2014

Karin Nygårds

vinnare Guldäpplet 2014
Stockholm

Presentation

Presentation av Karin Nygårds

Karin Nygårds, lärare i svenska och svenska som andraspråk på Sjöstadsskolan i Hammarby Sjöstad, Stockholms kommun, vinnare av Guldäpplet 2014.

Juryns motivering:
Karin Nygårds ger eleverna verktyg för att behärska sin digitala miljö. Hon har gjort stora insatser för att lyfta digitalkunskap i undervisningen, med verklighetsanknutna uppgifter. Det ska vara viktigt och på riktigt och eleverna ska utmanas. Hon bidrar till att förnya debatten kring digitaliseringen i skolan och är en viktig röst i den aktuella diskussionen om skolans utveckling.”

Läs mer:
Kod och digitalkunskap på schemat, reportage med Karin Nygårds och elever på Sjöstadsskolan

Läraren som fick upp ögonen för kod, intervju med Karin Nygårds

Ulrika Jonson

2:a pris Guldäpplet 2014
Södertälje kommun

Presentation

Presentation av Ulrika Jonson

Ulrika Jonson, grundskollärare och specialpedagog på Vallaskolan, Södertälje kommun, mottog delat 2:a pris i Guldäpplet 2014.

Jurys motivering:
Ulrika är specialpedagogen som prövar nya lösningar och olika typer av stöd som kan hjälpa varje elev att lära och utvecklas, från vars ochens specifika utgångspunkt. Hon är en mångsidig användare av IT, från ”skriva sig till läsning”, till blogg ellerflippat klassrum och arbetar med fokus på inkludering av alla elever, språkutveckling och lärande, med anknytning till läroplanen och till forskning om lärande i olika former. Hon bloggar flitigt och fortbildar kollegori den egna kommunen och över hela landet.”

Läs mer: Skolan ska ge alla – elever och lärare – möjlighet att lyckas intervju med Ulrika Jonson

2013

Daniel Gomejzon

vinnare Guldäpplet 2013
Upplands Väsby

Presentation

Presentation av Daniel Gomejzon

Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa på Väsby gymnasium, Upplands Väsby, utsågs till vinnare av lärarpriset Guldäpplet 2013 för sitt arbete med att förnya undervisningen och aktivera alla elever kring den egna hälsan

Juryns motivering:
”För sitt arbete att aktivera alla elever kring den egna hälsan och samtidigt utveckla sina prestationer. Tillsammans med eleverna utvecklar han spel och övningar som förnyar undervisningen i hälsa och idrott med digital teknik.”

Läs mer: Idrott och IT en kreativ utmaning med mycket rörelseglädje, intervju med Daniel Gomejzon

Pia Widegren

Guldäpplejuryns särskilda pris 2013
Motala kommun

Presentation

Presentation av Pia Widegren

Pia Widegren, utvecklingsledare från Motala och känd för sitt mångåriga engagemang kring barn och ungdomars liv på den digitala skolgården, har tilldelats Guldäpplejuryns särskilda pris 2013. Ett pris som juryn kan tilldela ”en eller flera personer som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av IT och medier”.

Juryns motivering:
Pia Widegren är gymnasieläraren som redan i slutet av 1990-talet började röra sig ute på Internet, i sociala medier, tillsammans med sina elever. Där upptäckte hon att hon kunde få en fördjupad kontakt med ungdomarna, vilket var till stor hjälp i undervisningen. Pia bidrar med kunskap och engagemang i barnens nätliv och har varit en föregångare i diskussionen kring vuxnas och lärares roll på nätet och dialogen med barnen och ungdomarna kring detta.

Läs mer: Vuxnas närvaro på nätet – om att nätvandra, lyssna och lära, intervju med Pia Widegren

Katarina Lycken Rüter

2:a pris Guldäpplet 2013
Stockholm

Presentation

Presentation av Katarina Lycken Rüter

Katarina Lycken Rüter, lärare i svenska och religion, på Östra reals gymnasium i Stockholm, mottog delat 2:a pris i Guldäpplet 2013.

Juryns motivering:
Katarina Lycken Rüter hittar sätt att fortsatt utveckla sig och sin undervisning, med nya vägar att föreläsa, ge respons och ge uppgifter. Hon skapar utrymme i klassrummet för ett mer aktivt diskuterande, problemlösande och utforskande arbetssätt, kombinerat med filmade genomgångar tillgängliga på webben.”

