräldrar att konkret kunna ta del av, och stödja, elevens arbeten. Det tydliga gränssnittet på vår gemensamma plattform för inlämningsuppgifter – Google Classroom – bidrar också till att skapa ordning och struktur.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– I mycket hög grad. Självfallet innebär det att jag som lärare hela tiden måste hålla mig uppdaterad kring hur de olika verktygen fungerar och vilka möjligheter de erbjuder – men, det är det värt! Bara en sån sak som att man kan skapa självrättande prov… Samtidigt är det inte möjligt att ha koll på allt – men även detta kan många gånger vara positivt, då det ofta visar sig att eleverna har hittat någon ny funktion – då kan lärare och elever lära sig tillsammans och av varandra..

På ett mer övergripande plan, innebär de digitala verktygen också att jag som lärare tagit ett steg tillbaka från den traditionella katederundervisningen – och istället ligger mer fokus elevernas utveckling.

 

Camilla Göransson

Gantofta Skola
Helsingborg

Presentation

Presentation av Camilla Göransson

 Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad lärare i svenska och engelska årskurs 3-9 och undervisar på högstadiet. Jag arbetar med audiovisuella medel i klassrummet för att mina elever ska lära sig med hjälp av
dramatiserade videolektioner och IKT-baserad undervisning för att eleverna ska befästa sina kunskaper lättare och tycker plötsligt att det tråkiga ämnet är riktigt kul.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det här är en del av framtiden – att jobba digitalt och
våga ta plats. Eleverna tränas i alltmer högre grad att ha dessa färdigheter med sig i vuxenlivet. IKT är en av EU:s nyckelkompetenser som vi som lärare jobba med. Egentligen ligger det i hela läraruppdraget att genom elevernas skolgång ska de kunna och hantera alla EU:s 8 nyckelkompetenser. Som språklärare arbetar jag med sju av åtta kompetenser.

Jag har undervisat elever med dyslexi, adhd, autism och språkstörning. Det är viktigt att ha kunskap om hur du ska lägga upp arbetet för dessa elever för att de ska få så bra förutsättningar som möjligt för att nå kunskapsmålen. Generellt är det viktigt för alla elever oavsett diagnos att vara tydlig med intruktioner. Du måste måste också tänka på ditt
taltempo, intonation, lägga in pauser och variera din röststyrka. Det ställer höga krav på dig som lärare. Om du ska ge intruktioner till elever med kort arbetsminne måste du tänka på att begränsa instruktionerna till högst tre åt gången. Du ska också förstärka instruktionerna skriftligt alternativt
spela in din instruktion med video eller ljud så att eleverna kan gå tillbaka för att repetera.

Det är viktigt att du som lärare konkretiserar och förstärker
innehållet i lektionen på flera olika sätt, t.ex. som jag gör, genom visuella och taktila upplevelser samt att variera aktiviteterna i och utanför lektionen för att bibehålla deras koncentration och motivation för ämnet. De flesta elever som är i behov av särskilt stöd behöver en alternativ kommunikation. Därför skapade jag mitt koncept genom att komplettera min undervisning med dramatiserade videoklipp, inspelade textavsnitt och glosor samt i så stor utsträckning som möjligt jobba digitalt med dessa elever. Det här passar alla elever. Det är väldigt viktigt att du har god samverkan med föräldrarna och kollegor så att de kan stötta arbetet.

Samarbete är a och o för att lyckas med uppdraget som lärare. Det är också viktigt att stärka elevernas självförtroende. Därför är just IKT ett viktigt verktyg att använda sig av för att eleverna ska lyckas bättre inom språk.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag arbetar med olika förhållningssätt och
pedagogiska ståndpunkter för att göra språkundervisningen mer intressant för eleverna.Genom att dramatisera mina lektioner för att sedan skapa videolektioner tar eleverna till sig innehållet på ett snabbare och effektivare sätt. Undervisningen fokuserar på måluppfyllelse, det vidgade textbegreppet och att levandegöra språkundervisningen med dramatiserade videoklipp på YouTube. Vidare jobbar eleverna helt med digitala läromedel och plattformar, bloggar och skapar kreativa redovisningar med iPad och Chromebooks.

Jag försöker kombinera olika estetiska uttrycksformer med IKT för att förbättra elevernas språkutveckling.