Guldäpplets jubileumsbok – Framtid

Guldäpplets jubileumsbok, del 2: Framtid ger med sina bidrag ett antal framsynta, spännande och innovativa perspektiv från lärare och ledare, forskare och innovatörer. Förhoppningen är att lärarlag, rektorsgrupper, utvecklingsteam, förvaltningar, lärarstuderande och utbildare, forskare, leverantörer och andra ska hitta sina frågor och perspektiv för fortsatt diskussion.

Författarna
Medverkande författare i Guldäpplets jubileumsbok Framtid är: 
Peter Becker – Inledning: Guldäpplet – klokare tillsammans
Andrey Shupliakov – Kod som nyckel till ungas famtid
Ann-Britt Dahl – Framtidens mediecentral
Anna Kindblad – Möjligheter för lärande: att skapa tillgänglig undervisning
Anna Törnquist – Om skolans rum och lärande för framtiden
Araceli Calle-Fernández – En global modersmålsundervisning
Arja Holmstedt Svensson och Kristina Björn – Fjärde steget för skolans digitalisering
Brit Stakston – Sociala medier som världsbild och som slagfält för unga
Camilla Askebäck Diaz – I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut…
Charlotta Granath – ”Sjöng du någonsin i något av lägren?”
Daniel Nilsson – Utveckling av digitala vägar för att stötta alla elever
Ellinor Hallerström – Förskola och lyftet att arbeta i team/l
Emelie Hahn – Digitalisering och internationalisering i symbios
Ewa Skantz-Åberg och Annika Lantz-Andersson – Lärares professionella digitala kompetens – en kollektiv angelägenhet
Felix Gyllenstig Serrao – Vision om morgondagens skola – den aktiva skolan
Fredrik Heintz – Framtidsspaning
Helen Larsson – Det digiloga klassrummet – ett förhållningssätt i framtidens skola
Jan Hylén – Vi behöver ett gemensamt språk om digital skolutveckling
Jenny Edvardsson – Att vara läsare – då, nu och i framtiden
Johan Sköld – Ta verkligheten in i klassrummet och klassrummet ut i verkligheten
Johanna Karlén – Ensam är inte stark – alla är bra på något, men ingen kan allt,
Linda Bjällerstedt och Sara Bergström – Lekfulla former för lärande – där it och drama möts,
Linda Mannila – Att vara evig nybörjare
Linus Österholm – Smarta bärbara verktyg och arbetsförlagt lärande
Lotta Bergseth och Jenny Sköld – Elever som aktörer i medielandskapet
Malin Frykman – Samspelande stödkedja för likvärdig digitalisering
Marcus Henriksson – Lektion både i klassrummet och online
Maria Olsson – Så skapar vi wow-upplevelser i klassrummet
Marie Törnqvist – Spetskompetens med hjälp av det utökade klassrummet
Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson – På väg mot framtiden – och ut i rymden – med 3D i skolan
Mikael Alexandersson – Utmaningen för det digitaliserade klassrummet: att göra sanningen sann
Mona Wiklander – Från skrivprocess till skolutveckling
Patricia Diaz – “Upp med händerna!” – När digitala verktyg bidrar till något större
Per Dahlbeck – Barnens perspektiv är det vi alla kan lära av
Peter Becker  – Klokare tillsammans – den slingrande vägen för den professionella reflektionen
Peter Karlberg – Standarder och styrdokument – utvecklingens infrastruktur
Roger Säljö – Reflektioner kring it och skola
Staffan Selander – Design för undervisning och lärande i en tid av förändring
Troed Troedson – Läranderevolutionen ligger fortfarande framför oss
Ulrica Elisson Grane – Escape room i undervisningen,
Åke Grönlund – Frihet är bäst tillsammans

Guldäpplets jubileumsbok, första delen
Hösten 2021 kom den första delen av Guldäpplets jubileumsskrift, vid inledningen av Guldäpplets 20-årsjubileum. I den skriften möter du alla mottagarna av Guldäpplets jubileumsutmärkelse som kortfattat reflekterar kring utvecklingen från startåret 2002 och fram till 2021.
Läs mer här och ladda ned första delen som pdf