2018

Jessica Nilsson

Järna förskolor
Södertälje

Presentation

Presentation av Jessica Nilsson

Även nominerad som en del i IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är en engagerad pedagog som arbetar som barnskötare och Ikt pedagog i Järna förskolor. Att utforma miljöer så att barnens utforskande och lärande kommer i fokus är frågor som jag brinner för.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– De digitala verktygen möjliggör och synliggör olika dimensioner i barnens undersökande och utforskande. Barnen får tillgång till fler utrycksformer och med detta fler verktyg för lärande. Det är lättare för barnen att se och reflektera kring sin lek och sina lärprocesser.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De digitala verktygen hjälper mig att utveckla mitt arbete, de gör mitt arbete effektivare och mer fördjupat. Jag vill ge barnen möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter. Exempelvis göra barnen medvetna om hur film kommer till, hur fungerar greenscreen? Att skapa och använda fantasin. Göra barnen medvetna om teknik och varför det är viktigt för barn att känna till det.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
–  Vi använder digitala verktyg inom alla områden på förskolan. Det är positivt att vi skapar en likvärdighet, att det är allas uppdrag att undervisningen ska innehålla digitalisering och digital kompetens och att alla som arbetar inom förskolan ska ha digital kompetens.

 

Jimmie Nordberg

Lucksta skola
Stockholm

Presentation

Presentation av Jimmie Nordberg

Vem är du och vad jobbar du med?
 Förstelärare i pedagogiskt IT-arbete, arbetar på en f-6 skola med fokus på 4-6 inom svenska, matematik och NO. Har arbetat hårt för att utveckla skolan lärare och elever att komma igång med digitala arbetetet under några år och fick under 2018 till att eleverna i 4-6 har varsin chromebook efter att kommunen gått med i G Suite. Den klass jag arbetat med som gick ur årskurs 6 i fjol har varit pilotskola i Sundsvalls kommun.

– Jag tillsammans med Peter Blomqvist Stöde Skola arbetar även 20% för kommunen för att utvecklas det pedagogiska IT-arbetet i grundskolan. Ett arbete som nu gör att vi har G Suite och chromebooks med mera. Det nya projektet som vi är med och driver är digitaliseringen för rektorer.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– För mig handlar det om att förbereda eleverna inför framtiden. Idag ska en jobbansökan lämnas in digitalt, de betalar räkningarna digitalt osv. Därför måste vi i skolan förbereda eleverna för sin kommande vardag. Det gör vi genom att arbeta aktivt med IT på det sätt som passar eleverna där de är idag. De kan även färdighetsträna och vara aktiv i den miljö eleverna redan är aktiva i vilket gör att det känns viktigt.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag tycker att det kan ta tid, men det ger eleverna så mycket mera att det är värt den tiden. Så fort man kommit in i verktygen man vill använda sparar man tid för att det sitter i ryggmärgen. Att alltid ha möjligheterna att läsa och ge formativ bedömning när det passar mig utan att samla in böcker har varit en stor. Att kunna nå omvärlden och fundera kring det har också utvecklat både mig själv och eleverna.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Det blir ingen större förändring då jag tycker det redan är något vi kommit igång med. Det är bra att trycka på att det är en viktig del som man inte får tappa bort i dagens samhälle. Att förstå hur det digitala styr oss och hur mycket vi kan ta del av och välja vad vi tar del av är en viktigare fråga än någonsin med det informationsflödet vi har idag.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Att träna och ta del av begrepp i många ämnen är någonting som eleverna spontant inte tycker är det roligaste, men att använda sig av Quizlet och Quizlet Live är fantastiskt. Elevernas glädje och arbetsinsats för att “vinna” mot sig själv eller läraren i begrepp är otroligt.

