2007

Gunilla Almgren,

vinnare Guldäpplet 2007
Linköping

Presentation

Presentation av Gunilla Almgren,

Gunilla Almgren, speciallärare på särskolan, Blästadsskolan i Linköping, vinnare av Guldäpplet 2007.

Juryns motivering:

Gunilla Almgren är en erfaren speciallärare som förenar personligt engagemang och ett innovativt tankesätt, där alla sinnen, medier och uttrycksformer kombineras för att nå resultat. Steg för steg utvecklas lärogången för den enskilde eleven, med it-stöd, mediedokumentation och nära föräldrakontakt. Gunilla har byggt upp en omfattande IT-kompetens och är flitigt utnyttjad fortbildare av kollegor. Juryn noterar att Gunilla har nominerats av kollegor, föräldrar och elever.

Läs mer: Speciallärare med engagemang i elevernas lärande och ny teknik

Heléne Oskarsson

finalist Guldäpplet 2007
Sundsvall

Presentation

Presentation av Heléne Oskarsson

Heléne Oskarsson, lärare vid Kyrkmons skola i Sundsvalls kommun,finalist till Guldäpplet 2007.

Juryns motivering:”Heléne Oskarsson har med fortbildning, pedagogiskt kaffé och workshops har inspirerat till nya sätt att arbeta med skriv- och läsinlärning.”

2006

Johan Lindwert, Fredrik Åkermark, Christin Lund och Tommy Forsberg,

finalister Guldäpplet 2006
Falköpings kommun

Presentation

Presentation av Johan Lindwert, Fredrik Åkermark, Christin Lund och Tommy Forsberg,

Johan Lindwert, Fredrik Åkermark, Christin Lund, Tommy Forsberg, lärare på Kinnarpsskolan i Falköpings kommun, finalister till Guldäpplet 2006.

Juryns motivering.

”Johan, Fredrik, Christin och Tommy har förnyat lärandet med stöd av IT i sin egen undervisning och utvecklat arbetet i klassrummet, med klassdialog kring Internetkällor och samverkan med omvärlden. De har spritt idéer och erfarenheter till sina lärarkollegor i kommunen, nationellt och internationellt. Deras vision ”Framtidens klassrum” utsågs till den mest innovativa idén bland 100 europeiska projekt i London 2004.”

Artikel: Framtidens klassrum – tillhör både elever och lärare

Åsa Sundelin

finalist Guldäpplet 2006
Botkyrka

Presentation

Presentation av Åsa Sundelin

Åsa Sundelin, mediepedagog i Broängsskolan, grundskola i Botkyrka, finalist till Guldäpplet 2006.

Juryns motivering:

”Åsa har utvecklat en kultur kring digitalt lärande som genomsyrat skolan, satt en standard i kommunen och skapat uppmärksamhet i hela landet. Hon ger elever och kollegor självförtroende i arbete med film, bild och berättelser från åk 1-9, med pod-radio i specialundervisning och videopod i matematiken. Med stor bredd och i samverkan med kollegor har Åsa givit mediepedagogiken ett nytt ansikte och visat hur IT och medier kan integreras i, och utveckla, skolan.”

Artikel: Digital kompetens – en nödvändighet

Mona Wiklander

vinnare Guldäpplet 2006
Sandviken

Presentation

Presentation av Mona Wiklander

I mycket hård konkurrens med fantastiska finalister och nominerade belönas Mona Wiklander, speciallärare vid Kungsgårdens skola i Sandviken, med Guldäpplet för 2006.

Juryns motivering:

Mona Wiklander bedriver ett långvariga, brett inriktat arbete över skolans alla stadier, från specialundervisning till den allmänna läs-och skrivinlärningen och språkutvecklingen, vid Kungsgårdens skola, i en av Sveriges främsta kommuner vad gäller IT-användning. Mona Wiklanders arbete är en inspirationskälla för landets lärare och det belönas med Guldäpplet för 2006.”

