2012

Ylva Pettersson

finalist Guldäpplet 2012
Skara

Presentation

Presentation av Ylva Pettersson

Ylva Pettersson, lärare i historia och kulturhistoria vid Katedralskolan i Skara, finalist till Guldäpplet 2012.

Juryns motivering:
Ylva Pettersson, lärare i historia och kulturhistoria vid Katedralskolan i Skara, är finalist för sitt arbete med skarpa uppdrag där eleverna blir engagerade, bekräftade och samtidigt bidrar till det öppna uppslagsverket Wikipedia.

Ylva Petterssons arbete med detta i undervisningen är ett pedagogiskt pionjärarbete för skolan. I flera år har hennes elever bidragit till detta uppslagsverk, med sikte på kursspecifika moment och programmål såsom användande av digitala verktyg, kommunikation, kreativitet, källkritisk metod och entreprenörskap. Ylvas elever har vunnit priser för veckans bästa artikel, elevers bidrag har lästs av över miljoner läsare.

Ylva delar flitigt handledningar, tips och erfarenheter med kollegor i när och fjärran, gör workshops, föreläsningar, IKT-caféer och bidrar till Wikimedias utveckling som verktyg för Sveriges skolor.

Exempel på elevarbete: http://sv.wikipedia.org/wiki/Renässansens_fester

Läs mer: Dans, Skype och Wikipedia – en vanlig dag i skolan, reportage från Ylva Petterssons klassrum

2011

Helena Kvarnsell

finalist Guldäpplet 2011
Nacka

Presentation

Presentation av Helena Kvarnsell

Helena Kvarnsell, Björknässkolan, Nacka, finalist till Guldäpplet 2011

Juryns motivering:

Helena Kvarnsell, Björknässkolan, Nacka, är finalist till Guldäpplet 2011 för sitt engagerade arbete med att göra matematik och NO roligt och begripligt med stöd av IT. Hennes elever använder moderna uttrycksformer, formulerar och delar sina tankar genom bland annat videoinspelade problemlösningar. Hon fångar intresset och integrerar digitalt stöd i undervisningen. Hon demonstrerar möjligheter och sprider erfarenheter till kollegor nära och fjärran, bland annat genom blogg och twitter.

Läs mer: Roligare och enklare matte med IT, intervju med Helena Kvarnsell och elever på Björknässkolan i Nacka

Åsa Lundholm

finalist Guldäpplet 2011
Sigtuna

Presentation

Presentation av Åsa Lundholm

Åsa Lundholm, Valstaskolan, Sigtuna, finalist till Guldäpplet 2011

Juryns motivering:

Åsa Lundholm, Valstaskolan, Sigtuna, är finalist till Guldäpplet 2011 för sitt entusiasmerande arbete med att genom litteratur och digitala medier väcka elevernas intresse och stärka deras språkutveckling. Hon bidrar till att flertalet elever når godkänd nivå i svenska, trots att mer än 90 procent har annat modermål än svenska. Bokblogg och Mp3-böcker är ett par av alla de verktyg hon använder i arbetet. Hon inspirerar kollegor, elever och föräldrar – långt utanför skolan.

Läs mer: Det handlar inte om läslust, intervju med Åsa Lundholm

Gunilla Almgren Bäck

Guldäpplejuryns särskilda pris 2011
Mölndal

Presentation

Presentation av Gunilla Almgren Bäck

Gunilla Almgren Bäck, specialpedagog Mölndals kommun och vid GR-utbildning i Göteborg, har tilldelats Guldäpplejuryns särskilda pris 2011. Ett pris som juryn kan tilldela ”en eller flera personer som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av IT och medier”.

Juryns motivering:

Juryns särskilda pris 2011 tilldelas Gunilla Almgren-Bäck, specialpedagog i Mölndal och vid GR-utbildning i Göteborg, för hennes arbete med att göra skolan ”tillgänglig för alla”. Hon har lyft på nya stenar, pedagogiskt och tekniskt, hon har omprövat och förnyat, följt forskning och med entusiasm och energi fört sina och andras erfarenheter vidare till en stor krets, lokalt, regionalt och nationellt.

Gunilla har framgångsrikt verkat för skoldatatek och kompetensutveckling inom området, framför allt i västsvenska kommuner. Hon har under många år utvecklat och givit spridning till digitala lösningar för elever med behov av stöd, avgörande för många elevers möjlighet att nå framgång i skolan.

Läs mer: Lärmiljön ska anpassas efter elevernas behov – inte tvärt om, intervju med Gunilla Almgren Bäck

Marie Andersson

vinnare Guldäpplet 2011
Gotland

Presentation

Presentation av Marie Andersson

Marie Andersson, lärare Eskelhem skola, på Gotland, vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet 2011, för sitt arbete med att utveckla elevernas kunskapande genom att integrera IT i det dagliga pedagogiska arbetet.

Juryns motivering:

Marie Andersson, lärare Eskelhem skola, på Gotland utses till vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet för sitt arbete med att utveckla elevernas kunskapande genom att integrera IT i det dagliga pedagogiska arbetet. Marie Andersson har öppnat dörrar och fönster till sitt klassrum på Gotland via bloggar, och sociala medier. Tillsammans med sina elever i klass 4-6 integrerar hon digital kompetens på ett naturligt sätt helt enligt intentionerna i de nya kursplanerna.