Jimmy Askelius

Visättraskolan
Huddinge

Presentation

Presentation av Jimmy Askelius

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jimmy heter jag och är positiv prick på 34 år som är gift och har tre små barn samt bor ca 300 meter från mitt andra hem, Visättraskolan. Där arbetar jag som klasslärare för klass 5B med 28 elever. Jag är också förstelärare i IT och har varit det på Visättraskolan sedan januari 2016. Det kanske låter lite kliché men jag älskar verkligen mitt yrke och min arbetsplats. Vi har en fantastiskt gemenskap och kärlek till vår skola. Det har vi tillsammans kämpat hårt för och är nu stolta över. Jag är en kugge i Visättraskolans kugghjul.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Att använda IT i undervisningen stöttar och stärker eleverna. Det är ett verktyg som ger oss möjligheten att dyka ännu längre in i kunskaperna, upptäcka ting som tidigare inte var möjligt och verkligen kunna individanpassa undervisningen. Även det entreprinöriella lärandet förstärks på så sätt att våra klassrumsväggar inte längre är ett hinder utan nu kan vi enkelt samarbeta med elever från andra skolor eller verksamheter runt om i världen.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det påverkar mig extremt positivt! Nu kan jag göra min undervisning mycket mer intressant och tydligare. Eleverna kan idag enkelt vara en del av samhället trots att vi är i klassrummet. Vi kan resa till Mars och programmera robotar för att forska om underjordiska frusna sjöar eller skapa starka argumenterande texter som kan påverka samhället på riktigt. Jag kan skapa tydliga lektionsstarter med bilder, syfte och ”vad vi ska göra” genom Google presentationer som också är bra för elever med NPF. Utan IT i undervisningen för mig hade helt enkelt varit otänkbart!

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Inte alls. Jag tycker det är på tiden att digitaliseringen är inskriven i läroplanen. Vi måste förstå att samhället förändras och vår skyldighet är att förbereda eleverna för framtidens alla utmaningar. Jag menar absolut inte att vanliga läromedel är fel, utan jag använder det mycket i min undervisning men den digitala undervisningen förstärker den ”ordinarie” undervisningen.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag har många! Jag älskar Gsuite (Googles appar) eftersom där kan jag bland annat enkelt skapa kurser och uppgifter i Classroom, arbeta formativt samt lägga upp flippade videos till eleverna. IMovie, Book creator och GarageBand är också ett gäng favoriter där eleverna kan själva bestämma vad deras slutprodukt ska bli? En film med egenkomponerad musik eller kanske en E-bok?

Joakim Jansson

Bifrostens förskola, Irsta förskolor
Västerås

Presentation

Presentation av Joakim Jansson

Nominerad tillsammans med Catarina ThorenLinn Gurås och Linnea Johansson

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Förskollärare på Bifrostens förskola i Västerås,

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag inte säga förnyas utan utvecklas. Elevernas lärande utvecklas genom att dem kan relatera till läromedelen. Utvecklingen sker genom att eleverna får använda sig av olika medier till lärande.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– På ett positivt sätt. Jag gillar att utvecklas, utmanas och växa i min lärarroll.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Min undervisning blir mer mångfasiterad. Jag kan ta vara min och mina kollegor kreativitet. Att vi har möjligheten att uttrycka oss av med hjälp av olika medier bidrar till elevernas utveckling och lärande.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Har ingen riktig favorit, använder dock rätt många appar och webbtjänster. Dock så skulle jag vilja slå ett slag för iMovie, då de finns många möjligheter att använd barnens kreativitet för att skapa.

Joakim Kävrestad

Högskolan i Skövde
Skövde

Presentation

Presentation av Joakim Kävrestad

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag arbetar som adjunkt i informationsteknologi vilket innebär att jag arbetar som lärare inom just IT vid Högskolan i Skövde. Jag är även ansvarig för en av våra utbildningar, Nätverks och systemadministration. Jag har undervisat sedan 2013, i olika omfattning. Jag har även arbetat som IT-forensiker i två år och lärare på en gymnasieskola en kortare tid. Utanför arbetet är jag en klassisk datornörd som jag kombinerar med ett stort sportintresse.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 2-5 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Jag tycker att undervisningen inom högre utbildning har stött på ett antal utmaningar de senaste åren. Inte minst så förväntar sig studenter en annan typ av undervisningen än den klassiska som baseras på föreläsningar och självstudier.

