Per Dahlbeck
Presentation av Per Dahlbeck
Per Dahlbeck, universitetsadjunkt på fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet och utvecklingssekreterare på Pedagogisk Inspiration i Malmö stad.
Per Dahlbeck, universitetsadjunkt på fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet och utvecklingssekreterare på Pedagogisk Inspiration i Malmö stad.
Caroline Engvall, författare, journalist och föreläsare. Hon arbetar för barns trygghet på nätet och är författare till barnboksserien ”Nollan och nätet” (läsålder 7-10 år) och ”Nollan och nätet JUNIOR” (ålder 3-6 år).
Peter Becker, stiftelsen DIU. Juryns ordförande och initiativtagare till lärarpriset Guldäpplet.
– Arbetet med Guldäpplet är väldigt roligt, då juryn får en inspirerande inblick i mycket av det nytänkande som finns i svensk skola och lärarkår. Många goda beprövade erfarenheter har tidigt kunnat skönjas bland de nominerade, som bloggskrivande och skriva sig till läsning i skriv och lässtart för att ta några exempel. Jag ser Guldäpplet som en spegel av den kunskapsprocess som pågår i svensk lärarprofession, i prövande och skapande av de nya möjligheter som uppstår i det digitala mötet med skolan. Ett särskilt värde är att de nomineringar kollegor och skolledare gör ger en bra bild av utvecklingen. Vi är stolta över det bidrag vi ger till svensk skolutveckling och synliggörande av professionen med arbetet kring Guldäpplet.
Djupare perspektiv: Varför Guldäpplet?
Kontakt:
e-post: peter.becker@diu.se
telefon:070-710 44 53
Robert Fahlgren, fd 2:e vice ordförande Sveriges Lärare, grundskollärare i årskurs 4-9. Medlem i Guldäpplets jury sedan 2008.
Vad är det bästa med att vara med i Guldäpplets jury?
– Att få sitta i Guldäpplejuryn är en fantastisk förmån då man får en möjlighet att ”lära känna” så många drivande, inspirerande och nytänkande lärare. Lära känna via webb, nomineringar och personliga möten. Ta chansen att lära känna dessa lärare du med – de finns på webben där de kan ge också dig inspiration och ett engagemang att jobba med digitala verktyg.
Johan Runesson, fd styrelseledamot Sveriges Lärare, leg lärare i engelska, svenska och musik. Medlem i Guldäpplets jury från och med 2021.
Vad är det bästa med att vara med i Guldäpplets jury?
– Det är att får vara delaktig i processen kring utveckling av den digitala progressionen i svensk skola, och att dessutom få vara med i att sprida goda exempel.
Mikael Svensson, programansvarig för skolans digitalisering på Sveriges Kommuner och Regioner tidigare utvecklingsledare för digitalisering samt IKT-strateg i Gävle kommun och leg lärare i Ma/NO/Tk. Medlem i Guldäpplets jury 2019 –
Vad är det bästa med att vara med i Guldäpplets jury?
– Jag ser det som väldigt viktigt att få lyfta de duktiga lärare som utvecklar och förbättrar undervisningssituationen för våra elever med hjälp av IT. Genom att använda IT så kan vi göra skolan mer likvärdig och förståelig. De nominerade lärarna och särskilt pristagarna bidrar på ett värdefullt sätt till detta. Genom att sitta med i juryn lär också jag mig av de nominerade lärarna som arbetar med nya processer med stöd av digitala verktyg och resurser.
Karin Kaikkonen, koordinator för eTwinning, Universitets- och högskolerådet. Utbildad ämneslärare i svenska/nordiska språk och historia. Jurymedlem sedan 2024.
Vad är det bästa med att vara med i Guldäpplets jury?
– Det bästa med att var med i juryn är att få ta del av allt fantastiskt, innovativt och elevinkluderande arbete som lärare gör i sina klassrum.
Maria Henriksson, regionchef för Norden på Binogi och Språkprojektet. Jurymedlem 2024 –
– Att uppmärksamma lärare i skolan är viktigt. Utvecklingen går snabbt och diskussionerna är många kring vad som är bra och inte, vad som fungerar och inte. Efter mina år som lärare vet jag vilken insats en lärare gör dagligen.
– Guldäpplets nomineringar leder till spridning av goda exempel i Sverige och är också ett viktigt uppmärksammande av våra lärare, de som utbildar det viktigaste vi har i samhället: barnen och ungdomarna. Binogi och Språkprojektet arbetar aktivt med evidens och beprövad erfarenhet och är inget utan all viktig feedback från just lärare.