Ett exempel är bloggen ”Detektiven Emil och vi” där eleverna läser, diskuterar och funderar kring Anna Janssons böcker om Emil Wern. Därefter söker de svar på sina frågor via internet, böcker,
personer som följer bloggen och genom att besöka platser på Gotland som finns omskrivna i
böckerna.

Marie Andersson visar också hur man som lärare i dag kan utöka det pedagogiska samtalet med lärare över hela landet via sociala medier.”

Läs mer: Viktigt – och på riktigt, intervju med Marie Andersson och eleverna på Eskelhem skola

2010

Ann-Charlotte Keiller

finalist Guldäpplet 2010
Göteborg

Presentation

Presentation av Ann-Charlotte Keiller

Ann-Charlotte Keiller, förskolepedagog, Lasarettsgatans Förskola, Göteborg, finalist till Guldäpplet 2010.

Juryns motivering:

Ann-Charlotte Keiller, förskolepedagog, Lasarettsgatans Förskola, Göteborg har med kollegor utvecklat ett arbetssätt med förskolebarn i åldern 3-5 år där barnen kombinerar upptäckande med lek och rörelse utomhus. Hon har visat hur man kan integrera teknik i verksamheten på ett pedagogiskt spännande sätt, kopplat till förskolans läroplan.

Kristina Alexanderson

finalist Guldäpplet 2010
Stockholm

Presentation

Presentation av Kristina Alexanderson

Kristina Alexanderson, lärare i svenska och samhällskunskap på Enskilda gymnasiet, Stockholm, utbildningsansvarig för Webbstjärnan, finslit till Guldäpplet 2010.

Juryns motivering:

Kristina Alexanderson, lärare i svenska och samhällskunskap på Enskilda gymnasiet, Stockholm, utbildningsansvarig för Webbstjärnan, sporrar elever att arbeta publicistiskt och skapande, undersökande och källkritiskt med internet och webb. Hon har inspirerat elever över hela landet att använda digitala verktyg för skrivandet och lärandet i skolan.

Läs mer: Samtalet i de sociala medierna ger nya dimensioner till samtalet i klassrummet, intervju med Kristina Alexanderson

Joachim Thornström

Guldäpplejuryns särskilda pris 2010
Ystads kommun

Presentation

Presentation av Joachim Thornström

Joachim Thornström, IT-pedagog och IT-samordnare på Kultur och Utbildning, Ystad kommun, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2010.

Juryns otiverin:
Joachim Thornström har i åratal bedrivit ett engagerat arbete med att stimulera it-utvecklingen i Ystad. Ett exempel är satsningen på skriv- och läsutveckling, där ett stort antal pedagoger har inspirerats att arbeta med dator i de tidiga årskurserna. Successivt har arbetet fördjupats och utvecklats, med begränsade kommunala resurser. Erfarenheterna härifrån har aktivt förts vidare till hela landet. Han har vidare byggt upp webbplatsen Skolväskan, med resurser som barn kan använda i skolan och hemma på kvällarna. Den har blivit en viktig källa till inspiration för lärare och elever i hela landet. Joachim har varit mycket aktiv i dialogen med lärare över hela landet, med presentationer, artiklar och inlägg. I Skolväskans blogg får lärare nya tips och idéer från den omvärldsanalys om IKT som han driver med brinnande intresse. Kommentarerna i bloggen öppnar upp för pedagogiska diskussioner och reflektioner som behövs i skolvardagen.



(Rättigheter bilder: Joachim Thornström, Lotta Holmström, Lärarnas Nyheter. Musik: Heifervescent, Deep Sea River iLife Sound Effects – Daydream)

Martin Fernström och Josef Sahlin,

vinnare Guldäpplet 2010
Stockholm

Presentation

Presentation av Martin Fernström och Josef Sahlin,

Martin Fernström och Josef Sahlin, båda lärare vid Årstaskolan i Stockholm utsåg till vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet 2010 för sitt arbete med att integrera IT i det pedagogiska arbetet.

 

Juryns motivering:

Martin Fernströms och Josef Sahlins arbete med elever och kollegor är exempel på hur moderna arbetssätt växer fram i svensk skola där eleverna engageras och klassrummet öppnas mot omvärlden med bokbloggar, som Martins ArstaBokblogg.se där sjätteklassarna reflekterar och recenserar kring ungdomslitteratur och Josefs Tegelbobarn.se där han tillsammans med sin andraklass dokumenterar barnens skolgång i ord, bild och film.
Martin Fernström och Josef Sahlin inspirerar elever och föräldrar och delar med sig till kollegor över Internet. Med sitt djupa engagemang och sina mångsidiga arbetsformer lyfter de eleverna och är förebilder för lärare i hela landet.

Läs mer:

Bokbloggen ett pedagogiskt lyft, intervju med Martin Fernström

Klassbloggen som ger lust och struktur, intervju med Josef Sahlin och hans elever