I min undervisning försöker jag att leverera det material som tidigare levererats i föreläsningsform via digitala verktyg, ofta videoföreläsningar. Detta ger mig tid att lägga mer tid på diskuterande lektioner där studenterna kan diskutera och fråga om det material som de har frågor på. Inom just IT är det vanligt att studenterna får praktiska uppgifter och då är det ofta bra med inspelade föreläsningar så att studenterna kan arbeta med uppgifterna och samtidigt ta del av relevant föreläsningsmaterial.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Jag tycker framförallt att de bidrar med mer flexibilitet. digitaliseringen gör det möjligt att bygga med interaktiva undervisningsmoment, även för stora grupper. Dessutom kan jag spela in material som jag håller i undervisningsform vilket medför att både jag och studenterna kan återanvända materialet. Det bidrar i sin tur jag sparar tid som jag kan lägga på andra undervisningsaktiviteter.

Jag använder ofta en undervisningsmetod som kallas kontextbaserad mikroträning, som jag och kollega har designat, som går ut på att teori presenteras i korta avsnitt och varvas med att studenten får omsätta den teoretisk kunskapen i praktik på en gång. Digitala verktyg är en förutsättning för att kunna använda den metoden så i den meningen genomsyrar digitala verktyg min undervisning till stor del.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Jag vet inte om denna fråga är helt relevant inom den akademiska utbildningen. Oavsett så har ju digitaliseringen gett oss verktyg att använda i undervisningen. Jag tycker också att digitaliseringen ställer krav då studenter förväntar sig att använda digitala verktyg i utbildningen och jag tror vi går mot en framtid är studenter och elever förväntar sig en stor flexibilitet i hur utbildning levereras.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Egentligen är Youtube min favoritkanal. Det är främst för att det ger mig möjligheten att nå en publik även utanför mitt eget klassrum. Jag drivs av att kunna erbjuda så mycket material som möjligt publikt.

Johan Kellén

Berzeliusskolan
Linköping

Presentation

Presentation av Johan Kellén

Vem är du och vad jobbar du med?
 Jag är lärare i webbutveckling och programmering.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elevernas lärande kan förnyas genom användande av IT eftersom det ofta ger ett eller flera ytterligare sätt att konsumera, interagera och kommunicera. Det viktiga här är att att fokusera lärandet och att lärande sker med stöd av IT – inte att det ska tas över av IT. Verktygen som IT ger oss gör att många andra arbetsuppgifter avlastas, samtidigt som kraven på transparens ökar i samhället. Ett exempel på hur enkel och mogen IT kan ge ett mervärde för lärande som tidigare inte fanns är att gå igenom en elevs arbete på skärmen samtidigt som du spelar in din röst och därmed dina kommentarer. Den genomgång som man gjorde öga mot öga med eleven ifall man hann tidigare kan nu göras i förväg och sedan delas med eleven i klassrummet för att eleven ska kunna ställa följdfrågor etc.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– De underlättar enormt genom exempelvis att istället för att skriva på tavla eller visa på projektor så kan jag demonstrera direkt och skicka min skärm till elevernas datorer så att de ser det jag ser på sin skärm framför sig.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Jag påverkas så till vida att jag kommer lägga mer tid av min tjänst på att hjälpa och utbilda kollegor, exempelvis inom programmering och matematik.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Den viktigaste webbtjänst som vi primärt använder är Googles G-Suite for Education med Classroom, men utöver det skulle jag säga den skärmdelning vi har via join.me är ovärderlig, precis som den utvecklingsmiljö som är c9.io där varje elev har en egen virtuell maskin som de kodar på oavsett om de sitter hemma, är i biblioteket eller på min lektion. Av de mer didaktiskt orienterade webbtjänsterna så skulle jag säga att EdPuzzle är mycket användbar.