Med elevnyttan i centrum arbetar Mona Wiklander för utvecklingen av skolan med stöd av IT. I sin roll som speciallärare vid Kungsgårdens skola och som en av de drivande i Sandvikens kommuns IT-satsning sedan 1994 har hon haft ett ständigt fokus på den enskilde eleven och dennes möjlighet till utveckling. Hon har speciellt arbetat för elever med särskilda behov och byggt upp och lett ett nätverk med sjuttio speciallärare. Vidare har hon arbetat med förnyelse av skriv-och läsinlärningen, varit drivande i kommunens portfolioapplikation, och medverkat i flera EU-projekt med fokus på stöd i språkutveckling, bland mycket annat. Mona är en central gestalt i kommunen och välkänd över landet på grund av sin innovationsförmåga och nyfikenhet, med inriktning mot nyttan för elever.”

Artikel: Videokonferenser – lyft för eleverna

2005

Hans Norkvist och Sten Canevall,

vinnare av Guldäpplet 2005
Stockholm

Presentation

Presentation av Hans Norkvist och Sten Canevall,

Hans Norkvist och Sten Canevall, Fantasifabriken, Bredängsskolan och Lillholmsskolan, Stockholm, vinnare av Guldäpplet 2005, tillsammans med Alfredo Castro, Umeå.

Juryns motivering:

De belönas för långvariga mediepedagogiska insatser som lärare, inspiratörer för både elever och kollegor, liksom lärarstuderande. Under en följd av år och i ett stort antal projekt har de, på var sitt håll men i likartad anda, arbetat tillsammans med elever kring centrala frågor och gestaltat dessa i publika sammanhang. Deras verksamheter exemplifierar hur IT- och mediepedagogiskt arbete kan utformas och organiseras. De ger exempel på kraften i att förena skolans kunskapsprocesser med skapande uttryck och att föra ut dessa på samhälleliga arenor, exempelvis riksdagshus eller skolmatsal, bibliotek eller teater – eller en bok i föräldrarnas händer.

Läs mer: Brevet från Sverige, artikel om arbetet på Fantasifabriken

Alfredo Castro

vinnare av Guldäpplet 2005
Umeå

Presentation

Presentation av Alfredo Castro

Alfredo Castro, bildlärare, Tegs centralskola, Umeå, vinner Guldäpplet 2005 tillsammans med Hans Norkvist och Sten Canevall, Fantasifabriken, Bredängsskolan och Lillholmsskolan, Stockholm.

Jurynsmotivering:

De belönas för långvariga mediepedagogiska insatser som lärare, inspiratörer för både elever och kollegor, liksom lärarstuderande. Under en följd av år och i ett stort antal projekt har de, på var sitt håll men i likartad anda, arbetat tillsammans med elever kring centrala frågor och gestaltat dessa i publika sammanhang. Deras verksamheter exemplifierar hur IT- och mediepedagogiskt arbete kan utformas och organiseras. De ger exempel på kraften i att förena skolans kunskapsprocesser med skapande uttryck och att föra ut dessa på samhälleliga arenor, exempelvis riksdagshus eller skolmatsal, bibliotek eller teater – eller en bok i föräldrarnas händer.

 

Läs mer: Färg, form och samverkan, intervju med Alfredo Castro

 

2004

Kristina Hansson

finalist Guldäpplet 2004
Piteå

Presentation

Presentation av Kristina Hansson

Kristina Hansson, lärare och ledare vid Centrum för medier och IT i Piteå, finalist till Guldäpplet 2005.

Juryns motivering:

Kristina är en eldsjäl som oförtröttligt arbetat för att elever i Piteå skall ha bra förutsättningar för att kunna utveckla sin kommunikativa kompetens. Hon har byggt upp Centrum för Media och IT i Piteå grundskolor, CMiT.

Armin Coric, Anders Strömbäck, Mattias Nyberg och Jenny Hallberg

finalister Guldäpplet 2004
Botkyrka

Presentation

Presentation av Armin Coric, Anders Strömbäck, Mattias Nyberg och Jenny Hallberg

Armin Coric, Anders Strömbäck, Mattias Nyberg och Jenny Hallberg, arbetslaget på utbildningen Music Factory i Botkyrka,finalister till Guldäpplet 2004

Juryns motivering:

De nominerade lärarna har arbetat med ungdomar i åldern 16-19 år vilka misslyckats i grundskolan och lyft dem i ett arbete med musikproduktioner integrerat med kärnämnena.”