Läs mer: Samtalet i nuet i det flerstämmiga klassrummet – med mobiler och responsverktyg, intervju med Katarina Lycken Rüter

Jonas Lindahl

2:a pris Guldäpplet 2013
Norrtälje

Presentation

Presentation av Jonas Lindahl

Jonas Lindahl, lärare i svenska och engelska på Freinetskolan Hugin, F-9 skola i Norrtälje, mottog delat 2:a pris i Guldäpplet 2013.

Juryns motivering:
För att kontinuerligt utveckla arbetssätten tillsammans med eleverna från förskolan till högstadiet och med kollegorna. Vare sig det gäller språk, kommunikation eller demokrati arbetar han och eleverna med många engagerande uttrycksformer, muntligt och skriftligt, med film, datorer och andra medier. I det lilla med varje elev, och i det stora, ut mot världen.”

Läs mer:
Fråga eleverna – om spel och tankevändor, intervju med Jonas Lindahl
Spel och lärande – hand i hand, reportage med Jonas Lindahl och elever i Norrtälje

2012

Ulrika Ryan

vinnare Guldäpplet 2012
Lund

Presentation

Presentation av Ulrika Ryan

Ulrika Ryan, lärare på Byskolan i Lund, vinnare av lärarstipendiet Guldäpplet 2015 för sitt arbete med att förnya arbetsformerna i matematik med stöd av digitala verktyg.

Juryns motivering:
Ulrika Ryan har med sina elever på Byskolan i Lund, från förskoleklass till år tre, förnyat arbetsformerna i matematikämnet. Eleverna har utvecklat sin förmåga att formulera vardagliga situationer med matematikens varierade uttrycksformer med stöd av digitala redskap, som dator och interaktiv skrivtavla. De digitala resurserna har hjälpt eleverna att få syn på och fokusera på det matematiska och mindre på läsförståelse och motorik när de löser uppgifter och övningar. Ulrika har bland annat inspirerats av den framgångsrika metoden ”Att skriva sig till läsning” i svenskämnet och överfört tankegångarna till matematikens område.
Ulrika har utvecklat sitt arbete i dialog med kollegor på andra skolor och forskare, från bland annat Malmö högskola.”

Läs mer: Lär matte med mattespel, problemlösning och praktiskt material, reportage från Ulrika Ryans klassrum

Christina Löfving

Guldäpplejuryns särskilda pris 2012
Stenungsund

Presentation

Presentation av Christina Löfving

Christina Löfving, lärare i Stenungsund, för många känd som ”it-mamman“, tilldelas Guldäpplejuryns särskilda pris 2012 för sitt framsynta arbete med att pröva nya vägar i egen undervisning och i samverkan med kollegor över hela landet.

Juryns motivering:

Christina Löfving är lärare i Stenungsund, engagerad skolutvecklare, föreläsare och författare. För många är hon känd som it-mamman på bloggen. Hon prövar nya vägar i egen undervisning,
tillsammans med kollegor över hela landet. Hon delar flitigt med sig av sina erfarenheter, via sin blogg, föreläsningar, bok, twitter och andra vägar som bara en it-mamma kan. Christina har under lång tid betytt mycket för lärare och skolledare för diskussion och utveckling av arbetssätten med it i undervisningen.

Läs mer: Förstaklassarna med eget nyhetsprogram, reportage från Christina Löfvings klassrum på Kyrkenorumsskolan i Stenungsund

Daniel Barker

finalist Guldäpplet 2012
Stockholm

Presentation

Presentation av Daniel Barker

Daniel Barker, lärare i matematik och fysik, Norra Real i Stockholm, finalist till Guldäpplet 2012.

Juryns motivering:
Daniel Barker, lärare i matematik och fysik, Norra Real i Stockholm, har i sin framgångsrika verksamhet flyttat fokus från ”klassisk” undervisning till elevernas lärande. Elever inspireras att förbereda lektioner, bland annat finns Daniels filmade genomgångar tillgängliga på internet. Lektionstid används till ett gemensamt arbete med problemlösning, samtal och laborativt arbete, liksom att i större utsträckning möta varje elev individuellt.
Daniel delar sina erfarenheter och reflektioner i blogg och på hemsida. Intresset för hans förhållningssätt är stort både bland kollegor över hela landet.

Blogg: barkersthlm.blogspot.se