Johan Kivi

IT-Gymnasiet Göteborg
Göteborg

Presentation

Presentation av Johan Kivi

Vem är du och vad jobbar du med?
 – Jag heter Johan Kivi och jobbar på IT-Gymnasiet Göteborg som lärare i skapande- och digitala ämnen så som Digitalt skapande 1 & 2 samt Webbutveckling 1 & 2.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Digitala verktyg i klassrummet ser jag som min sidekick. De hjälper mig att vara en bra pedagog. Ofta har det med själva klassrumsledarskapet att göra. Jag identifierar behov i klassrummet och i mitt ledarskap samt hur teknik kan hjälpa mig lösa dem. Dessa lösningar kodar jag sen ihop till små applikationer kring och publicerar dem för fler lärare att ta del av. (webtools.itgonline.se). I skrivande stund finns 3 applikationer (fler är på väg ) som används av ca 600 klassrum om dagen.

Jag använder mig mycket av egeninspelade videor ( screen casts ) där jag repeterar övningar och funktioner vi gör på lektionerna. Detta då elever ofta vill ha ett enkelt sätt att repetera eller ta igen om de missat. Då jag gör detta rätt frekvent finns nu 390 videor på skolans Vimeo-kanal i en rad olika ämnen.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Elevers relation till teknik brukar oftast vara somkonsumenter. Jag försöker ge dem makten över sin digitala vardag och prylar genom göra dem tillproducenter. Visa att det inte är magi bakom kulisserna på deras favoritsidor eller youtube-kanaler. Elevers lärande idag är inte bara förpassat till skolan utan de har ständig tillgång till youtube och andra tjänster där man snabbt kan lära sig vad som helst. Min användning utav de digitala verktygen syftar snarare till att skapa mervärde i klassrummet.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Digitala verktyg i klassrummet ser jag som min sidekick. De hjälper mig att vara en bra pedagog och en bra ledare i klassrummet. Webtools som jag nämnde tidigare har underlättat något enormt för mig i undervisningen. Ex. Har jag inte sedan jag började slumpa in dem i grupper haft en enda diskussion med elever om gruppindelning, rättvisa etc. Det gör klassrummet mindre konfliktfyllt, rättvist och tid kan läggas på viktigare saker och insikter.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Inte nämnvärt då jag redan är övertygad digitalist och min arbetsplats ligger i framkant ( gällande skolan ) när det gäller användning och undervisning kring teknik.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Måste ju då såklart slå ett slag för minawebtools.itgonline.sesom ständigt är i utveckling.

 

Johan Sköld

Forshagaakademin
Forshaga

Presentation

Presentation av Johan Sköld

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lärare i svenska, tyska och svenska som andraspråk. Dessutom är jag förstelärare inom ikt.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– De digitala verktygen gör det möjligt att transformera undervisningen och lärandet så att eleverna kan använda alla kanaler som finns idag, både som konsumenter och producenter. Det är också ett viktigt verktyg för att främja inkludering. 

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– En del av min lärarroll är numera att hjälpa eleverna förstå hur verktygen ska användas så att de kan få makten över sitt egna lärande. 

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Att det står inskrivet gör att det är lättare att förklara och motivera varför vi jobbar som vi gör. Verktygen gör att arbetssättet kan utvecklas. När nya möjligheter öppnar sig måste sättet att undervisa revideras.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Jag tycker att kameran i iPaden är det som förändrat arbetssättet mest. Bland de appar jag använder är Clips en av favoriterna nu.
Foto: Roger Borgelid

John Örtendahl

Lars Kaggskolan
Kalmar

Presentation

Presentation av John Örtendahl

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är 42 år och ARETE-meriterad gymnasielärare i matematik och fysik. I min tjänst ingår SYL-uppdrag, vilket är en tidsbegränsad form av förstelärarare.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– Det kan förenkla, förtydliga och åskådliggöra många begrepp och teorier. Eleverna kan hitta nya vägar att ta till sig och presentera traditionella metoder i lärandet. Jag arbetar bland annat med digitala laborationsrapporter i redovisningsformerna film, animation och pressentation.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Det är utvecklande och lärandet blir dubbelt då både andra elever och jag själv lär av varandra.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Det ställer krav på återkoppling och uppmärksamhet. Har jag med mig alla på rätt nivå och hur kan jag utmana eleverna att gå ett steg längre?

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– CamScanner – fotograferar och delar allt till mina elever via Google. CamScanner är enkel och smidig även då jag gör någon spontan beräkning på en laboration.