2017
Patrik Olsson
Presentation av Patrik Olsson
Per Klasson
Presentation av Per Klasson
Har utvecklat ett tänk kring Digital studieteknik, där vi försöker ge eleverna makt över sitt egna lärande, med hjälp av digitala verktyg.
Peter Blomqvist
Presentation av Peter Blomqvist
Petter Danielsson
Presentation av Petter Danielsson
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar i Hofors som ligger i västra kanten av Gästrikland på gränsen till Dalarna. Min officiella titel är IKT-pedagog och jag anställdes för att påbörja kommunens 1-1 satsning som påbörjades för tre år sedan. Mitt jobb riktar sig till elever, pedagoger och skolledning.
– Jag har ett otroligt roligt men ganska spretigt jobb. Allt från att undervisa i programmering och coacha elever på Robot VM till att byta lösenord på mailkonton. Däremellan kommer kompensatorisk utrustning, EU projekt med partnerskolor, fortbildning av pedagoger, hjälpa till med krånglande skrivare, upphandlingar, bollplank rörande GDPR, infrastruktur och en himla massa andra intressanta grejer.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
5-10år
På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag ser framförallt att digitala verktyg ger eleverna ökade möjligheter att se, lära och uppleva, vi kan besöka en annan plats i världen med ett klick, vi kan skapa, dela, lära och lära ut till och från människor från andra kulturer och platser även om vi inte har möjlighet att ta oss iväg och mötas IRL.
– IT erbjuder också fantastiska möjligheter att inspireras, skapa och få vara kreativ i den digitala kontexten. Allt från att designa i CAD och skriva ut med 3D printer till att nå nya verktyg för att programmera och styra maskiner.
Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– På många spännande och intressanta sätt. Det är så kul att kunna erbjuda elever möjlighet att göra praktiska och kreativa digitala arbeten. Mitt jobb blir så mycket enklare när vi har fungerande och flexibla digitala verktyg, det leder fram till att elever kan sätta sin egen prägel på arbetet. Istället för att alla gör exakt samma uppgift på exakt samma sätt kan man nyttja en rad olika verktyg för att skapa sitt eget lärande. Detta både som ett stöd för att prova nya uttryckssätt men även som en digital stötta för den som har svårt med ett fastslaget verktyg som ”alla” ska göra.
Renee Diaz
Presentation av Renee Diaz
Sara Bergström
Presentation av Sara Bergström
Nominerad tillsammans med Linda Bjällerstedt.
På vår avdelning är lärplattan ett utvidgat verktyg och den har en roll i barnens vardag. Våra iPads heter Snillet och Professorn och finns alltid där för barnen att nyttja i sitt kunskapande.
än barnen väljer att färdas. Vi kan med hjälp av drama, IT och lärplattans olika funktioner ge barnen upplevelser som de kan omvandla till kunskap.
Sara Tadi
Presentation av Sara Tadi
Sarah Thungström
Presentation av Sarah Thungström
Nominerad tillsammans med Asta Grubb och Monica Pettersson